ŞEMDİNLİDE UMUT KİTABEVİNDE MEYDANA GELEN PATLAMA OLAYI. BÖLÜM 22
Ancak. Şemdinli İlce Jandarma Komutam Binbaşı Erdem YILMAZ.
Komisyonumuza verdiği ifade de:
07.11.2005 tarihinde Şemdinli İlçesine gelen Ali Kaya ile Özcan İldeniz'in İlçe Jandarma Komutanlığına uğradıkları, kendisine Seferi YILMAZ'a içinde bomba olabilecek bir paketin gelebileceğini, bu konuda dikkatli olması gerektiği ni söylediklerini beyan etmiştir. Bu durum anılan Jandarma Komutanının Komisyonumuza verdiği beyanda şöyle belirtilmektedir;
"ERDEM YILMAZ -...Ali Kaya ile Özcan İldeniz astsubay İl Jandarma
Komutanlığımızın istihbarat şube çalışan rütbelileri, kendilerini tanıyorum...
7 Kasımda geldiler. Zaten çok kısa bir görüşmemiz oldu. Beni özellikle Özcan
Astsubay "komutanım, şimdi zamanımız yok, bizim Yüksekova'ya dönmemiz gerekiyor, yine bir bombadan bahsediliyor, aman dikkatli olun..." O esnada da, biz, ilçe jandarmanın camdır, pvc'dir diğer tamiratıyla ilgileniyorduk. "Yurtdışından bir paket konusu var, biz bunu detaylı olarak görüşeceğiz" dedi.
BAŞKAN - 7 Kasımda geldiler, o gün döndüler mi, yoksa ilçede kaldılar mı?
ERDEM YILMAZ - O gün döndüler, yani, ben çok kısa görüştüm.
BAŞKAN - Veya ilçeden ayrılıp ayrılmadıklarını bilmiyorsunuz?
ERDEM YILMAZ - Ben çok kısa görüştüm. Ayrılmışlardır... Çünkü, aynlmasalar
benimle görüşürlerdi daha uzun süreli diye düşünüyorum.
ŞÜKRÜ ÖNDER (Yalova) - Peki, bu geldiklerinde size geniş çaplı mı bilgi
veriyorlar, yoksa çok kısa ve öz mü?
ERDEM YILMAZ - Çok kısa ve öz bir bilgi, 7 Kasım tarihinde. "Komutanım
yurtdışından bir paket olayı var, bomba olabilir" şeklinde beni uyardılar.
BAŞKAN - Biraz da şöyle belki Şükrü Bey; yani, orada elde ettikleri bilgileri,
istihbari faaliyetleri sizinle paylaşıyorlar mıydı...
ERDEM YILMAZ - Tabiî ki...
BAŞKAN - ...yoksa, bir dostluk adına işte komutamın deyip, bir çay içip mi
gidiyorlardı?
ERDEM YILMAZ - Hayır. Benimle paylaşırlardı.
BAŞKAN - Yani, bir değerlendirme yapıyorsunuz?
ERDEM YILMAZ - Tabiî.
ŞÜKRÜ ÖNDER (Yalova) - Öyle bir mecburiyeti var mı, yoksa gerektiği kadar
bilgiyi size aktarabilir, daha üst makamlara arz edebilir...
ERDEM YILMAZ - Gerektiği kadar bilgiyi de aktarabilir;
İlçenin kamu düzen ve güvenliği, emniyet ve asayişi için önem arz eden bu bilginin Şemdinli İlçe Jandarma Komutanı'na şifahen aktarılması, ancak Şemdinli İlçe Emniyet Müdürlüğü ve diğer yetkili makamlara iletilmemesi, tek bir teşkilat gibi çalışması gereken kolluğun işbirliği ve koordinasyon içinde faaliyet göstermesi ilkesine uyulmadığını göstermektedir...
AYHAN SEFER ÜSTÜN (Sakarya) - En son o geldiklerinde ne konuşuldu, ne
söylediler size?
ERDEM YILMAZ - 7 Kasımdaki kendim görüştüğümde, Özcan Astsubay dedi ki:
"Komutanım, bizim zamanımız kısıtlı, Yüksekova'ya geri döneceğiz, başka işlerimiz de var, yurt dışından bir paket, Cumhuriyet Caddesi üzerinde bir pasaja bir paket... Ancak, bu, bomba olabilir. Bununla ilgili çalışmamız devam ediyor, detaylarını görüşeceğiz..."
BAŞKAN - İsim telaffuz etmediler mi size, pasaj diye geçiyorsunuz?
ERDEM YILMAZ - Bana isim telaffuz ettiler; ama, dediğim gibi çok kısa görüştük. İşte "Seferi Yılmaz adına yurtdışından bir paket. Bu, şifreli bir şey olabilir..." Özellikle bomba konusunda beni uyardılar, dediler: "Biz bununla ilgili zaten birkaç gün sonra geleceğiz, geldiğimizde detaylı görüşürüz, sırf sizi uyarmak için yanınıza uğruyoruz..."
BAŞKAN - Peki, siz bunu savcılığa filan intikal ettirdiniz mi; yani, böyle bir şey
gelecek, kuryeyle gelecek... O arada, arama, takip vesaire bir şey yaptınız mı?
ERDEM YILMAZ - O an yapmadım; çünkü "detaylı çalışmamız devam ediyor, daha sonra geleceğiz komutanım, biz sizi bomba konusunda uyarıyoruz" dediler.
BAŞKAN - Peki, böyle ciddî bir şeyde, siz, bunu yazıya dökmüyor musunuz?
ERDEM YILMAZ - Tabiî dökeriz Sayın Başkanım.
BAŞKAN - Var mı?
ERDEM YILMAZ - Tabiî ki, önemli şimdiye kadar yaşadığımız, savcımızı
uyarmamız gereken...
MESUT DEĞER (Diyarbakır) - 7 Kasımdaki görüşmeyi, bu bombalamayı yazıya
döktünüz mü diye soruyor Başkan?
BAŞKAN-7'sinde geldi ya size...
ERDEM YILMAZ - Onu dökmedim; çünkü, detaylı daha sonra...
BAŞKAN - Ciddî bir isnattır, takip edilmesi gerekiyor, can ve mal kaybına neden
olabilir, niteliğini bilmiyorsunuz. Yahu, bu böyle böyle almıştır, hatta siz böyle vukuat raporları filan da denilen bir şeyler var ya üst makamlara kadar ulaştırıyorsunuz bunları, bu haber alınmıştır diyorsunuz, değerlendiriyorsunuz onu. Böyle bir tutanak vesaire ile, siz, işte karakolumuza mı diyorsunuz ne diyorsanız artık böyle bir ihbar olmuştur... Şeyini de bildirmeye bilirsiniz, yani, bu kamu görevlileridir; ama, böyle bir üst makamlara intikal ettirmek için öyle bir girişiminiz oldu mu?
ERDEM YILMAZ - Şöyle Sayın Başkanım: Zaten, rütbeli arkadaşlarımız üst
makamın personeli. Belli ki bir çalışmaları var, beni zaten uyarıyorlar ve "birkaç gün sonra komutanım detaylı olarak geleceğiz, görüşeceğiz...Bana kısa ve öz bir bilgi. Beni uyarmaları bomba konusunda." Demiştir.
5397 sayılı Kanun, iletişimin dinlenmesi, teknik takip v.b konularında elde edilen bilgi ve kayıtların saklanmasında ve korunmasında gizlilik ilkesinin geçerli olduğunu amirdir.
Bu kapsamda elde edilen bilgilerin mülki, güvenlik ve istihbarat birimleri ile paylaşılmasına iletişimin dinlenmesi kararını veren merciin karar vermesi gerekir. Bilgi paylaşımını öngören açık bir düzenleme de bulunmamaktadır. O halde dinlemeyi yapan istihbarat birimince elde edilen ve gecikmesinde sakınca bulunması, ilerde telafisi imkansız zararların meydana gelmesini önlemeye yönelik bilgilerin kamu güvenliğinin sağlanması, emniyet ve asayişin
korunması için dinleme kararını veren merciin izni ile ilgili diğer birimlere iletilmesini gerektiğini söylemek mümkün bulunmaktadır.
Komisyonumuzca, Şemdinli İlçe Jandarma Komutanı ile paylaşılmakta bir mahzur görülmeyen bu bilginin, Seferi YILMAZ'ın ikameti ve işyeri de dahil olmak üzere sorumluluk sahasında bulunan İlçe Emniyet Müdürlüğü'ne, Jandarma Teşkilatı Görev ve Yetkileri Yönetmeliği'nin 154. maddesine göre, "Jandarmanın sorumluluk alanında, polis tarafından; siyasi emniyetle ilgili ya da emniyet ve asayişle ilgili haber toplama faaliyetlerinde; Jandarma'nın bu görevlilere gerekli yardımı yapacağı, buna karşhk polisin yapacağı çalışmalardan ve edindiği bilgilerden, Jandarmaya bilgi vereceği** Jandarmanın da aynı şekilde polis bölgesinde yapacağı haber toplama faaliyetinden ise polise bilgi vermesi gerektiği halde, aktarılmaması, Hakkâri II Jandarma Komutanlığı tarafından yürütülen iletişimin dinlenmesi, teknik takip sırasında Seferi YILMAZ isimli şahsın işyerine veya evine gelebilecek ve terörist faaliyetlerde kullanılabilecek tehlikeli bir paket bilgisinin ilgili diğer istihbarat birimleri Ue güvenlik birimleri ile paylaşümaması işbirliği ve koordinasyon zaafiyeti olarak değerlendirilmiştir.
3.Şemdinli İlçe Emniyet Müdürü'nün, Seferi YILMAZ'a Gelecek Paketle İlgili
Beyanının Değerlendirilmesi Şemdinli İlce Emniyet Müdürü Tacettin ASLAN. Seferi Yılmaz isimli şahsa bir paket geleceği yönünde bir bilgisi olup olmadığı konusunda Komisyonumuzca alınan beyanında;
"ŞÜKRÜ ÖNDER (Yalova) - Bu Seferi Yılmaz'la ilgili sizde gerekli doküman var
mıydı? Şahsın kim olduğunu biliyor muydunuz? Kitabevinin sahibi...
TACETTİN ASLAN - Biz Seferi Yılmaz'ı kitapçı olarak biliyorduk. Aynı zamanda
örgüt mensubu olmaktan cezaevine girip çıktığını biliyoruz; ama, diğer konularda bilgimiz yok. Yani, Seferi Yılmaz'm örgütle ilişki içerisinde olduğu, örgüte işte lojistik destek sağladığı gibi konularda bilgimiz yok.
MESUT DEĞER (Diyarbakır) - Veya o gün bir paket geleceği...
TACETTİN ASLAN - O gün ona bir paket geleceği konusunda bilgimiz var. O gün
değil ama, Seferi Yılmaz'a herhangi bir kargo şirketine bir paket gelecek, bize söylenen buydu, biz de bununla ilgili...
BAŞKAN - Bu söyleme şifahi mi yazılı mı?..
TACETTİN ASLAN - Yazılı efendim. Şifahî de söylendi yazılı da geldi, ben de
bunun üzerine...
BAŞKAN - Kaç gün önce geldi yazı?
TACETTİN ASLAN - Yani, ook değil, cok değil, yani bir hafta, on gün, bilemediniz
onbes gündür. Ben de bu konuyla ilgili mahkeme karan aldım, mahkemeden karar çıkarttım. Bu noktadaki görevlerimize ve asayiş ekibimize de konuyu tebliğ ettim gelen kargo şirketleri üzerinde arama yapacaksınız. Seferi Yılmaz* a ait bir paket bulunursa, mahkeme karanvla el koyacağız. Yani, karâr isteyeceğiz tekrar, el koyma karan, yani, işlemini yapacağız. Ben başka bir şey yapamam."
Şeklindeki ifadesi üzerine, Komisyonumuzun 06.02.2006 tarih ve
A0.1.1.GEÇ.10/322,323,324-129 sayılı yazısı ile Şemdinli Cumhuriyet Başsavcılığından "Şemdinli İlçe Merkezinde Umut Kitabevi sahibi olan Seferi YILMAZ'a 09.11.2005 tarihinden önce bir paket/paketlerin gelebileceği kargo firmalarının aranması ve anılan eşyaya el konulması yönünde mahkemece alınmış bir karar var ise bu kararın bir örneğinin Komisyonumuza ulaştırılması" talep edilmiş, anılan Savcılığın 07.02.2006 tarih ve 2006/204 sayılı yazısı ile ; " Şemdinli İlçe merkezinde Umut Kitapevi sahibi olan Seferi YILMAZ'a 09/11/2005 tarihinden önce bir paketin gelebileceği kargo firmalarının aranması ve anılan
eşyaya el konulması yönünde mahkemece alınmış bir karar bulunmamaktadır." biçiminde cevap verilmiştir.
Aynca, Komisyonumuzun 09.02.2006 tarih ve A0.1.1.GEÇ.10/322,323,324-129 sayılı yazısı ile Şemdinli İlçe Emniyet Müdürlüğünden de "Şemdinli İlçe Merkezinde Umut Kitabevi sahibi olan Seferi YILMAZ'a 09.11.2005 tarihinden önce bir paket/paketlerin gelebileceği kargo firmalarının aranması ve anılan eşyaya el konulması yönünde mahkemece alınmış bir karar var ise bu kararın bir örneğinin Komisyonumuza ulaştırılması istenmiş, Şemdinli Üçe Emniyet Müdürlüğü'nün 10.02.2006 tarih ve 2006/66 sayılı ile; "Konu ile ilgili olarak İlce Emniyet Müdürlüklerine gönderilmiş herhangi bir mahkeme karan bulunmadığı"
yanıtı verilmiştir. Bu durumda, Şemdinli İlçe Emniyet Müdürü Tacettin ASLAN'in Seferi YILMAZ'a gelecek paketin kargo şirketlerinde aranması ve el konulması yönünde bir mahkeme karan olduğu yönündeki beyanının doğru olmadığı, Komisyon huzurunda yanlış bilgi verdiği ortaya çıkmaktadır.
Belirtilen nedenle, Seferi YILMAZ'a gelecek paketin kargo şirketlerinde
aranması ve el konulması yönünde bir mahkeme kararı olmadığı halde olduğu, bu kararı personele de tebliğ ettiği yönünde Komisyon huzurunda yanlış bilgi verdiği ortaya çıkmaktadır. Komisyonumuzca anılan görevlinin neden böyle bir yanlış bilgi verdiği konusu anlaşılamamıştır.
V- JANDARMA-HABER ELEMANI İLİŞKİSİ VE VEYSEL ATEŞ OLGUSUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ
Komisyonumuzun 05 Ocak 2006 gün ve ESAS NO: A.01.1.GEÇ. 107322.323.324- (56) sayılı yazısına karşılık olarak Jandarma Genel Kormıtanlıfo'nın 23.01.2006 tarih ve 3050-8-06/Pl.ve Gûv.D.PI.ve Koor.S.f 19498) savılı yazısında. Hakkâri Jandarma Komutanlığı haber elemanı olan Veysel Ateş'in durumu ve haber elemanı olgusunun izahı şöylece yapılmaktadır:
"a. Kolluk görevi icra eden birimlerin çeşitli haber kaynak ve vasıtaları mevcuttur.
Bunun yanında suçlann önlenmesi ve işlenen suçların aydınlatılması maksadıyla; 5271 sayılı CMK Md.152, 158; 5237 sayılı TCK Md.97, 98,160,166,192, 201, 233, 254, 258, 278, 279, 280, 282, 284, 1774 sayılı Kimlik Bildirme Kanunu üe 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele vb. kanunlar gereği, kişilere getirilen bildirimde bulunma zorunluluğundan istifade ile vatandaşların bilgi ve görgüsüne de başvurulmaktadır.
b. Jandarma Genel Komutanlığı istihbarat birimlerinin haber toplama
kaynaklarından biri olan haber elemanlan ile ilgili işlemler, Jandarma Teşkilatı, Görev ve Yetkileri Yönetmeliğinin 84 ncü maddesinin "Suçlann Jandarma tarafından öğrenilmesi; istihbarat teknikleri çerçevesinde yapılan çalışmalar ve ajan, muhbir ve mutemet olarak nitelenen kimselerden gizli haber elde edilmesiyle olur." şeklindeki hüküm ve "JGY : 37-8 Haber Elemanlan Temini, Kullanılması Üe Etkinliklerinin Tespiti ve Kontrolü Yönergesinde belirtilen esas ve usuller doğrultusunda yürütülmektedir.
c. Bu yönergeye göre;
(1) Haber Elemanlan; gizliliğe azami riayet eden, iki taraflı çalışmayacağı anlaşılan, kendisine memur, resmi görevli vb. süsü vermeyen, devamlı haber toplayıp, getirebilecek kişiler, ihtiyaç duyulan bilginin özelliğine binaen daha Önce suç işlemiş veya suç işlemeye yatkın kişiler (Eski hükümlü, şüpheli, boşta gezer vb. şahıslar) su- saklamayı iyi bilen ketum şahıslar ile dürüst ve güvenilir şahıslar arasından seçilir.
(2) Haber Elemanlarının deşifre olmalarına engel olmak, faaliyetlerinin gizlilik
esasları ve bilmesi gereken prensibine göre yürütülmesini sağlamak maksadıyla, sadece bağlı olduğu istihbarat birimlerince kayıtlan tutulmaktadır. Dolayısıyla Haber Elemanlarının kimlik bilgileri ilgili birimler haricinde, J.Gn.K.hğı ve bağlısı herhangi bir birlik kurum ve kuruluş tarafından bilinmemektedir.
ç. Haber elemanı olarak nitelendirilen kişiler, gönüllülük esasma göre ve vatandaşlık görevleri gereği bu bilgileri kolluk kuvvetlerine vermektedir. Bu anlamda vatandaşlar arasında bir aynm yapılmamaktadır.
d. Bilgi ve görgülerine başvurulan vatandaşlardan düzenli olarak görüşülenler
"Haber Elemanı" olarak nitelendirilmektedir. Bunun dışında istihbarat faaliyetlerinde "itirafçı" adı altında haber elemanı kullanımına ilişkin bir sistem mevcut değildir.
e. Bazı gruplar tarafından "itirafçı" olarak nitelendirilerek kamuoyuna lanse edilen kişilerin esasında, çoğu kaçırılarak veya zorla PKK/KONGRA-GEL terör örgütüne katılmak zorunda kalan, fırsatını bulduğunda da örgütten kaçarak güvenlik güçlerine teslim olan vatandaşlar olduğu bilinmektedir. Bu şekilde güvenlik güçlerine teslim olan/yakalananlardan ve 3419 sayılı Bazı Suç Failleri Hakkında Uygulanacak Hükümlere Dair Kanun ile 4959 sayılı Topluma Kazandırma Yasasından faydalanarak cezalarından indirim yapılanların bazıları, terör örgütü eylemlerinin ortaya çıkarılmasına önemli katkılar sağlamıştır.
(3) Anılan şahıs daha önceden "Görüşülen Şahıs," konumu ile (Veysel Ateş) istihbari çalışmalarda bulunmuş, 2001 yılında Jandarma Genel Komutanlığınca yürürlüğe konulan JGY 37-8 Haber Elemanların Temini, Kullanımı ile Etkinliklerinin Tespiti ve Kontrolü Yönergesi esaslarına göre, 03.08.2004 tarihinde (8032650) Haber Elemanı numarası ile Hakkâri İl J.K.hğı İsth.Ş.Müdürlüğü tarafından kayıt alüna alınmıştır.
(4) Aynca, Vevsel ATEŞ 03.08.2005 tarihine kadar istihbarat çalışmalarında Hakkâri İl J.K.lıeına kavıtlı haber elemanı olarak yardımcı olmuştur. Bölgedeki terör örgütünün faaliyetlerine yönelik çalışmalarda, örgüt yanlısı, örgüte yardım yataklık eden, terör örgütünün cephecilik faaliyetlerini yürüten, lojistik destek sağlayan kişi ve kişilerin izledikleri yollar hakkında bilgi edinerek Hakkâri İl J.K.lığma aktarmıştır. Böylelikle olabilecek eylemler hakkında verdiği bilgiler doğrultusunda güvenlik güçlerinin uyanlarak zayiat vermesi önlenmiş, bu katkılarından dolayı da ayn ayn (3) kez olmak üzere toplam (900) milyon TL. İstihbarat ödeneğinden nakdi para ödenmiştir.
(5) Söz konusu şahıs istihbarat birimlerine (13) adet nitelikli bilgi vermiş, verilen bu bilgiler doğrultusunda yapılan çalışmalar sonucu, (1) terör örgütü mensubunun güvenlik güçlerine teslim obuasını sağlamıştır. Veysel ATEŞ tarafından verilen bilgiler ektedir. (6)Veysel ATEŞ dahil haber elemanlarından alman ham bilgiler, diğer kaynaklardan teyit edildikten, doğruluğu ve güvenirliliği ortaya konularak analiz sürecinden geçirildikten sonra istihbarat haline getirilen bilgi doğrultusunda işlem yapılmaktadır.
6. 3419 sayılı Bazı Suç Failleri Hakkında Uygulanacak Hükümlere Dair Kanun ile
4959 sayılı Topluma Kazandırma Yasasından faydalanan ve kamuoyunda "İtirafçı" olarak nitelendirilen hiçbir şahıs, Jandarma Genel Komutanlığının lojman, araç-gereç, iaşe ve ibate gibi imkânlardan faydalanmamaktadır."
Komisyonumuzun 25.01.2006 tarih ve Esas No:A.01.1.GEC.10/322.323.324-71 savılı yazısı ile Hakkâri İl Jandarma Komutanlığı'ndan ; "01.06.2005 tarihinden bu yana. Hakkâri Merkez. Şemdinli ve Yüksekova İlçelerinde istihbarat islerinde istihdam edilen haber elemanlarına her eleman bazında sağlanan her türlü maddi imkanlann ( ücret, yardım, iaseibate v.b V bildirilmesi istenmiş.
Hakkâri İl Jandarma Komutanlığının Komisyonumuza gönderdiği 06.02.2006 tarih ve 0621-11-06/Ter.olv.(426) (700) savılı yazısında cevaben:
"3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunun 14 ncü maddesi "Bu kanun kapsamına giren suçlan ve bu suçlan ihbar edenlerin hüviyetleri nzalan olmadıkça veya ihbann mahiyeti haklannda suç teşkil etmedikçe açıklanamaz11 hükmüne amirdir. Ayrıca; bölge özelliği ile suç istatistiği göz önüne alındığında haber elemanlannın açık kimliklerinin deşifre edilmesi haber elemanlan için hayati tehlike arz edeceğinden dolayı Hakkâri İl Jandarma Komutanlığı kayıtianndaki haber elemanlannm açık kimlikleri bildirilmemiştir. Haber alma ödeneğinin sarf
yetkileri ve kullanma esaslan, Jandarma Genel Komutanlığının JGY:37-3 Haber alma ödeneğinin sarf yetkileri ve kullanma esaslan yönergesinde belirtilmiştir. Bahse konu yönergenin dördüncü bölüm birinci maddesi gereğince mevcut haber ödeneği;
a.. Devletin güvenliğini tehdit eden yasadışı yıkıcı ve bölücü örgütlerin faaliyetlerine ilişkin haber alma faaliyetlerine,
b. Her türlü kaçakçılıkla ilgili haber alma faaliyetlerine,
c. Emniyet ve asayişe müessir konularla ilgili haber alma faaliyetlerine,
d. Haber elemanlarının olaylarla ilgili yapılan zaruri masraflarına,
e. İstihbarat faaliyetlerinde görevlendirilen Jandarma personelinin zaruri masraflarına,
f. Görev gereği takip, gözetleme, gizli görev, buluşma ve mülakat için yapılacak zaruri masraflara,
g. Jandarma Genel Komutanlığı İstihbarat Başkanlığınca alınacak istihbarat maksatlı özel teknik malzeme, araç ve gereç alımlarına,
h. İstihbarat hizmetlerinde yapılacak takip, temas, vasıta ve posta ücretlerinde,
i. Jandarma Genel Komutanlığınca onaylanan diğer haber alma faaliyetlerinde kullanılır hükmü amirdir.
Bu kapsamda;
01 Haziran 2005 tarihinden bu güne kadar (26) ayn haber elemanına getirdikleri (44) Adet bilgi karşılığında tanzim edilen ödeme fişi ile 16.200 YTL. nakdi yardım yapılmıştır. Bunun dışında kendilerine yardım, iaşe, ibate vb. nedenlerle herhangi bir ödeme yapılmamaktadır.
İlgi ile istenen "JGY:37- 8 Haber Elemanlarının Temini, Kullanımı ile Etkinliklerinin Tespiti ve Kontrolü Yönergesi" "GİZLİ" gizlilik dereceli olması nedeniyle gönderilememiştir. Görevlendirilecek bir personel vasıtası ile yerinde incelenebilir." şeklinde bilgilere yer verilmiştir.
Mülkiye Müfettisligi'nin 27.02.2005 tarih ve 82/2 sayılı "Araştırma RaponTnda
Jandarma Genel Komutanlığının gönderdiği bilgi ve belgeler çerçevesinde haber elemanı konusunda su bilgiler yer almaktadır:
"Haber Elemanı Temini ve Yönetimi:
a. Jandarma Birliklerinin haber kaynak ve vasıtaları üst birlikler, ast birlikler ve
bölgesinde konuşlu diğer komşu birlikler ile devriyelerdir.
b. Özellikle önleyici istihbaratın elde edilmesinde bu haber kaynak ve vasıtalan yeterli olmadığından suçlann önlenmesi ve işlenen suçlann aydınlatılması maksadıyla; 5271 sayılı CMK Md. 152, 158, 5237 sayılı TCK Md. 97, 98, 160, 166, 192, 201, 233, 254, 258, 278, 279, 280, 282, 284, 1774 sayılı Kimlik Bildirme Kanunu ve 1918 sayılı Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanunlarda türk vatandaşlanna getirilen haber verme yükümlülüğünden de istifade ile vatandaşlann bilgi ve görgüsüne de başvurulmaktadır.
c. Bu kapsamda bilgi ve görgülerine başvurulan vatandaşlardan düzenli olarak
görüşülenler "Haber Elemanı" olarak nitelendirilmektedir.
ç. Jandarma Genel Komutanlığı istihbarat birimlerinin haber toplama kaynaklarından biri olan haber elemanları ile ilgili işlemler, Jandarma Teşkilatı, Görev ve Yetkileri Yönetmeliğinin 84 ncü maddesinin "Suçlann Jandarma tarafından öğrenilmesi; İstihbarat teknikleri çerçevesinde yapılan çalışmalar ve ajan, muhbir ve mutemet olarak nitelenen kimselerden gizli haber elde edilmesiyle olur." Şeklindeki hüküm ve JGY: 37-8 Haber Elemanları Temini, Kullanılması Üe Etkinliklerinin Tespiti ve Kontrolü_Yönergesinde belirtilen esas ve usuller doğrultusunda yürütülmektedir. Bu yönergeye göre;
(l)Temin edilecek haber elemanları; gizliliğe azemi riayet eden, iki taraflı
çalışmayacağı anlaşılan, kendisine memur, resmi görevli v.b. süsü vermeyen, devamlı haber toplayabilecek, ihtiyaç duyulan bilginin özelliğine göre daha önce suç işlemiş veya suç işlemeye yatkın kişiler (eski hükümlü, şüpheli, boşta gezer vb. şahıslar), sır saklamayı iyi bilen ketum şahıslar ile dürüst ve güvenilir şahıslar arasından seçilir.
(2) Haber elemanlarının deşifre olmalarına engel olmak, faaliyetlerinin gizlilik esasları ve bilmesi gerekin prensibine göre yürütülmesini sağlamak maksadıyla, sadece bağlı olduğu istihbarat birimlerince kayıtlan tutulmaktadır. Dolayısıyla Haber Elemanlarının kimlik bilgileri ilgili birimler haricinde J.Gn.K.lığı ve bağlısı herhangi bir birlik kurum ve kuruluş tarafından bilinmemektedir.
d. Haber elemanı olarak nitelendirilen kişiler, gönüllülük esasına göre ve vatandaşlık görevleri gereği bu bilgileri kolluk kuvvetlerine vermektedir. Bu anlamda vatandaşlar arasında bir ayrım yapılmamaktadır.
e. Kamuoyunda itirafçı olarak bilinen 'Topluma Kazandırma Yasası" ve "Pişmanlık Yasası" gibi yasal düzenlemelerden faydalananlardan oluşturulmuş bir sistem bulunmamaktadır.
f. Belirtilen yasalardan faydalanan bazı şahıslardan çok az da olsa terörist faaliyetlere yönelik bilgilerinden dolayı, haber elemanı olarak faydalanılmaktadır. İstihbarat personeli ile anılan şahıslar arasında "Haber Elemanı" ilişkisi dışında hiçbir ilişki bulunmamakta ve bu kişilere herhangi bir görev verilmemektedir. Bu şekilde bilgilerine başvurulan la ra diğerleri gibi kod numarası verilmekte ve kimlikleri saklı tutulmaktadır.
g. Bu kapsamda; Hakkâri İl J.IClığı İstihbarat Şube Müdürlüğünce Haber Elemanı olarak kullanılan Veysel ATEŞ'in kaydı ile ilgili bilgiler İl J.Krlığında tutulmaktadır. Dolayısıyla J.Gn.K.hğında Veysel ATEŞ'in Haber Elemanı olarak kullanıldığına dair bilgi bulunmamaktadır.
23. CÜ BÖLÜM İLE DEVAM EDECEKTİR,
***
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder