24 Şubat 2019 Pazar

ŞEMDİNLİDE UMUT KİTABEVİNDE MEYDANA GELEN PATLAMA OLAYI. BÖLÜM 10

ŞEMDİNLİDE UMUT KİTABEVİNDE MEYDANA GELEN PATLAMA OLAYI. BÖLÜM 10


1-Genel: 

Türkiye Cumhuriyeti Jandarması; emniyet ve asayiş ile kamu düzeninin korunmasına sağlayan, diğer kanun ve nizamların verdiği görevleri yerine getiren, silahlı, askeri bir güvenlik ve kolluk kuvvetidir. 
Jandarma Genel Komutanlığı; eğitim ve öğretim ile askeri kanun ve nizamların 
kendisine verdiği görevler yönünden Genelkurmay Başkanlığına, emniyet ve asayiş görevlerinin ifası yönünden İçişleri Bakanlığına bağlıdır. (2803 Sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu Md.4) 

Ayrıca Jandarma birlikleri, 5442 sayıl İl İdaresi Kanunu gereğince mülki görevler açısından Mülki Amirliklere, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu gereğince adli görevler açısından da Cumhuriyet Savcısına karşı sorumludurlar. 
Jandarmanın genel olarak görev ve sorumluluk alanı; Polis görev sahası dışı olup, bu alanlar il ve ilçe belediye hudutları haricinde kalan veya polis teşkilatı bulunmayan yerlerdir. 
Jandarma kendisine verilen görevlerin ifası ile ilgili olarak diğer güvenlik kuvvetleri ile işbirliği ve koordinasyonda bulunur. 
Jandarma veya Emniyet teşkilatı, kendi sorumluluk sahasında yetersiz kaldıkları veya kalacaklarının değerlendirilmesi halinde, mahalli mülki amirler tarafından birbirlerinin sorumluluk sahalarında geçici olarak görevlendirilebilirler. (2803 Sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu Md. 10) 

Jandarmanın sorumluluk alanlarında genel olarak görevleri şunlardır. (2803 Sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu Md.7) Mülki görevleri; emniyet ve asayiş ile kamu düzenini sağlamak, korumak ve kollamak, kaçakçılığı men, takip ve tahkik etmek, suç işlenmesini önlemek için gerekli tedbirleri almak ve uygulamak, ceza infaz kurumlan ve tutuk evlerinin dış koruması nı yapmak.

Adli görevleri; işlenmiş suçlarla ilgili olarak kanunlarda belirtilen işlemleri yapmak ve bunlara ilişkin adli hizmetleri yerine getirmek. 
Askeri görevleri; askeri kanun ve nizamların geriği görevlerle Genelkurmay 
Başkanlığınca verilen görevleri yapmak. 
Diğer görevleri; yukarıda belirtilen görevler dışında kalan ve diğer kanun ve nizam hükümlerinin icrası ile bunlara dayalı emir ve kararlarla Jandarmaya verilen görevleri yapmak. 

(2) Jandarmanın İstihbarat Toplama Yetkisi ve Sınırlan: 

a. Jandarma Teşkilatının istihbarat toplama yetkisi, 2559 sayılı Polis Vazife ve 
Selahiyet Kanununun Ek 7 nci maddesinin birinci fıkrasına ve 2803 Sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanununun Ek 5 nci maddesine dayanmaktadır. 

b. İstihbarat toplama yetkisi, esas olarak 2559 sayılı Polis Vazife ve Selahiyet 
Kanununun Ek 7 nci maddesinin birinci fıkrasında düzenlenmiştir. Buna göre, Polis ve Jandarma, Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğüne, Anayasa düzenine ve genel güvenliğine dair önleyici ve koruyucu tedbirleri almak, emniyet ve asayişi sağlama üzere, ülke seviyesinde istihbarat faaliyetlerinde bulunur, bu maksatla bilgi toplar, değerlendiriri, yetkili mercilere ve kullanma alanına ulaştırır. Devletin diğer istihbarat kuruluşlarıyla işbirliği yapar. 

c. Her ne kadar, 2559 sayılı Polis Vazife ve Selahiyet Kanununun Ek 7 nci maddesinin kapsamında "Polis" ifadesi feçmekte ise de, bu yetkinin sadece "Emniyet Teşkilatına" verildiği anlamına gelmemektedir. 

ç. 2559 sayılı Polis Vazife ve Selahiyet Kanununun 25 nci maddesinde yer alan "Polis teşkilatı bulunmayan yerlerde il, ilçe ve bucak jandarma komutanları ile jandarma karakol komutanları bu kanunda yazılı vazifeleri yapar ve yetkileri kullanırlar." Şeklindeki hüküm, Jandarmanın, polis teşkilatı bulunmayan yerlerde 2559 sayılı Polis Vazife ve Selahiyet Kanununda belirtilen yetkileri kullanabileceğini açık bir şekilde belirtmektedir. 

d. Nitekim 03.11.1983 tarihli ve 83/7362 sayılı Bakanlar Kurulu karan ile kabul edilen Jandarma Teşkilatı Görev ve Yetkileri Yönetmeliğinin 24 ncü maddesinde, Jandarmanın emniyet ve asayişi sağlama ve kamu düzenini koruma amacıyla Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu ve Polis Vazife ve Salahiyet Kanununda belirtilen gerekli her türlü güvenlik tedbirlerini almaya yetkili olduğu düzenlenmiştir. 

e. Bu bağlamda, Jandarma Teşkilatı Görev ve Yetkileri Yönetmeliğinin 44,46,81, 84, 85 ve 202 nci maddelerinde istihbarat hizmetleri ve faaliyetleri ile ilgili hususlara da yer verilmiştir. Buna göre, Yönetmeliğin; 

44 ncü maddesinde; "Jandarma İç Güvenlik birliklerinde; emniyet ve asayişle ilgili görev alan personelin resmi elbise ile görev yapmaları esastır. Ancak suç ve suçluların gizlice takibi, yakalanması ve istihbarat hizmetleri için gerek görüldüğünde İl Jandarma Alay Komutanının izni ile görevin icap ettirdiği değişik kıyafetlerle de hizmet yürütülebilir." 46 nci madde d fıkrasında; " d. Gerekli istihbarat faaliyetlerini yürütmek; elde edilen bilgileri değerlendirmek,yetkili mercilere ulaştırmak ve diğer istihbarat ve güvenlik kuruluşlarıyla yakın işbirliği yapmak,şeklinde yürütür." 
81 nci maddesinde;" Adli görevler; işlenmiş suçlarla ilgili olarak kanunlarda belirtilen işlemleri yapmayı ve bunlara ilişkin adli hizmetleri yerine getirmeyi kapsar. Bu esas çerçevesinde Jandarma; Suçlan aramak, herhangi bir ihbar ya da şikayet beklemeksizin, bütün istihbarat tekniklerinden yararlanarak, suçlan ve suçlulan ortaya çıkarmak," 
84 ncü madde f fıkrasında; "İstihbarat teknikleri çerçevesinde yapılan çalışmalar ve ajan, muhbir ve mutemet olarak nitelenen kimselerden gizli haber elde edilmesiyle olur." 
85 nci maddesinde; "İhbarcının kimliği saptanamayan, telefonla vb. tarzda yapılan ihbarlar, istihbarat tekniklerine göre değerlendirilir. Bu değerlendirme sonucu, güvenilir bir haber olarak kabul edileceği anlaşılırsa; gerekli işlemlere girişilir." 
202 nci maddesinde; "Birlik komutanları ve kurum amirleri; birlik ve kurumlarını; personel, istihbarat, harekat - eğitim, lojistik konulan ile banş ve sefer görevlerini kanun ve nizamlara uygun olarak yürütüp, yürütmediklerini saptamak için denetler." Hükmü yer almaktadır. 

f. Aynca, 2559 Sayılı Polis Vazife ve Selahiyet kanununun Ek 7 nci maddesinin de içinde yer aldığı, 16.06.1985 tarihli ve 3233 sayılı Kanunun genel gerekçesinde, "Ülkemizde genel kolluğun (umumi zabıtanın) görev ve yetkileri 4.7.1934 tarihli ve 2559 sayılı Polis Vazife ve Selahiyet Kanunu ile belirlenmiştir." İfadesine yer verilmiştir. 

g. 5397 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile, 2803 ve 2559 sayılı Kanunlara eklenen hükümlerle, istihbarat toplama yetkisinde herhangi bir değişiklik meydana getirilmemiş, kolluk güçlerinin istihbarat faaliyetlerinde kullanılabileceği ilave yetkiler verilmiştir. Nitekim, 5397 sayılı Kanunun 2 nci maddesi ile; 

2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanununun 7 nci maddesinin (a) bendi ilişkin görevleri (emniyet ve asayiş ile kamu düzenini sağlama, koruma ve kollama, kaçakçılığın men, takip ve tahkik etme, suç işlenmesini önlemek için gerekli tedbirleri alma ve uygulama, ceza infaz kurumlan ve tutukevlerinin dış korunmalarım yapma görevlerini) yerine getirirken önleyici ve koruyucu tedbirleri almak üzere; kendi sorumluluk alanında suç işlenmesinin önlenmesi amacıyla iletişimi tespit edebilmesine, dinleyebilmesine, sinyal bilgilerini değerlendirebilmesine, kayda alabilmesine; 

Yine, suç işlenmesinin önlenmesi amacıyla; teknik araçlarla izleme yapabilmesine, kamu kurum ve kuruluşları ile kamu hizmeti veren kuruluşların bilgi ve belgelerinden yararlanabilmesine imkan sağlamıştır. 

h. 5397 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun İçişleri 
Komisyonunda yapılan görüşmeleri sırasında da, Jandarma teşkilatının 2559 sayılı Polis Vazife ve Selahiyet kanununun Ek 7 nci maddesinin birinci fıkrasına benzer bir hükmün, yorum ve farklı uygulamalara yer verilmemesi maksadıyla, 2803 Sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanununa da konulmasına yönelik teklifine karşı, 2559 sayılı Kanunun Ek 7 nci maddesinin birinci fıkrasından Jandarma Teşkilatının da yararlandığı belirtilerek böyle bir düzenleme yapılmasına gerek bulunmadığı ifade edilmiştir. 

ı. 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanununun 25 nci maddesinin 
(b) bendinin 2 numaralı alt bendindeki; "...2559 sayılı Polis Vazife ve Selahiyet Kanununun, 
.. .bu Kanuna aylan hükümleri Jandarma Teşkilatı için uygulanmaz." Hükmü ile, 2559 Sayılı Kanunun sadece 2803 sayılı Kanuna aykin hükümlerinin Jandarma Teşkilatı için uygulanmayacağının öngörülmesi karşısında, 2559 sayılı Kanunun Ek 7 nci maddesinin birinci fıkrasına karşılık gelecek ayn bir düzenleme öngörülmediğinden, Jandarma teşkilatının 2559 sayılı Kanunun Ek 7 nci maddesinin 1 nci fıkrasına dayanarak istihbarat faaliyetlerinde 
bulunabilme yetkisinde herhangi bir değişildik meydana gelmemiştir. 

j . Öte yandan, 2559 sayılı Kanunun Ek 7 nci maddesinin birinci fıkrasında, ülke 
seviyesinde istihbarat toplama yetkisi verilmiştir. Bu hükümde "ülke seviyesinde istihbarat faaliyetinde bulunur" denilmek suretiyle, istihbaratın doğası gereği sorumluluk alam sınırlaması yapılmamış ve istihbarat faaliyetinin bütünlüğü muhafaza edilmiştir. 

k. Bu konudaki tek sınırlama, 5397 sayılı Kanun ile, 2803 sayılı Kanuna eklenen Ek 5 nci maddede yer almaktadır. Buna göre jandarmanın, sadece kendi sorumluluk alanında 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun casusluk suçlan hariç, 250 nci maddesinin birinci fıkrasının a,b ve c bentlerinde yazılı suçların işlenmesinin önlenmesi amacıyla, telekomünikasyon yoluyla yapılan iletişimi tespit edebilmesi, dinleyebilmesi, sinyal bilgileri değerlendirebilmesi, kayda alabilmesi mümkün bulunmaktadır. 

L. Ancak bu sınırlama; jandarmanın, önleyici nitelikteki iletişimin tespiti, dinlenmesi, sinyal bilgilerinin değerlendirilmesi, kayda alınması yetkisini, sadece kendi sorumluluk alanında gerçekleşmesi muhtemel suçlann önlenmesi amacıyla kullanabileceğine yöneliktir. 

Dolayısıyla ülke seviyesinde istihbarat faaliyetinde bulunma yetkisi de dahil olmak üzere, iletişimin tespiti, dinlenmesi, sinyal bilgilerinin değerlendirilmesi, kayda alınması faaliyetinin gerçekleştirildiği yer ve faaliyete konu kişi ve kişilerin ikamet ettiği veya görüşmeyi yaptığı yer konusunda herhangi bir sınırlama söz konusu değildir. Bir başka deyişle, söz konusu sınırlama, Jandarmanın ilgili kişinin sadece kendi sorumluluk alanında gerçekleştirdiği iletişimi dinleyebileceği veya iletişimi dinlenen kişinin polis sorumluluk alanına geçmesi halinde, dinleyemeyeceği yahut sadece Jandarma sorumluluk alanında ikamet eden kişilerin iletişimini dinleyebileceği anlamını taşımamaktadır. 

m. Bununla birlikte, bu sınırlama, sadece suç işlenmesinin önlenmesi amacıyla 
yapılacak iletişimin tespiti, dinlenmesi, sinyal bilgilerinin değerlendirilmesi, kayda alınması için geçerli olup, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 135 nci maddesi kapsamında yapılan adli nitelikli iletişimin tespiti ve dinlenmesinde ise böyle bir sınırlama bulunmamaktadır. 

n. Adli nitelikli iletişimin tespiti ve dinlenmesinde kural, suç hangi kolluk biriminin sorumluluk alanında gerçekleşmiş ise, onun soruşturma işlemlerini yürütmesidir. Ancak, Cumhuriyet Savcısının, bu durumun aksini her zaman emredebilme yetkisi bulunmaktadır. 

o. Bu kapsamda, Cumhuriyet Savasının görevlendirmesi üzerine, emniyet 
birimlerinin jandarma sorumluluk sahasında, jandarma birimlerinin emniyet sorumluluk sahasında suç ve suç failleri ile ilgili işlemler gerçekleştirdiklerine ilişkin birçok örnek bulunmaktadır. 

ö. Bunun yanında, organize suç örgütleri ile terör örgütlerinin gerçekleştirdiği 
eylemlerin bireysel olarak ele alınması, ilgili suç örgütü ile mücadelede başarıyı olumsuz olarak etkileyeceğinden, bir bütün olarak ele alınarak mücadele edilmesi gerekliliği açıktır.Bu nedenle istihbarat faaliyetlerinde de bölge veya sorumluluk alam şeklinde kesin bir sınırlama yapılması mümkün değildir. 

p. Sonuç olarak Jandarmanın 2559 Sayılı Kanunun Ek 7 nci maddesinin birinci 
fıkrasına ve 2803 Sayılı Kanunun Ek 5 nci maddesine dayanarak ülke seviyesinde istihbarat toplama yetkisi bulunmaktadır. 

(3) Jandarma genel Komutanlığı İstihbarat Birimlerinin Teşkilat Yapısı: 

a. J.Gn.K.hğı; sahip olduğu istihbarat toplama yetkisini kullanmak amacıyla 2803 Sayılı Jandarma Teşkilat ve görevleri Hakkında Kanunun 5 nci maddesi gereğince, teşkilatı içerisinde istihbarat birimlerinin "Teşkilat ve Malzeme Kadrosu"nu oluşturmuştur. 

b. Bu şekilde oluşturulan istihbarat birimleri, J.Gn.K.hğı teşkilat yapısı içerisinde ve emir komuta zincirine bağlı olarak teşkil edildiği komutanlık/kurum içerisindeki diğer birimlerle koordineli bir şekilde faaliyetlerini yürütmektedir. 

c. J.Gn.K.lığına bağlı (14) J.Bölge K.lığı, J.Bölge K.lıklanna bağlı değişen sayılarda İl .[.Komutanlıkları, İl J.Komutanlıklanna da ilçe sayısı kadar İlçe J. Komutanlığı bağlı bulunmaktadır. 

ç. Yukarıda belirtilen her komutanlıktaki (birlik-Kıt'a) bir karargah, her karargahta da bir istihbarat birimi mevcuttur. İstihbarat birimleri kuruluşunda bulundukları komutanlığa bağlıdır. Dolayısıyla bu birimlerdeki istihbarat personeli de kuruluşunda bulundukları komutanlığa bağlı olarak görev yapmaktadırlar. 

d. Karargahlar arasında doğrudan emir-komuta bağlantısı veya bilgi akışı yoktur. Başka bir ifadeyle; J.Gn.K.hğı karargahı İstihbarat Başkanlığı ile J.Bölge K.lığı İstihbarat Şube Müdürlüğü arasında; J.Bölge K.lığı İstihbarat Şube Müdürlüğü ile İl J.K.lığı istihbarat Şube Müdürlüğü arasında; yatay veya dikey bir emir komuta bağlantısı, bilgi akışı ve görevlendirme söz konusu değildir. Bu yetkiler sadece birlik komutanlarına aittir.Tüm faaliyetler karargâhların bağlı olduğu birlik komutanı üzerinden yürütülmektedir. 

e.Ancak Güneydoğu Anadolu bölgesinde bulunan J.Gn.K.hğı birlikleri ile J.Gn.K.hğı arasındaki emir komuta bağlantısı farklılık göstermektedir. Batman, Diyarbakır, Hakkâri, Mardin, Siirt, Sımak, Şanlıurfa ve Van illerindeki J.Gn.K.lığı birlikleri İç Güvenlik Harekatının yürütülmesi ile ilgili konularda ikinci bölümde detaylı olarak açıklandığı gibi Kara Kuvvetleri Komutanlığı birliklerinin Harekat Komutası/Kontrolündedir. 

f. Bu durum, Ü J.KLlıklan ile daha üst seviyedeki birlikler arasında uygulanmakta olup, (İl J.K.lığı, J.Tug.K.hğı, J.Asyş.Kor.K.hğı, Ordu K.hğ>, Kuvvet KJığı) il J.K.hğı ile ilçe J.K.lıklan arasındaki emir-komuta bağlantısında bir farklılığı öngörmemektedir. 

(4) Jandarma İstihbarat Birimlerinin görev Bölgesi: 

a. İç güvenlik istihbaratı, sorumluluk bölgesi esasına göre yürütülür. Her istihbarat birimi, kuruluşunda bulunduğu komutanlığın sorumluluk sahasında görev yapar. Bu kapsamda; İl J.K.lıklannın istihbarat şube müdürlükleri bünyesindeki kısım/timlerinin görev bölgesi, bağlı bulunduğu İl J.K-lığmın sorumlu olduğu ilin mülki şuurlarıdır. İlçe J.K.lıklannın istihbarat faaliyetlerini yürütecekleri bölge ise ilçenin mülki sınırlandır. 

b. Ancak bu sınırlar, suç ve suçluluar için geçerli olmadığından aşılmaz duvarlar 
olarak görülmemektedir. Gerekli koordinasyon ve işbirliği yapılarak iller veya ilçeler birbirlerinin sorumluluk alanlarında istihbarat faaliyetleri icra edebilmektedir. 

(5) İstihbarat Birimlerinin görev ve Sorumlulukları: 

2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu ve Jandarma Teşkilatı Görev ve Yetkileri Yönetmeliği ile Jandarma İç Güvenlik İstihbaratı, İKK ve Koruyucu Güvenlik Yönergesi ve Jandarma Bölge ve İl Jandarma Komutanlıkları İstihbarat Birimleri Görev, Yetki ve Sorumlulukları Yönergesinde istihbarat birimlerinin yetkileri düzenlenmiştir. Bu düzenlemelere göre istihbarat birimlerinin; İstihbarat ihtiyaçlarının tespiti, Haber kaynak ve vasıtalarının temini, Haber Toplama Planının hazırlanması, Elde edilen haberlerin istihbarata 
dönüştürülmesi, Oluşturulan İstihbaratın emniyet ve asayişe yönelik olarak kullanılmasının sağlanması, Personelin eğitilmesi gibi görev ve sorumlulukları mevcuttur. 

(6) Hakkâri İl j.K.Iığı İstihbarat Şube Müdürlüğü teşkilat yapısı ve İstihbarat personeli görevlendirme esasları; 

a. Her İl J.K.hğındaki İstihbarat Şube Müdürlüğü o ilin emniyet ve asayişine göre değişen büyüklükte ve yeterliliktedir. Bu kapsamda; Hakkâri İl Jandarma Komutanlığı kuruluşu EK-A' da bu kuruluş içerisinde yer alan İstihbarat Şube Müdürlüğü kuruluşu ise EK-B'dedir. 

b- Görevlendirme esasları; 

(1) İl Jandarma Komutanlıkları istihbarat birimleri prensip olarak bağlı bulundukları komutanın emrinde görev yapmaktadır. 

(2) İl Jandarma Komutanlığı İstihbarat Şube Müdürlüğü bünyesindeki kısım veya timlerin tamamı veya bir kısmı ihtiyaç duyulan İl Jandarma Komutanlığı bünyesinde geçici olarak görevlendirilebilir. Görevlendirmenin yazılı olarak yapılması esastır. Ancak gecikmesinde sakınca olan ve ani çıkan durumlarda görevlendirme yapılarak bilahare yazılı emir verilir. 

(3) İlçe Jandarma Komutanlıkları bölgesinde geçici olarak görevlendirilenlerin görev bölgesindeki her türlü koordinasyonu harekat komutasına/ harekat kontrolüne girdiği İlçe Jandarma Komutanlığınca sağlanmaktadır. 

(4) Hakkâri İl J.K.hğı İstihbarat Şube Müdürü ve personeli, Ü J. Komutanı adına görev yaptığından, Hakkâri iline bağlı tüm ilçelerde İl J. Komutanının görevlendirmesi halinde istihbarı çalışmalarda bulunabilmektedir. Görevlendirme esastan EK-C dedir. 

c. İç güvenlik istihbaratında, kaynak ve vasıtaların kendiliğinden gelmesi 
beklenemeyeceğinden gerekli durumlarda istihbarat personeli haberin kaynağına uygun şekilde görevlendirilir. 

(7) J.Gn.K.hğma bağlı il ve ilçe J.K.lıklanndaki silah ve mühimmatın kullanımına ve kaydına ilişkin esas ve usuller: 

a."Türkiye Cumhuriyeti Jandarması; emniyet ve asayiş ile kamu düzeninin 
korunmasını sağlayan, diğer kanun ve nizamların verdiği görevleri yerine getiren, silahlı askeri bir güvenlik ve kolluk kuwetidir."tanımından da anlaşıldığı gibi jandarma , silahlı ve askeri kolluk kuvveti olarak grevlerini ifa etmektedir. 

b. Jandarma Teşkilat, Görev ve yetkileri Kanunun 5 4
oluşturulan 'Teşkilat ve Malzeme KadrolarTnda J.Gn.KJığı birliklerinin hangi silahlara sahip olması gerektiği belirtilmektedir. 

c. J.Gn.K.hğı birliklerinin malzeme kadrolarında gösterilen silahlar, Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanununun 7 nci maddesi, Jandarma Teşkilatı, Görev ve Yetkileri Yönetmeliğinin 24 ve 39 ncu maddeleri ile İç Hizmet Kanunun 87 ve 90 ncı maddelerinde yer alan silah kullanma yetkileri kapsamında, gerekli koşulların oluşması halinde Jandarma personeli tararından kullanılabilmektedir. 

ç. Yukarıda belirtilen yasal çerçevede, jandarma personeli sivil kıyafetli olsa bile 
özellikle Güneydoğu Anadolu bölgesindeki görevlerini, terörden kaynaklanabilecek tehdidi bertaraf edecek ve kendisini koruyacak imkan ve kabiliyetteki silah ve mühimmatla yapmaktadır. Bu silah ve mühimmat ilgili birliğin envanter/malzeme kadrosunda kayıtlıdır. 

d. İl J.Komutanı, Jandarma Teşkilat, görev ve Yetkileri Yönetmeliğinin 44 ncü 
maddesi gereğince, gerek gördüğünde istihbarat hizmetleri için değişik kıyafetlerle personelini görevlendirebilir. 

e. Hakkâri İl J.Komutanlığı malzeme kadrosunda personelin kullanacağı silahların cinsi belirtilmektedir. Malzeme kadrosunda yer alan "Piyade Tüfeği" tanımına; değişik çap ve tipteki piyade tüfeklerinin tamamı girmektedir. (7.62 mm çapında G-3 piyade tüfeği, 5.56 mm çapında M-16 piyade tüfeği ve HK-23 piyade tüfeği ile 7.62 mm çapında Kaleşnikof (AK-47) piyade tüfeği). 

f. Ayrıca JGY 54-1 Lojistik Hizmetler Yönergesi 7 nci Bölüm, 2 nci maddesi 
gereğince, J.Gn.K.lığı malzeme kadrosunda yer alan silahların seri numarası, birlik değişim bilgileri, imal ve tedarik tarihi, halen silahın kullanıldığı birlik ile silahın envanterden çıkış bilgileri bilgisayar ortamında takip edilmektedir. 

g. Aynı zamanda Hakkâri İl J. K.lığmda bulunan silahların mal ve muhasebe işlemleri; Hakkâri İl J.K.hğı Birlik Mal Saymanlığı ve Ordu Donatım Mal Saymanlığınca ilgili yönetmelik ve yönergelerde belirtilen esaslar dahilinde yürütülmektedir. 

b) JGY:37-6 İl Jandarma Komutanlıkları İstihbarat Birimleri Görev Yetki Ve 
Sorumlulukları Yönergesi Esasları: 

(1) İl Jandarma Komutanlıkları İstihbarat Birimlerinin Bağlılık, Kuruluş Ve Konuş Durumu: 

a.İl Jandarma Komutanlıkları istihbarat personeli, kuruluşunda bulundukları birimlerin (şube/kısım) komutanlarına bağlıdır. 

b.Ü Jandarma Komutanlığı İstihbarat Şube Müdürlüğü bünyesinde konuşlanmış olan kısım veya timlerin tamamı veya bir kısmı ihtiyaç duyulan İlçe Jandarma komutanlığı bünyesinde İlçe Jandarma komutanının harekat kontrolünde /komutasında görev yapmak suretiyle geçici olarak görevlendirilebilir. Görevlendirmenin yazılı olarak yapılması esasür. Ancak gecikmesinde salanca olan ve ani çıkan durumlarda görevlendirme yapılarak bilahare yazılı emir verilir. 

c.İl Jandarma Komutanlığı İstihbarat Şube Müdürlüğü bünyesinde teşkil edilmiş olan kısım veya timlerden Üçe Jandarma Komutanlıkları bölgesinde geçici olarak 
görevlendirilenlerin görev bölgesindeki her türlü koordinasyonu harekat komutasına/harekat kontrolüne girdiği İlce jandarma Komutanlığınca sağlanır. 

(2) Görev Bölgesi: 

İl Jandarma Komutanlığı İstihbarat Şube Müdürlüğü bünyesinde çalışan kısım veya timlerin görev bölgesi, bağlı bulunduğu İl Jandarma Komutanlığının sorumlu olduğu mülki sınırlandır. 

(3) Görevlendirme Esasları: 

a. İl Jandarma Komutanlıkları istihbarat birimleri prensip olarak bağlı bulundukları komutanın emrinde görev yapar. 

b. İstihbarat personeli tespit edilen ihtisas alanındaki kadro görev yerlerinde çalıştırılır. Başka şubelere ataması yapılmaz. 

c. İl Jandarma Komutanlığı İstihbarat Şube Müdürlüğü bünyesinde bulunan kısım veya timlerin tamamı veya bir kısmı ihtiyaç duyulan Üçe jandarma Komutanlığı bölgesinde geçici süreyle İl Jandarma Komutanının emriyle görevlendirilmek suretiyle kullanılabilir. 

ç. İl Jandarma Komutanlıkları istihbarat birimleri haber toplama gayretlerini emrinde oldukları komutanlık veya harekat komutası/harekat kontrolüne girdikleri birliklerin ihtiyaçları doğrultusunda planlar ve yoğunlaştınr. Haber toplama planına göre yürütülen bu faaliyet sırasında ilave isteklerin doğması durumunda haber toplama gayretlerini bu isteklere yöneltirler. 

d. İl Jandarma Komutanlıkları istihbarat birimleri faaliyetlerini tespit etmiş oldukları istihbarat önceliklerine ve bağlı oldukları komutanın bu konuda vermiş olduğu emre göre yürütür.

(4) Araçları Kullanma Ve Görevlendirme Esasları: 

a. Genel Esaslar 

(1) İstihbarat araçlarını görevlendirme yetkisi ve sorumluluğu İl Jandarma 
komutanının bilgisi dahilinde İstihbarat Şube müdürüne aittir. 

(2) İstihbarat hizmetleri ile ilgili kadro görev yerlerine atanan Subay, Astsubay ve Uzman Jandarmalardan sivil ve askeri sürücü belgesine sahip olanlardan komutan onayı ile araç kullanma yetkisi verilenler istihbarat görevlerine tahsisli askeri araçları kullanabilirler. 

(3) Askeri Sürücü Belgeleri, SOĞUT Ulaştırma Er Eğitim Tabur Komutanlığı veya en yakın ulaştırma birliklerinden alınır. Askeri Sürücü Belgesinin verilmesi hususu, MY.55-4 (77-3) Askeri Araçları Kullanma Esasları, Karayolu Ulaştırma Emniyet ve Askeri Trafik Kontrol Hizmetleri Yönergesinde açıklandığı şekilde uygulanır. 

(4) İl Jandarma Komutanlığı İstihbarat Şube Müdürlüğünce istihbarat amaçlı sivil araçları askeri ve sivil sürücü belgesine sahip personele zimmetleyerek göreve şevklerini sağlar. 

(5) Aracın trafik kurallarına uygun olarak sevk ve idaresinden araç komutanları 
sorumludur. 

(6) Araçta bulunan silah, muhabere cihazları vb. malzeme ve teçhizat kamufle edilmiş şekilde bulundurulur. 

(7) Araçlar, istihbarat faaliyetleri dışındaki herhangi bir görevde veya özel hizmetlerde kullanılamaz. 

(8) İstihbarat faaliyetlerinde kullanılan araçların; bölge halkının kullandığı araçların modeline ve rengine uygun olması esas alınır. Modeli geçmiş olan istihbarat araçlarının yenilenmesi için teklifler gecikmeksizin Jandarma Genel komutanlığına gönderilir. 

b. Araç tanıtım kartı: 

(1) Araç tanıtım kartları Jandarma Genel Komutanlığı İstihbarat Başkanlığı tarafından bastırılarak, ihtiyaç miktarı kadar İl Jandarma Komutanlıklarına tertip edilir ve Jandarma Genel Komutanlığı İstihbarat Başkanlığınca seri numaralarına göre verilen kartların kaydı tutulur.

(2) İstihbarat Şube Müdürlüğünce tanzim edilen araç tanıtım kartları, II Jandarma Komutanınca onaylanıp, bu amaçla tutulacak deftere kaydım müteakip, imza karşılığı araç sürücüsüne teslim edilir. 

(3) Araç tanıtım kartları zorunlu hallerde kullanılır, açıkta taşınmaz, ilgisiz kişilere gösterilmez, maksat dışı kullanılmaz, kullananlar hakkında yasal işlem yapılır. 

(4) Araç tanıtım kartlarından birinin kaybolması halinde durum derhal bütün Jandarma Genel Komutanlığı birliklerine tamim edilir, mevcut bütün kartlar ivedilikle değiştirilir ve sorumlular hakkında yasal işlem yapılır." 

11. CU BÖLÜM İLE DEVAM EDECEKTİR,

***

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder