31 Ocak 2017 Salı

Eleştiri


Eleştiri


Yekta Güngör Özden


Şubat 11, 2016



Arapça kökenli “ Tenkit ” sözcüğünün Türkçemizdeki karşılığı “eleştiri”dir. Ancak, günlük yaşamda çoğu kez olumsuz bir yaklaşım olarak söz edilir. Oysa inceleme, irdeleme ve değerlendirmedir. Konuya açıklık kazandırmak, anlamını ve değerini ortaya koymak, durumu belirlemek için görüş ortaya koymaktır. Nedense karalama, kötüleme sanılması daha yaygındır.

Üniversite kesiminden gelen ve “ Akademisyenler Bildirisi ” adı verilen çok imzalı açıklamanın yanlı olduğu izlenimi genelde haklı bulunmuştur. Devleti suçlayıp terör olaylarının nedenlerine, sorumlularına ve eylemlerine ilişkin kınama içermeyen bildirinin amacına ilişkin eleştiriler yoğunlaşmıştır. Biz, duruma değinmekle birlikte açıklamanın düşünce özgürlüğü olarak nitelenebileceğini de belirtmiştik. Düşünce ve anlatım özgürlüğünün, kusurlu, eksik, yanlı ve amaçlı bildiriler için bile demokratik bir hoşgörü kapsamında, savunulabileceğini de söylemiştik. Kaldı ki telefonla imza almak yönteminde metnin her yanına bilerek katılmak, her sözcüğü ve her bölümü benimsemek diye bir olgu söz konusu olamaz. Yanlışlık, yanılgı doğaldır.

Konuyla ilgili, önceki kaymakamlardan Avukat Erol ERTUĞRUL’un bir eleştirisini okurlarımızın özgörüsüne (takdirine) sunuyoruz. Gazeteler yazanlarından ve düzenleyicilerinden çok okurlarınındır. Bu nedenle okurlarımızın görüşlerine yer vermeyi, onlarla ilişkilerimizin düzenli yürümesi için gerekli görüyoruz:

“ GERİCİLİĞE SUSAN, BÖLÜCÜLÜĞE ARKA ÇIKAN BİLİM ADAMLARI…”

Ülkemizin Güneydoğusunda silâhlı bir ayaklanma var. Güvenlik güçlerimiz kahramanca savaşıyor. Şehitler veriyor. Hiç kuşkusuz bu durumun sorumlusu açılım süreci adlı sakıncalı projeyi işleme koyan AKP yöneticileridir. Ülkemiz, emperyalizmin desteğinde bir bölünme ile karşı karşıya iken, askerlerimiz, polislerimiz bu yolda canlarını yitirirken, bir bölüm bilim adamı (!) bu haklı savaşı eleştiren bir bildiri yayımladı. Bu bildiride ayrılıkçı ayaklanmacıların nasıl hendekler kazdıkları, yollara barikatlar kurdukları, her yeri bombalarla, mayınlarla, ağır silâhlarla doldurdukları, okulları, kamu kurumlarını ateşe verdikleri, sivil halkı bile gözlerini kırpmadan öldürdükleri yer almıyor. Tersine, güvenlik güçlerimizin yaptıkları eleştirilirken “Kürt siyasî istemi” doğrultusunda bir yol haritasının çizilmesinden söz ediliyor. Tam bir ihanet açıklaması. Hiçbir ülkenin aydını kendi ülkesinin bölünmesi karşısında böyle bir bildiriye imza atmaz. Bu durum Kurtuluş Savaşımız sırasında bir bölüm sözde aydının Kurtuluş Savaşımıza ve Mustafa Kemal’e karşı çıkmalarını ve Yunan Ordusu’nu hilâfet ordusu olarak görmelerini anımsatıyor.

Bu ihanet bildirisine imza atan sözde bilim adamları “yeni anayasa” adı altında ülkemizin bir faşizme, gericiliğe götürülüşü karşısında ise susuyorlar. Bir süredir ‘Yeni bir anayasa’ diye çığlıklar atılıyor. ‘Yeni bir anayasa’ derken hepimiz biliyoruz ki bunun içerisinde başkanlık var. Hepimiz biliyoruz ki bunun içerisinde Türk Ulusu yok, devletin birliği, tekliği yok. Hepimiz biliyoruz ki bunun içinde lâik devlet yok. Yapılmak istenilen gerici ve bölücü bir anayasa ile bir tek adam egemenliğidir. Hukuk fakültelerinden ses çıkmıyor. Aydın bilim adamlarından ses çıkmıyor. Bunu yakın geçmişte bir kez denemişlerdi. O zaman “Millî Merkez” adlı aydınlık oluşumla ve güzel yurdumuzun dört bir yanında yapılan etkinliklerle, bunu püskürtmüştük.

Aslında on üç yılda Lâik Cumhuriyeti yok etmişlerdi. En son çıkarılan kamu görevlilerine cuma namazı izni son darbeydi. Lâik bir devlette namaz saatlerine göre çalışma saati düzenlenmesi Lâik Cumhuriyetin yok sayılması anlamına geliyordu. On üç yıldır yaptıkları ile tek adam egemenliğini de gerçekleştirmiş lerdi. Tek adamdan habersiz yasa çıkarılamazken, tek adamdan habersiz önemli bir atama yapılamazken, tek adamın kürsüden söylediklerine göre yargı kararlan verilirken, TSK bile tek adama göre biçimlenirken aslında başkanlığa gerek yoktu. Yürütme, yasama, yargı tek adamın elinde iken yeni bir anayasa girişimi belli ki fiilen kurdukları yönetim biçimini yasallaştırmak girişimidir.

Her şey apaçık ortada iken CHP’nin bu görüşmelere katılması nasıl açıklanabilir? TBMM’de çoğunluk AKP’de olduğuna göre, CHP’nin anayasa görüşmelerine katılması onu konu mankeni olmanın ötesine götürmeyeceği gibi AKP’nin “yeni anayasa” girişimlerine yasallık kazandıracaktır. Böylece içerisinde lâikliğin olmadığı, içerisinde Türk Ulusu’nun olmadığı bir anayasa yapımına CHP katkıda bulunmuş olacaktır.

Başkanlık sisteminde tek adam istediği zaman meclisi feshedebilecektir. Tek adam, istediği zaman tek başına yasa çıkarabilecektir. Tek adam, yüksek yargıyı tek başına atayabilecektir. Yapmaya çalıştıkları yeni anayasa bunları yasallaştıracaktır. Böyle bir durum cumhuriyetin, düşünce özgürlüğünün, hukuk devletinin, lâik cumhuriyet ilkelerinin yok edilmesidir. Böyle bir durum kuvvetler ayırımı ilkesinin yok edilmesi, yasama, yürütme, yargı gücünün tek adam elinde toplanmasıdır.

Bugün Türkiye’de hiç kimsenin böyle bir gereksinimi yoktur. Ulusumuzun böyle bir beklentisi yoktur. Böyle bir durum ülkemizi tam bir dikta yönetimine götürecektir.”


http://www.sozcu.com.tr/2016/yazarlar/yekta-gungor-ozden/elestiri-2-1085205/

**

Atatürkçü Gençlik



Atatürkçü Gençlik




Yekta Güngör Özden




Hızla değişen dünya ve ülke koşulları toplumları ve bireyleri de etkilemektedir. Bu doğal bir oluşumdur. Ancak, etkilemenin olumlu ve olumsuz yanlarını iyi belirlemek, yararsızlıklardan kaçınıp yararlıları yeğlemek gerekmektedir. Toplumların ileri gitmeleri, kalkınmaları, geleceklerini güvenceye bağlamaları böylece olanaklıdır. Türkiye’mizin 1919’da başlayan Ulusal Kurtuluş Savaşı sürecini utkuyla bayraklaştırıp tüm tutsak uluslara örnek olacak bir atılımı gerçekleştirdikten sonra başarmaya çalıştığı çağdaşlaşma koşusu yeterince kavranamamıştır. Büyük ATATÜRK’ün kaynağını oluşturduğu Türkiye Aydınlanması yalnız ülke topraklarının yayılmacı ve sömürgeci yabancılardan kurtarılmasını değil, çağdaş uygarlık düzeyinin üstüne taşıyacak bir yenilenmeyi ve yapılanmayı amaçlıyordu. Bağımsızlık, özgürlük ve ulusal egemenlik temelinde bir soylu yükselişi anlatan bu düşünce usa, bilgiye ve bilime dayanmakta idi. “Yurtta barış, dünyada barış” özdeyişiyle açıklanan, her tür gericiliğe ve aşırı akımlara karşı olan bu anlayış yine ATATÜRK’ün önderi olduğu TÜRK DEVRİMİ’yle yaşama geçirilmiştir. ATATÜRK İLKELERİ’nin çizdiği yolda kazanılan aşamalar tüm dünya uluslarının beğenisiyle karşılaşmış, Türkiye Cumhuriyeti 1920-1930’lu yıllarının en iyi, en demokratik devletleri arasında sayılmış, ATATÜRK de Yunanistan Başbakanı Venizelos tarafından Nobel Barış Ödülü’ne aday gösterilmiştir. Kimseye borçlanmadan, Osmanlı borçlarını ödeyerek, millileştirme yaparak, Türk parasının dolara eşit değerini koruyarak, ülkemizin her yerini yollar, demiryolları, okullar, barajlar, yapılarla donatıp bayındır kılarak başarılanlar TÜRK MUCİZESİ’nin barış dönemini simgelemektedir. 19 yılda kurtuluşu, kuruluşu, yeniden yapılanmayı sağlamak, küller ve yıkıntılar içinden modern cumhuriyete ulaştırmak, tebaadan kişilikli bireye, ümmetten ulusa taşımak inanılması güç bir oluşumdur. Şimdilerde Türk islam sentezi gündeme getirilerek saptırılmak, geriye çekilmek istenmekte, dinsel ağırlık yinelenmektedir. 

Önleyen Laikliktir.

Tüm bunlar kendini eğtimenin, halkına inanıp güvenmenin, bilgi ve deneyimin, hukuka saygının, yurduna bağlılığın kazandırdıklarıdır. 

Son yıllarda kimi kişi ve kuruluşun siyasal dogmalara kendini kaptırıp Türkiyemize özgü yaşamak felsefesi, her gün kendini yenileyen düşün dizini olan Atatürkçülüğe karşı çıkıp yalpalaması, Atatürkçülük özlediklerini vermekten uzakmış sanarak siyasal kutuplar arasında gidip gelmesi, küreselleşmeyi ve globalleşmeyi kavramadan, Batı’nın baskı, dayatma, oyun ve ödün bekleyen aldatmacalarını değerelendirmeden sapkınlığa düşmüşçesine aymazlık içinde olması üzüntü vermektedir. İnsan haklarına dayanan demokrasinin yönetimdeki biçimi, ulusal yaşama geçişi olan cumhuriyeti daha gerçek ve geçerli kılma çabaları yerine, düşkırıklığı, umutsuzluk ve karamsarlık yayarak, kusurlu yöneticilerini, 1950- 2000 sapmalarını, savsaklamalarını unutarak laik cumhuriyeti suçlaması, her kurumdan daha yeni, her zaman yeni olana Atatürkçülük yerine “Yeni Atatürkçülük” önermesi yaralayıcı olmaktadır. Stalin, Hitler, Peten, Salazar, Franko, Mussolini ve daha nice diktatör, nice sultan gitti, Tito unutuldu ama ATATÜRK evrensel kişiliğiyle Türkiyemizle özdeşleşerek kurumlyaşmış niteliğiyle yaşamaktadır. 

Laik cumhuriyetimizi emanet ettiği, Bursa Söylevi’nde de izlenecek yolu ve yöntemi açıkladığı TÜRK GENÇLİĞİ, süslü sözlere, alıntılara dayanan kopyacılığa, kendini kanıtlama gösterilerine, şimdilik Atatürkçü görünen sahtecilere, her şeyi yozlaştıran çıkarcılara, dün başka-bugün başka olup yarın başka olacaklarını açık-kapalı söyleyen ruhsal ve beyinsel bozukluğu bilinenlere, döneklere, çıkarcılara asla kanmamalıdır. Kökten Dincilerin, etnik soykırımla devleti yıkıp toprak edinmeye çalışan yabancılara kuklalığı içine sindiren sayrılıların, dost görünerek bizi arkadan vurmaya çalışan yabancıların, kimi komşu ülkelerin amaçları birdir. Sevr’i yeniden gündeme getirmek, Lozan’ı geçersiz kılmak. AB kapısında oyalama, azınlık dayatması, Kıbrıs ve Ege ödünleri bunun kanıtıdır. İçimizdeki kimi sapkınlar da köktendincilerle etnik ayrımcıların ortaklığını, yarattıkları dehşeti ve vahşeti unutturarak bir tehlike olmadığını söyleyip yazmaktadır. Her şey apaçık ortadadır. Sağlık, yaşam, çevre, yaşam pahalılığı, eğitim-öğretim, üniversite, işsizlik, doğal kaynaklar, ekonomi, yargı bağımsızlığı, uygarlık vb. sorunlar bırakılıp şeriatçıların kurtarılması çabaları hızlandırılmakta, Anayasa ve yasaların değiştirilip düzeltilmesi yerine bunları araç kılarak sonuç alınmak istenmekte, çocuksu gösterilerle halk uyutulmaktadır. Medyanın bir kesiminin şakşakçılık, çıkarcılık, aydınlatma yerine aldatma izlenceleriyle neden olduğu karışıklık, 1980 sonrasında gelişen “ Köşe Dönücülük ”le birleştiğinde toplumsal dokudaki olumsuz değişmeler daha iyi anlaşılır. 

İnanç özgürlüğünü en geniş boyutuyla ve en iyi biçimde yaşayan müslümanların Türkiye’de olduğunu unutup dinsel sömürüye kaçanların, Lozan Barış Antlaşması ve Bulgaristan’la imzalanan antlaşmada sayılanlar dışında Türkiye’de azınlık olmadığnı unutanların, her türk yurttaşının her yönden eşit olmasına karşın tersini savlayıp yayanlarla yaygınlaştıran ayrılıkçıların çoğulcu katılımcı kurallar ve kurumlar düzeni demokrasiyi kuralsızlık ve sorumsuzluk düzeni göstermek isteyen yaygaracıların, insan haklarını ve özgürlüklerini koruyup güçlendirmeyi bırakıp kötüye kullanarak sömüren bağnazların ve siyasal oyuncuların kötülüklerini gidermek başlıca yükümlülüktür. Sahte dindarlar, sahte demokratlar, sahte milliyetçiler, sahte Atatürkçüler laik cumhuriyetimizi gölgeleyip karartmak, yıpratıp yıkmak için çabalarını sürdürmektedirler. Yapay Atatürkçüler, geçek Atatürkçüleri yobazlarla birlikte “putçuluk”la suçlarken kendileri ATATÜRK’ü özde yıkıp sözde savunarak, büst dikip resim asarak, nutuk atıp rozet takarak putlaştırmışlardır. “Atatürk tabusu” yapay Atatürkçülerle Atatürk düşmanlarının, sağ ve sol şaşkınların ortak ürünüdür. İrticanın Serv’le tırmanışını gizlemeye çalışarak gericiliğe destek verenlerin tıpkı “Laikperest, laikçi, jakoben” suçlamalarıyla sürdürdüğü, laiklik paranoyasıyla sergilediği sapkınlığın önünü amigolar, kuklalar, maşalar, çeteler, mafyalar, sakıncalı örgütler gibi. Yabancıların belli adreslere gelip belli kişilere görüşmesi hala kimilerini uyaramamıştır. 

ABD ile AB’nin karşılıklı paslaşarak gündemde tuttukları “Sözde Ermeni Soykırım Tasarısı” kapalı gözleri, sağır kulakları, duyarsız yürekleri, kerpiç beyinleri iyileştirememiştir. Uygarlık olanakları, ortak evrensel değerlerde birleşme, birbirinin toprak tümlüğüne, devlet varlığına, bağımsızlığına tam saygı ve eşiktlikle, barış içinde yaşama durumuna kimsenin bir diyeceği olamaz. Küreselleşmeyi bu çağdaş gerekler dışına çıkarıp uluslararası para kuruluşlarının yeni sömürü aracı türü uygulamayı bağımsızlığı karakteri bilen kimseye benimsetemezsiniz. Batı’nın çelişkili, ikilemli, çıkarcı ve bencil tutumu geleceğe ilişkin kuşkuların, çekinmelerin nedenidir. Bunları gözardı edip “ne olursa olsun, Avrupa Birliği olsun!” demek, tam üyelikten önce ödünlere katlanmak, tam bağımsızlıktan dönüp yarı tutsaklığa, ekonomik bağımlılığa düşmektir. Atatürk’ün bir bilim devleti olarak kurduğu Türkiye Cumhuriyeti’nin sonsuza değin bağımsız yaşatma andıyla onurlanan Gençlik buna olur veremez.
1930’ların dünya ekonomik buhranını tüm güçlüklere karşın atlatan, II. Dünya Savaşı’nın ateşini ülkesine yaklaştımayan, hiç bir iç ve dış dayatmayla değil doğrudan kendi isteğiyle 1950’de iktidarı değiştirerek demokrasiyi yeğlediğini kanıtlayan Türkiye ancak 10 yıl önce birleşen, hala topraklarında yabancı askerler bulunduran Almanya’dan, diktatörlükten yeni kurtulan ülkelerden demokrasi dersi alacak değildir. İçimizdeki tüm olumsuzlukları, ayrılıkları, bozukluk ve kötülükleri bilgiyle, uygar ve yürekli tutumlarla aşacak, kuruluş yıllarının coşkusu, onuru ve devingenliğiyle laik cumhuriyetimizi yücelteceğiz. En büyük gücümüz, geleceğin güvencesi olan gençliktir. En büyük Türk, en büyük Türk miliyetçisi, en çağdaş milliyetçi olan, insanlık ülküsüne yürekten bağlı olan ATATÜRK’ün yolu ve yönü hepimiz için başka hiçbir şey aratmayacak güzellliklerle doludur. “Altıok”la özetlenen ve herbiri altınok olan ilkeleri bizi sonsuza taşıyacak ışıklı düşün demektir. Atatürkçe çalışarak, Atatürkçe düşünerek, Atatürkçe yaşayarak, O’nu aşma çabasıyla O’na yaraşır olmayı erdem bilerek görevimizi başaracağız. O’nu örnek alacağız. Umutsuzluğa düşmeyecek, O’nun sözlerini anımsayacağız. Yoktan var olgusu, ölüm-kalım savaşını, çevremizde, uzak-yakın kimi ülkelerde gençleri gözetip sorumluluk bilincimizi dokuyacağız. Karşılıklı sevgi, saygı, güvenle, kavgayı değil, barışı seçerek doğrularda, yararlılarda, gerçekte birleşeceğiz. TÜRKİYE’de ve ATATÜRK’te birleşmek onurda, erdemde, en iyide buluşmak ve kucaklaşmaktır. 
Kışkırtmaları, hukuktanımazlıkları iterek bilgiyi ve kişiliği önemseyerek, ulusal değerleri ve çıkarları üstün tutarak çalışıp kendimizi aşmaya, yenilemeye çalışarak umut ve güven kaynağı olacak, ilkelerden asla ödün vermeyeceğiz. 

Andımız Adımızdır.

Gençlerimiz siyasal oluşumlarla ilgilenmeli, siyasal partilerde görev alıp nitelikli yurttaşların örgütteki çoğunluğunu sağlamalıdır. Partilerüstü kavram, kurum ve ilkelerde birleşmeli, ulusal konularda parti ayrımı gözetmeksizin anlaşma ve dayanışma içinde olmalıdırlar. Terörün bitiği söylentileri giderek yayılmaktadır. PKK terörünün yurt içinde azaldığı gözlense bile yurtdışında yuvalanma, yığınak yapma ve hazırlıklar için aynı değrelendirme yapılamaz. Bu terör bitse bile köktendinci terör artarak sürmektedir. Terörün yalnız öldürme olayları sanılması da yanlıştır. Üniversitelerde, eğitim- öğretimi engelleme biçimindeki şeriat kışkırtması da bir terördür. Meyanın bir kesiminin tutumu da bir tür terördür. Trafik terörü de böyledir. Parti terörü, tarikat kadrolaşması, aşırı milliyetçi yerleşme ve kendi adamlarıyla devlet birimlerini doldurma böyledir.

Yargı kararları dinlenmemekte, kişiler için özel yasa çıkarılmakta, anayasaya aykırı yetki yasalarıyla KHK’ler için yıllar önce verilen kararlar, söylenenler ve yazılanlar unutulup yanlışlar ve yanılgılar yinelenmektedir. Sakıncalı eylemler, etkin ve çağdaş yaptırımlarla önlenecek yerde medyaya hoş görünmek için indirimler, ertelemeler getirilmekte, Türk Ceza Yasası’nın 312. maddesi saldırganların yararlanması için boş yere ilerde pişmanlık duyuracak biçimde değiştirilmek istenmektedir. Karşılıklı restleşmeler, gereksiz ve çocukça övgüler ve yergilerle demokrasiye kıyılmaktadır. Demokrasi zıtlaşma, hukuk inatlaşma kaldırmaz. Gençler bölünmemeli, kamplara ayrılmamalıdır. 

Tüm olaylar, kişiler, ilgili kavramlar, değerler, kurumlar gözetilerek özetle değindiğim olumsuzlukların giderilmesi, bir daha yaşanması için “bilinçli yuttaş, bilinçli toplum ilkesi” benimsenmelidir. Gerçeğe koşmalı, bunu sağlayacak bilime ağırlık verilmelidir. İnanmak ve dua etmekle değil, düşünmek ve çalışmakla güçlenebiliriz. Yazgıcılığı bırakıp yaratıcılığa bakmalıyız. Gençlerimiz istediklerini okusunlar ama hepsinden önce Atatürk’ün Büyük Söylev’ini okusunlar. Alçakgönüllü ve güleryüzlü olsunlar. Kişiliklerine düşkün ve tutkun olsunlar. Bilgi donanımıyla, insanlığa katkıyla, üretmekle, yurduna ve ulusal değerlere bağlılıkla övünsünler. Eğilip bükülmeden, ezilip çiğnenmeden, başı dik, alnı açık, yüzü ak yaşamak, gerçek yaşamaktır. Aydınlık savaşımcıları olarak gençleri selamlıyorum. 

Bu nedenle gençlerle birlikteyim. Gençlerin iyi yetişmesini, iyi yerlere gelmesini, ülke yönetiminde etkin olmalarını, herşeyi ve heryeri gençleştirmelerini istiyorum. Öğrencilik yıllarımda başladığım toplumsal çalışmaların, gençlerin eğitiminde ne ölçüde yararlı olduğunu biliyorum. İçte ve dışta Türkiye düşmanlarının desteklediği terör örgütü başının mesajını ayakta alkışlayan kandırılmış gençlerin bulunduğu toplumda Türkiye’yi Türkiye yapan Atatürk ilkelerini savunan usu özgür, bilgisi özgür, inancı özgür, yüksek karakterli ve sağlam yapılı Atatürkçü gençlerin varlığı kıvanç nedenidir.

Partizan liderlerinin şakşakçısı, devleti, ülkeyi ve ulusu kendi dar açılarından değerlendiren siyasal robotlar durumundakiler yanıldıklarını göreceklerdir. Ulusun değerlerini de iyi geleneklerini koruyup güçlendiren öbür uluslarla uygar ilişkiler kurarak barış içinde insanlığa katkıda bulunan, çalışmalar ve çabalarla bağımsızlık ve özgürlük konusundaki özenini vurgulayan, ülkedeki her yurttaşı kucaklayarak hep birlikte en iyi duruma ve düzeye gelmeyi ilke edinen çağdaş milliyetçilik, kötülüklerin, saplantıların, tutarsızlıkların karşısındadır. Çıkarına düşkün olan bireyler, toplumu kemirir. Ulusal kimliğini yadsıyan da yurttaş olduğunu savunamaz. Haklı olmayanın Allah’ı vatanı olmayanın dini olmaz. Değerlerimizi savunup korumak yerine yıpratmak ve yıkmak yapılabilecek kötülüklerin en ağırıdır. Atatürkçü olmayı suç sayma görünümlü çirkinlikler hepimizi yürekten üzmektedir. Yalan-dolanla, yağma ve talanla, kapkaççılıkla, şaklabanlıkla birşeyler sağladığını, biryerere geldiğini sananlar, kendi karanlıklarında yıkılır ve unutulurlar. Çürümüşlükle kokuşmuşluk en kötü belirtilerdir. Sakıncalı oluşumlar gençliğin duyarlılığıyla giderilecek kınanan davranışı olanlar gençliğe bakıp utanılacak, gençliğin uygar tepkileri ve çağdaş tutumuyla kendilerini düzelteceklerdir. Nasıl, Atatürk bizi 1919’larda birleştirmişse, kimi oyunlara gelmeden, kimi yapaylıklara aldanmadan Atatürkçülük’le Kemalizm’i, Mustafa Kemal Atatürk’ü birbirinden ayırmadan yine Atatürk’te birleşeceğiz. Yeniden Atatürk! Yeniden Atatürkçülük! Gençlerimiz kimilerinin kışkırtmasıyla birbirinden kopmamalı, birleşerek, daha sıkı dayanışma içinde kendilerini kanıtlamalıdır. Önce siyaset gençleşmelidir. Genç düşünce, en sağlıklı düşüncedir. Tembelliği, yozlaşmayı ve bozulmayı asla bağışlamaz.

http://turksolu.com.tr/ileri/01/ozden1.htm

****

30 Ocak 2017 Pazartesi

SEÇSİS ŞEÇİM SİSTEMİ HAKKINDA, KAMUOYUNU BİLGİLENDİRME,



SEÇSİS ŞEÇİM SİSTEMİ HAKKINDA, KAMUOYUNU BİLGİLENDİRME,

Basın Açıklaması 
YSK – SEÇSİS Sistemi Hakkında,
9 Eylül 2010 Linux Kullanıcıları Derneği, 


Seçimler Demokratik Sistemin Önemli bir Parçasıdır. 

Anayasamız, 79. Maddede " Seçimin Düzen içinde yönetimi ve dürüstlüğü ile ilgili bütün işlemleri yapma ve yaptırma görevini" bağımsız bir yargı organı 
olan Yüksek Seçim Kurulu (YSK) tarafından yürütülmesini Emretmektedir. Daha önceki seçimlerde Seçmen Kütüklerinde bazı hatalar ve son Mahalli Seçimde seçim sonuçlarının Merkeze aktarımı ve değerlendirilme sırasında bazı tıkanıklıklar yaşanmış ve toplumda bazı endişelerin oluşmuştur. 

Bu endişelerin giderilmesi ve daha saydam bir sayım yapılması konusunda görüş ve önerilerimizi paylaşmayı, Bilişim konularında faaliyetler gösteren bir Sivil Toplum Kuruluşu olarak görev addediyoruz. 

Ocak 2009'da Ankara Barosunda yapılan Panelde de belirtildiği gibi, SEÇSİS Sistemini Türk Bilişim Uzmanları tarafından üretilmiş güvenli bir sistem olduğunu düşünüyoruz. 
İlgili uzman arkadaşların bildikleri bütün güvenli tedbirleri aldığını düşünüyoruz. Fakat, bunun Bağımsız Denetleyiciler tarafından doğrulanmasını; yazılım, donanım ve ağ altyapısının güvenlik ve bütünlük denetlemesinden geçmesini ( Teknik deyimi ile audit ) gerekli görürüz. Bu önerimiz, UYAP dahil tüm kritik sistemler için de geçerlidir. 
Kamuoyununda en ufak bir tereddüt olmaması için hem sistemin üretim ve geliştirme hem de işletim aşamasında bu denetimin periyodik olarak yapılması gerekir. 

Kamuoyunda tereddüt kalmaması YSK'nın, Siyasi Partilerin ve Sivil Toplum Kuruluşlarının üzerine düşenler görevler vardır. YSK'nın sandıklara ait ham bilgileri, İl ve ilçe bazında dizin yapısında İnternet ortamında yayınlamasın da yarar vardır. Bunu en azından, Siyasi partilere açması gerekir. Sandık başında, Sayım sonuçları gösteren tutanağın siyasi parti gözlemcilerine verilmesi ve orada Asılması; Kamuoyunun tereddütlerini gidermede ve seçimin düzgün yapıldığının doğrulanmasında çok önemlidir. Kendi elindeki tutanaklarla, YSK İnternet sitesindeki bilgilerin uyuştuğunu gören siyasi partiler, seçimlerin düzgün yapıldığından emin olacaklardır. 

Siyasi Partilerimizin, Sandık sonuçlarını, Çeşitli Teknolojilerle kamuoyuna iletmesi de yurttaşların olası tereddütlerini yok etmede önemlidir. 

YSK'nın Siyasi Partileri ve Bağımsız Sivil Örgütleri paydaş olarak kabul ederek, Yönetişim ilkeleri ışığında işbirliği yapması; bunu kendi asli görevinden taviz vermeden yapmasının ülkemize sayısız yarar sağlayacağından eminiz. 

Bütün kamu kurumlarının ellerindeki kurumsal ve kişisel mahremiyeti olmayan tüm verileri kamuoyu ile paylaşmasını, ilgili sektörün Sivil Toplum Kuruluşları ile iş birliği yapmasını önermek isteriz. Bu sürece kurulacak sistemlerin tasarlanması aşamasından itibaren başlanmalıdır. Bu sistemlerin altyapılarında vekullanıcı bilgisayarlarındaki araçlarında Özgür Yazılım temelli yazılımların kullanılması da güvenlik ve güvenilirlik açısından önemli başlıklardır. 

Kamu Kurumları, Sivil Toplum Kuruluşları ve yurttaşların belli ilkeler etrafında işbirliği yapması ülkemizdeki demokrasinin gelişmesi ve Bilgi Toplumuna yönelmesinde önemli katkı sağlayacaktır. 

Kamuoyuna saygılarımızla duyururuz. 
Linux Kullanıcıları Derneği (LKD) 
http://www.lkd.org.tr 
İnternet Teknolojileri Derneği (İNETD) 
http://www.inetd.org.tr 

***

YÜKSEK SEÇİM KURULU 2013 BİLDİRGESİ İZLENECEK YOL,



YÜKSEK SEÇİM KURULU 2013 BİLDİRGESİ, İZLENECEK YOL,


Karar No : 576 
Karar Tarihi : 07/12/2013 


2972 sayılı Mahalli dareler ile Mahalle Muhtarlıkları ve htiyar Heyetleri Seçimi Hakkında Kanun’un 8. maddesinin birinci fıkrasında yer alan; 
“Mahalli idareler seçimleri beş yılda bir yapılır. 

Her seçim döneminin besinci yılındaki 1 Ocak günü seçimin baslangıç tarihidir. Aynı yılın Mart ayının son Pazar günü oy verme günüdür.” hükmüne istinaden, 
mahalli idareler seçimleri 30 Mart 2014 Pazar günü yapılacaktır. 

Yapılacak olan mahalli idareler seçimlerinin, seçim kanunlarına uygun olarak düzen ve açıklık içerisinde yapılmasını teminen, 2972 sayılı Kanun ve bu Kanunun 36. maddesinin atıfta bulundugu 298, 2820 ve 2839 sayılı Kanunlar esas alınmak suretiyle seçim takviminin hazırlanmasına yönelik Kurulumuzun 
14/9/2013 tarih, 2013/374 sayılı kararı ile olusturulan Komisyon, çalısmalarını tamamlayarak, komisyonca hazırlanan seçim takvimi Kurulumuza sunulmuş olmakla, konu incelenerek; 

GEREGİ GÖRÜŞÜLÜP DÜŞÜNÜLDÜ: 

2972 sayılı Mahalli dareler ile Mahalle Muhtarlıkları ve htiyar Heyetleri Seçimi Hakkında Kanun’un 8. maddesinin birinci fıkrasında; “Mahalli idareler seçimleri beş yılda bir yapılır. Her seçim döneminin besinci yılındaki 1 Ocak günü seçimin baslangıç tarihidir. 
Aynı yılın Mart ayının son Pazar günü oy verme günüdür.” hükmüne yer verilmistir. Söz konusu madde hükmü uyarınca, mahalli idareler seçimlerinin beş yılda bir yapılacagına ve besinci yılın Mart ayının son Pazar günü oy verme günü olacagına göre, mahalli idareler seçimlerinin 30 Mart 2014 Pazar günü yapılması ve bu seçimin baslangıç tarihinin de 01 Ocak 2014 Çarsamba günü olması gerekmektedir. 

Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 79. maddesi ile 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun’un 14. maddesinin onuncu bendi hükümleri uyarınca; seçimlerin baslamasından bitimine kadar, seçimin düzen içinde yönetimi ve dürüstlügü ile ilgili bütün islemleri yapmaya ve yaptırmaya, bu hususta gerekli önlemleri almaya ve gereken genelgeleri zamanında hazırlayıp yayınlamaya görevli ve yetkili kılınan Yüksek Seçim Kurulunca; önceki seçimlerde oldugu gibi bu seçimde de ilgili kanunlarda öngörülen islemlerin, zamanında ve düzen içinde yürütülmesi ve yapılmasını saglamak amacıyla, bütün bu iş ve islemlerin bir seçim takvimine baglanması zorunlu bulunmaktadır. 

Bu amaçla olusturulan komisyon tarafından hazırlanan seçim takvimi taslagı, müzakerelere esas alınmıs,asagıdaki ilkeler benimsenmek suretiyle kabul edilerek seçim takvimi haline getirilmistir. 

Bilindigi gibi, bir seçimde her kademede yapılması gereken islemler ve çalısmalar bulunmaktadır. Bu islem ve çalısmaların önceden planlanarak düzen içinde yürütülmesini saglamakta zorunluluk vardır. 
Seçimle ilgili islemlerin bir bölümünün hangi sürelerde yapılması gerektigi ilgili kanunlarda belirtilmis, bir bölümünde ise, kanunlarda süre tespit edilmemistir. 

İlgili kanunlarda öngörülen süreleri, seçimin baslangıç tarihi olan 01 Ocak 2014 ile oy verme günü olan 30 Mart 2014 tarihleri arasında kalan zaman dilimine 
sıgdırmak mümkün degildir. Yüksek Seçim Kurulunun yerlesmiş uygulamalarına göre, seçim islemlerinin ve seçim sürecinin islemeye basladıgı tarih aynı zamanda seçimin baslangıç tarihi olarak kabul edilmekte, seçim sürecinin baslaması ile oy verme gününe kadar bütün ilgililerce yapılması gereken yasal islemlerin de bir takvime baglanması zorunlu bulunmaktadır. Çünkü kanunlar oy verme ile ilgili sonuçlanacak olan seçim süreci içerisinde seçim kurullarına, siyasi partilere, vatandaslara ve tüm ilgililere sürelere tabi olarak görevler vermis, yetki ve haklar tanımıs, ayrıca Yüksek Seçim Kuruluna, seçim yasalarının kimi seçim iş ve islemlerine iliskin olarak tespit ettigi süreleri gerektiginde makul ölçüler içinde kısaltarak uygulayabilme olanagı vermistir. 

Büyüksehir belediye baskanlıgı seçiminin seçim islemleri yönünden ilgili kanunlarda bazı bosluklar bulunmaktadır. Özelligi göz önüne alınarak bu islemlerin de, digerleri ile uyumlu hale getirilmesi ve ilgili kanun hükümleri dikkate alınarak gereken düzenlemelerin yapılması zorunlulugu ortaya çıkmıstır. 


Bu Nedenle; 

a-Önseçimlerde itiraz: 2972 sayılı Kanun’un 4. maddesi hükmüne göre; Büyüksehir belediye baskanının seçiminde seçim çevresi, büyüksehir belediye sınırlarından olusur. 

2972 sayılı Kanun’un 10. maddesinin üçüncü fıkrasında; 2820 sayılı Kanun’un 37 ila 51. maddelerinde adı geçen “Yüksek Seçim Kurulu” yerine “ilçe seçim kurulları”, “ Siyasi Parti genel baskanlıgı” yerine “ Siyasi Parti ilçe başkanlıkları ”, keza Büyükşehir belediyelerinde de il seçim kurulları, siyasi parti il baskanlıkları bu işlemleri yaparlar hükmüne yer verilmistir. 

Büyüksehir belediye baskanlıgı için önseçimlerde sandık kurullarında baslayacak sayım ve döküm sonrası birlestirme, il seçim kurullarında tamamlanacaktır. 
İlçe seçim kurullarının birlestirme tutanagı ara tutanak niteligindedir. Bu esasların sonucu olarak, büyüksehir belediye baskanlıgı önseçiminde ilçe seçim kurulları birlestirme tutanaklarına karsı il seçim kurullarına itiraz yapılabilme olanagı ile bu türlü itirazların il seçim kurullarınca incelenip, kesin karara baglanması ilkesi kabul edilmistir. 

b-Büyüksehir belediye baskanı geçici adaylarına itiraz: 2972 sayılı Kanun’un 12. maddesinde, siyasi partilerin büyüksehir belediye baskanı geçici aday listelerini il seçim kuruluna verecekleri ve bagımsız adayların da il seçim kuruluna basvuracakları, il seçim kurulunun da bu geçici adayları mahallinde alısılmış usullerle ilan edecekleri belirtilmistir. Ancak, geçici adaylara karsı itirazla ilgili 14. maddede bu konuya iliskin bir hüküm bulunmamaktadır. 
Bilindigi gibi, 298 sayılı Kanun’un 125. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca; adaylıga itiraz, seçimin özelligine göre kanunen seçimi idare ile görevli seçim kurullarına yapılır ve bu kurulun kararına karsı kesin karar vermek yetkisini haiz üst seçim kuruluna da itiraz olunabilir. Büyüksehir belediye baskanlıgı seçimi genelde il seçim kurulları tarafından yürütüldügünden, bu kurullarca ilan edilen geçici adaylara karsı ilk itirazın il seçim kurullarına, il seçim kurulu kararlarına karsı itirazın da Yüksek Seçim Kurulu’na yapılması gerektigi ilkesi kabul edilmistir. 

SONUÇ: 

Açıklanan nedenlerle; 

1-30 Mart 2014 Pazar günü yapılacak olan mahalli idareler seçimleri ile ilgili islemlerin ekli “Seçim Takvimi”nde gösterilen tarihler esas alınarak yürütülmesi ne, 

2-Ekli takvimin bu karar metnine dâhil olduguna, 

3-Takvimdeki, belirli genel nitelikteki islemlerle, tüm vatandasları ilgilendiren tarihlerin sırası geldikçe Yüksek Seçim Kurulu duyurusu olarak TRT aracılıgı ile 
yayınlanmasına, 

4-Karar örneginin ve eki “Seçim Takvimi”nin, Cumhuriyet bassavcılıklarına iletilmek üzere Adalet Bakanlıgına, Yargıtay Cumhuriyet Bassavcılıgına, seçime katılmaya hak kazanan siyasi parti genel baskanlıkları ile tüm il ve ilçe seçim kurulu baskanlıklarına gönderilmesine, 

5-Karar örnegi ve eki “Seçim Takvimi”nin Resmî Gazete’de yayımlanmasına, 07/12/2013 tarihinde oybirligi ile karar verildi. 

Baskan Baskanvekili Üye Üye 
Sadi GÜVEN Turan KARAKAYA Muharrem COSKUN Mehmet KÜRTÜL 
Üye Üye Üye Üye 
Nilgün PEK Ünal DEMRC. Ali KAYA lhan HANAGASI 
Üye Üye Üye 
İbrahim ZENGİN Zeki YİGİT Hakkı MANAV 


30 MART 2014 PAZAR GÜNÜ YAPILACAK OLAN 
MAHALLİ İDARELER SEÇİMLERİNDE UYGULANACAK SEÇİM TAKVİMİ 

NOT: 
1-İlgili kanunlarda öngörülen bazı süreler, Anayasa ve 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun’un verdigi yetkiye 
dayanılarak kısaltılmıstır (298/Ek 4), 
2- Bu takvimde geçen “ Siyasi Partiler ” kavramından, Yüksek Seçim Kurulunca seçime katılabilecekleri ilan olunan siyasi partiler anlasılır. 
3- Takvimde son günü gösterilen süreler aksine bir açıklama yoksa, belirtilen gün saat 17.00’de sona erer. 
4- Seçim takviminin kesintisiz uygulanması gerekmekte olup, resmî tatil günleri de seçim takvimi açısından normal çalısma günleri gibi degerlendirilir. 
5- Seçime katılabilecek siyasi partilerin ilçede teskilatı bulunmaması halinde bu takvime göre ilçe seçim kurulunca yapılacak bildirimler ve yazısmalar 
siyasi partinin il baskanlıgı, il’de de teskilatı olmadıgı takdirde ilgili siyasi partinin genel baskanlıgı ile yapılır. 
6- 298 sayılı Kanun'un 87. maddesi geregince, sandık seçmen listesinde yazılı seçmenin kimligi, nüfus hüviyet cüzdanı veya kimlik tespiti amacıyla düzenlen miş ve Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasını tasıyan resmî belgelerle belirlenir (Hangi resmî belgelerin kimlik belirlenmesinde kabul edilecegi, Yüksek Seçim Kurulunca seçimlerin baslangıcında tespit ve ilan edilir.). Su kadar ki, belediyeler ile köy ve mahalle muhtarlıklarınca tanzim ve tasdik edilen kimlik belgeleri bu maddenin uygulanmasında geçerli degildir. 

1 Ocak 2014 

ÇARSAMBA SEÇİMİN BASLANGIÇ TARİH. (2972/8). 

2 Ocak 2014 PERŞEMBE 

1-Mahalli İdareler Genel Seçimlerine iliskin parametrelerin SEÇSİS’ ten tanımlanması, 
2-Seçime katılabilecek siyasi partilerin Yüksek Seçim Kurulunca ilanı (298/14 11) 

3 Ocak 2014 CUMA 

1-Siyasi partilerden mahalli idareler seçimleri için hangi seçim çevrelerinde hangi usül ve esaslarla aday tespiti yapacaklarını Yüksek Seçim Kuruluna 
bildirmelerinin istenmesi (2820/37; 2972/10-e), 
2-Muhtarlık bölgesi askı listelerinin dökümüne baslanması, 
3-Tutuklu ve taksirli suçlardan hükümlü olanların kimlik belgelerini içeren İliştelerin Cumhuriyet bassavcılıklarından istenerek SEÇSİS’e girilmeye baslanması ve listelerin düzenlenmesi. 

10 Ocak 2014 CUMA 

1-Siyasi partilerin, mahalli idareler seçimleri için hangi seçim çevrelerinde, hangi usul ve esaslarla aday tespiti yapacaklarını Yüksek Seçim Kuruluna bildirmeleri nin son günü (Saat 17.00) (2820/37; 2972/10-e), 
2-Muhtarlık bölgesi askı listelerinin (Saat 08.00), 
3-Tutuklu ve taksirli suçlardan hükümlü askı listelerinin (Saat 08.00), güncellestirilmek üzere ilçe seçim kurullarınca askıya çıkarılması ve itirazların baslaması, 
4-Yüksek Seçim Kurulunun portal adresi olan www.ysk.gov.tr’de bina bazında seçmen kayıtlarının sorgulanmasına baslanması, 
5-Muhtarlık bölgesi askı listelerinin Seçmen Kütügü Genel Müdürlügünce DVD olarak hazırlanıp, siyasi partilerin ilçe baskanlarına gönderilmek üzere tutanak karsılıgı siyasi partilerin genel merkez yetkililerine elden teslimi (298/39). 

11 Ocak 2014 CUMARTESİ

1-Siyasi partilerin hangi seçim çevrelerinde, hangi usul ve esaslar ile aday 
tespiti yapacaklarının Yüksek Seçim Kurulunca ilgili ilçe seçim kurullarına 
ulastırılmak üzere il seçim kurullarına bildirilmesi, 
2-Siyasi partilerden hangilerinin, hangi seçim çevrelerinde önseçim 
yöntemiyle aday belirlemesi yapacaklarının ve siyasi parti üye listelerinin, 
ilgili ilçe seçim kurullarına gönderilmesinin Yüksek Seçim Kurulunca 
Yargıtay Cumhuriyet Bassavcılıgına bildirilmesi (2820/42), 
3-Önseçim ilçe seçim kurullarının olusturulması çalısmalarına baslanması 
(Önseçim ilçe seçim kurullarında görev alacak siyasi partili üyelerin, aday 
adayı olmayacak kisilerden bulunması gerektigi hususu siyasi partilere 
hatırlatılacaktır.), (2820/41). 

12 Ocak 2014 PAZAR 

Siyasi partilerin, önseçim yöntemiyle aday belirlemesi yapacakları seçim 
çevrelerine iliskin önseçimde oy kullanacak partili üyeleri gösteren listelerin, 
Yargıtay Cumhuriyet Bassavcılıgınca ilgili ilçe seçim kurullarına 
gönderilmesine baslanması (2820/42). 

13 Ocak 2014 PAZARTESİ 

Önseçim yöntemiyle aday belirleyecek siyasi partilerin üye kayıt defterlerinin 
önseçim ilçe seçim kurullarınca istenilmeye baslanılması. 

15 Ocak 2014 ÇARŞAMBA 

1-Önseçim lçe Seçim Kurulu olusturulması çalısmalarının bitirilmesi ve kurullarda görev alanlara tebligatların yapılması (2820/41), 
2-Önseçim yöntemiyle aday belirleyecek siyasi partiler üye listelerinin Yargıtay Cumhuriyet Bassavcılıgınca, ilgili ilçe seçim kurullarına 
gönderilmesinin son günü ve bu hususun Yüksek Seçim Kuruluna bildirilmesi (2820/42), 
3-Önseçim yöntemiyle aday belirleyecek siyasi partilerin üye kayıt defterlerini önseçim ilçe seçim kurullarına vermelerinin son günü. 

20 Ocak 2014 PAZARTES. 

Siyasi partiler kayıtlı üyelerinin tamamı dısında baska bir usulle aday yoklaması yapacaksa, bu halde oy kullanacak üyelerin seçmen listelerini üye kayıt defterleriyle birlikte ilgili önseçim ilçe seçim kurulu baskanlıgına vermelerinin son günü (Siyasi partilerin bu listeleri dört nüsha olarak hazırlayıp vermeleri gereklidir.), (2820/42-6). 

21 Ocak 2014 SALI 

1-Siyasi partilerin birlesik oy pusulasındaki yerlerinin belirlenmesi ile ilgili olarak çekilecek kura tarih ve yerinin Yüksek Seçim Kurulunca siyasi partilere bildirilmesi, 
2-Siyasi partilerden, kuraya katılacak temsilci adlarının Yüksek Seçim Kuruluna bildirilmesinin istenmesi. 

23 Ocak 2014 PERSEMBE 

1- Muhtarlık bölgesi askı listelerinin, 
2- Tutuklu ve taksirli suçlardan hükümlü askı listelerinin askıdan indirilmesi ve itirazların sonu (Saat 17.00), (298/40), 
3- www.ysk.gov.tr’de bina bazında seçmen kayıtlarının sorgulanmasının sonu. 

25 Ocak 2014 CUMARTES. 

1-Muhtarlık bölgesi askı listelerine, 
2-Tutuklu ve taksirli suçlardan hükümlü askı listelerine, yapılacak itirazların karara baglanmasının son günü (Saat 17.00), 

27 Ocak 2014 PAZARTES. 

1- Siyasi partilerin birlesik oy pusulasındaki yerlerinin belirlenmesi ile ilgili olarak Yüksek Seçim Kurulunca kura çekilmesi ve ilanı (2972/18-b), 
2- Siyasi partilerin; 
a) Önseçim yöntemi ile aday belirlemesi yapacakları seçim çevrelerine iliskin olarak Yargıtay Cumhuriyet Bassavcılıgınca gönderilen listelerin, 
b) Önseçim dısında bir yöntemle aday yoklaması yapacakları seçim çevrelerine iliskin olarak ilçe seçim kurulu baskanlıklarına verdikleri listelerin, askıya çıkarılması (Saat 08.00), (2820/42-7), 
3- Önseçim – aday yoklaması seçmen listelerine yapılacak itirazların baslaması. 

29 Ocak 2014 ÇARSAMBA 

1-Önseçim – aday yoklaması seçmen listelerinin askıdan indirilmesi ve bu listelere karsı yapılacak itirazların son günü (2820/42-7), 
2-Önseçim sandık kurullarının olusum çalısmalarına baslanması (Bildirilecek partili üyelerin, aday adayı olmayacak kisilerden bulunması gerektigi hususu siyasi partilere hatırlatılacaktır.), (2820/41). 

31 Ocak 2014 CUMA 
1
a) 31 Aralık 2013 tarihi itibariyle nüfus müdürlüklerinden alınacak nüfus sayısına göre, il seçim kurullarınca (2013 mali yılı sonuna kadar yeni kurulmuş ilçe ve belediyeler dâhil) belediye ve il genel meclisi asıl ve yedek üye sayılarının, seçim çevrelerine göre tespiti, 
b) Tespit edilen üye sayılarının il seçim kurullarınca ilgili ilçe seçim kurullarına bildirilmesi, 
c) l seçim kurullarınca bildirilen belediye ve il genel meclisi asıl ve yedek üye sayılarının ilçe seçim kurullarınca ilanı (2972/5, 7). 
2-Önseçim – aday yoklaması seçmen listelerine karsı yapılan itirazların önseçim ilçe seçim kurullarınca kesin olarak karara baglanmasının son günü (2820/42-son), 
3-Önseçim -aday yoklaması seçmen listelerinin kesinlesmesi, 
4-Partili üye seçmen kartlarının yazımına ve yazımı tamamlananların partili üyelere dagıtımına baslanması (tiraz üzerine listeden çıkartılanlara ait 
olanlar iptal edilmek kaydı ile), (2820/42-7), 
5-Siyasi partilerin aday adayı listelerini; 
a) Büyüksehir belediye baskanı seçimi ile ilgili olanlarını il seçim kurullarına, 
b) Belediye baskanlıgı, belediye ve il genel meclisi üyelikleri seçimi ile ilgili olanlarını ise önseçim ilçe seçim kurullarına, 
Alındı belgesi karsılıgında vermelerinin son günü (2820/40-6), 
6-a) Muhtarlık bölgesi askı listelerinin dökümünden baslamak üzere ve askı süresi içinde gerçeklesen tüm degisiklikleri içeren sandık bölgesi askı 
listelerinin Seçmen Kütügü Genel Müdürlügünce DVD olarak hazırlanıp, siyasi partilerin ilçe baskanlıklarına gönderilmek üzere tutanak karsılıgı 
siyasi partilerin genel merkez yetkililerine elden teslimi, 
b) lçe seçim kurulu baskanlıklarınca muhtarlık bölgesi askı listelerinin dökümünden baslamak üzere ve askı süresi içinde gerçeklesen seçmenlere 
ait bilgi degisikliklerini ihtiva eden listenin elektronik ortamda veya çıktı alınmak suretiyle alındı belgesi karsılıgında siyasi partilere verilmesi, 
ve bu listelere itirazların baslaması (298/42, 123), (Saat 08.00). 

1 Şubat 2014 CUMARTESİ 

Sandık bölgesi askı listelerine yapılacak itirazların son günü (Saat 17.00). 

3 Şubat 2014 PAZARTESİ 

1-Önseçim sandık kurullarının olusumunun tamamlanması ve bu olusumda görev alanlara bildirim yapılması, 
2-Hangi siyasi partilerin hangi seçim çevrelerinde önseçime ya da aday yoklamasına katılacaklarının; 
a) Büyüksehir belediye baskanlıgı seçimi ile ilgili olarak il seçim kurullarınca, 
b) Belediye baskanlıgı, belediye ve il genel meclisi üyelikleri seçimleriyle ilgili olarak ilçe seçim kurullarınca, ilanı (2820/41-son). 
3-Sandık bölgesi askı listelerine yapılan itirazların karara baglanmasının son günü (Saat 17.00). 

6 Şubat 2014 PERŞEMBE 

Önseçim ya da aday yoklaması yapacak siyasi partilerin, aday adayları listelerini ve bunlarla ilgili oy pusulalarını çogaltarak, yeteri kadar zarf ile birlikte ilgili önseçim ilçe seçim kurulu baskanlıklarına teslim etmelerinin son günü (2820/46-1). 

7 Şubat 2014 CUMA 

1-Önseçim ilçe seçim kurulu baskanlıklarınca, önseçim ya da aday yoklaması oy pusulalarının ve zarflarının mühürlenmesi (2820/46-1), 
2-Sandık bölgesi askı listelerindeki degisikliklerin islenerek seçmen kütüklerinin kesinlestirilmesi, 
3-Tutuklu ve taksirli suçlardan hükümlü askı listelerinin, Cumhuriyet bassavcılıgından yeniden istenilen ikinci listeyle karsılastırılarak,  degişikliklerin SEÇSİS'e islenmesine başlanılması. 

8 Şubat 2014 CUMARTESİ

Önseçim ilçe seçim kurulu baskanlıklarınca, önseçim sandık kurulları baskanlarına gerekli seçim araç ve gereçlerinin teslimi ve önseçim sandık 
kurulları baskanlarının göreve hazır duruma getirilmeleri. 

9 Şubat 2014 PAZAR 

1-ÖN SEÇİM ADAY YOKLAMASI, 
2-Önseçim sandık kurullarının sayım – döküm islemlerini tamamlamaları, düzenleyecekleri tutanakları ilgili önseçim ilçe seçim kurullarına iletmeleri ve 
önseçim ilçe seçim kurullarının da ilçe birlestirme tutanaklarını düzenlemeleri, 
3-Büyüksehir belediye baskan adaylıgı için; 
a) Önseçim ilçe seçim kurulu tutanaklarının il seçim kurullarına iletilmesi, 
b) Önseçim ilçe seçim kurulu tutanaklarının il seçim kurulunda birlestirilmesi, 
4-Tutuklu ve taksirli suçlardan hükümlü askı listelerinin, Cumhuriyet bassavcılıgından istenilen ikinci listeyle karsılastırılarak, degisikliklerin 
SEÇSİS'e işlenmesi islemlerinin bitirilmesi ve askıya çıkarılması. 

10 Şubat 2014 PAZARTESİ. 

Önseçim sonuçlarının ilgili siyasi partilere ve ilgililere bildirilmesi (2820/48, 51-1). 

11 Şubat 2014 SALI 

1-Sandık atamalarının yapılması, 
2-Önseçim sandık kurulu tutanaklarına veya kararlarına karsı önseçim ilçe seçim kurullarına yapılacak itirazın son günü (Saat 15.00’e kadar), (298/128-2; 2820/50), 
3-Önseçim ilçe seçim kurullarının birlestirme tutanaklarına karsı yapılacak itiraz ve sikayetler ile büyüksehir belediye baskanlıgı birlestirme tutanagına 
karsı il seçim kurullarına yapılacak itirazların son günü (298/129). 

13 Şubat 2014 PERSEMBE 

1-Önseçim ilçe seçim kurullarına yapılmış itiraz ve sikayetlerin kesin olarak karara baglanmasının son günü, 
2-İl seçim kurullarına büyüksehir belediye baskan adaylıgı birlestirme tutanagına karsı yapılan sikayetler ile il seçim kurullarının büyüksehir belediye baskanlıgı birlestirme tutanaklarına karsı yapılmış itirazların kesin olarak karara baglanması nın son günü. 

14 Şubat 2014 CUMA 
İl seçim kurullarının büyüksehir belediye baskan adaylıgı birlestirme tutanaklarına yönelik itirazlarla ilgili verdigi kararlara karsı Yüksek Seçim 
Kuruluna yapılacak itirazların son günü (2972/36; 298/125). 

15 Şubat 2014 CUMARTESİ 

1-Yüksek Seçim Kurulunun il seçim kurulu kararlarına karsı yapılan itirazları karara baglaması ve bu kararların il seçim kurullarına bildirilmesi, 
2-İl seçim kurullarınca, birlesik oy pusulalarının basım islemi ile ilgili olarak gerekli ön hazırlıklara baslanması (Matbaa ile anlasma vb.). 

16 Şubat 2014 PAZAR 

Önseçimle belirlenen aday listelerinde il seçim kurullarınca ya da Yüksek Seçim Kurulunca itiraz üzerine verilen kararlar veya istifalar sonucu 
meydana gelen eksilmelerin seçim kurullarınca tamamlanması (2820/51). 

17 Şubat 2014 PAZARTES. 
1-İl seçim kurullarınca, önseçimle belirlenen büyüksehir belediye baskan adaylarına iliskin listenin tasdikli bir örneginin ilgili siyasi parti il baskanlıklarına, 
2-İlçe seçim kurullarınca, önseçim sonucu belirlenen belediye baskanı, belediye ve il genel meclisi üyesi adaylarına iliskin listenin tasdikli bir örneginin ilgili 
siyasi parti ilçe baskanlıklarına, Alındı belgesi karsılıgında teslim edilmesi. 

18 Subat 2014 SALI 

1-Sandık kurulu olusum çalısmalarına baslanılması (298/21, 22, 23, 24-1), 
2-Siyasi parti ilçe baskanlıklarının; 
a) Belediye baskanlıgı, 
b) Belediye meclis üyeligi ve il genel meclisi üyelikleri, seçimlerine ait aday listelerini ayrı ayrı düzenleyerek, ilçe seçim kurullarına, alındı belgesi karsılıgında elektronik ortamda DVD ve fiziki ortamda kâgıt olarak en geç saat 17.00’ye kadar vermelerinin son günü (2972/12-1), 
3-Büyüksehirlerde siyasi parti il baskanlıklarının, büyüksehir belediye baskan aday listelerini il seçim kurullarına alındı belgesi karsılıgında DVD ve kâgıt ortamında en geç saat 17.00’ye kadar vermelerinin son günü (2820/48; 2972/12-3), 
4-Bagımsız olarak adaylıklarını koyacak kisilerin adaylık için basvurularının son günü (Saat 17.00’ye kadar), (Adaylar yatıracakları güvence makbuzunu 
basvuru belgesine eklemek zorundadır.), (2972/13-2, 4), 
5-Siyasi partilerin verdikleri aday listelerinin seçim kurullarınca hemen incelenmeye baslanması, saptanacak eksiklikler ile herhangi bir sebeple eksik aday göstermiş olan siyasi partilerin ilçe baskanlıklarına, ilçe seçim kurulu tarafından bu eksikligin tamamlanmasının alındı belgesi karsılıgında istenilmesi (2972/11). 

20 Şubat 2014 PERSEMBE 

Siyasi partilerin aday listesindeki eksiklikleri tamamlamalarının son günü (2972/11). 

21 Şubat 2014 CUMA 

1-Geçici aday listelerinin (bagımsız adaylar dâhil) ilçe seçim kurulları, büyüksehir belediye baskan adaylarının ise il seçim kurulları tarafından mahallinde alısılmış usullerle ilanı ve itirazların baslaması (Saat 08.00), (2972/12-2, 4), 
2-İl ve ilçe seçim kurullarınca, geçici adayların, kanunda yazılı adaylık sartlarında noksanlık veya aykırılık bulunup bulunmadıgının doğrudan 
incelemeye alınması (2972/15-1, 36), 
3-Seçmen bilgi kâgıtlarının dökümüne ve dagıtımına baslanılması. 

22 Şubat 2014 CUMARTESİ 

1-Geçici olarak ilan edilen aday listelerine karsı ilgili ilçe seçim kuruluna, büyüksehir belediye baskan adaylıgı için ilgili il seçim kuruluna yapılacak 
itirazların son günü (Saat 17.00), (298/125; 2972/14-1), 
2-Geçici adayların, adaylık sartlarında noksanlık veya aykırılık yönünde il ve ilçe seçim kurullarınca yapılan incelemelerin son günü, 
3-İl veya ilçe seçim kurullarının incelemeleri sonucunda ortaya çıkan seçilme yeterliliğine ilişkin eksikliklerin; 
a) İl seçim kurullarınca ilgili aday ve siyasi parti il başkanlıgına, 
b)İlçe seçim kurullarınca da ilgililere ve siyasi parti ilçe başkanlıklarına, bildirilmesinin son günü (298/125; 2972/15-1, 36). 

24 Şubat 2014 PAZARTESİ. 

1-Geçici olarak ilan edilen aday listelerine karsı ilgili ilçe seçim kuruluna, büyüksehir belediye baskan adaylıgı için ise ilgili il seçim kuruluna yapılan 
itirazların karara bağlanmasının son günü (2972/14-1, 36; 298/125), 
2-2972 sayılı Kanun'un 15/1. maddesine göre haklarında kanunda yazılı adaylık koşullarında noksanlık veya aykırılık bulundugu seçim kurullarınca bildirilen adayların veya mensubu oldukları siyasi partilerin itirazlarının son günü (2972/15-2). 

26 Şubat 2014 ÇARŞAMBA 

1-İlgililerin ilçe seçim kurulu kararlarına karsı il seçim kuruluna, il seçim kurulunun büyükşehir belediye başkanlıgı adaylarına iliskin kararlarına karsı 
Yüksek Seçim Kuruluna itirazlarının son günü (2972/14-1, 36; 298/125), 
2-2972 sayılı Kanun'un 15/2. maddesine göre adaylar hakkında adaylık kosullarında noksanlık veya aykırılıklar nedeniyle yapılacak itirazların il 
seçim kurulunca, büyüksehir belediye baskanlıgı adaylarına iliskin olarak da Yüksek Seçim Kurulunca KESN karara baglanmasının son günü (2972/152, 36; 298/125). 

28 Şubat 2014 CUMA 

1-Yüksek Seçim Kurulunun il seçim kurulu, il seçim kurulunun ilçe seçim kurulu kararlarına karsı yapılmış itirazları KESİN olarak karara baglamasının son günü (2972/14-1, 36; 298/125), 
2-Seçim kurullarınca yapılan inceleme veya itiraz üzerine kesin olarak verilen kararlar sonucunda ya da istifa nedeniyle siyasi partilerin aday listelerinde eksiklik meydana gelmesi halinde, bu durumun ilçe veya il seçim kurullarınca siyasi partilere bildirilmesi (2972/14-2, 15-3), 


3-Geçici ilçe seçim kurullarının olusum çalısmalarına baslanması (298/18). 

1 Mart 2014 CUMARTESİ 

1-Aday listelerinde meydana gelen eksikliklerin siyasi partilerce tamamlanarak ilgili seçim kurullarına bildirilmesinin son günü (2972/14-2, 15-3), 
2-Sandık kurullarının olusum islemlerinin tamamlanması ve olusumda görev alanlara bu hususun bildirilmesine baslanması (298/24-1). 

2- Mart 2014 PAZAR 

1-KESİN ADAY LİSTELERİNİN (Bagımsız adaylar dâhil); 
a) İlçe seçim kurullarınca, 
b) Büyüksehir belediye baskanlıgı için il seçim kurullarınca, ilanı (2972/16), 
2-İl seçim kurullarınca, birlesik oy pusulalarının basımına ve basımı tamamlandıkça bir plan dâhilinde ilçe seçim kurulu baskanlıklarına dagıtımına ve teslimine baslanması, 
3-Sandık kurulu baskanlarına, seçim araç ve gereçlerini ihtiva edecek sekilde teslim edilmesi gereken malzeme torbalarının hazırlanmasına baslanması (298/68). 

9 Mart 2014 PAZAR 

Sandık seçmen listelerine sandık alanı görevlileri serhi islenerek çogaltılmaya baslanılması. 

10 Mart 2014 PAZARTESİ 

Geçici ilçe seçim kurulları olusumunun tamamlanması (298/18). 

13 Mart 2014 PERŞEMBE 

Seçim islerinde görevlendirileceklere verilecek egitim çalısmalarına baslanılması. 

19 Mart 2014 ÇARŞAMBA Sandık seçmen listelerinin çogaltılmasının bitirilmesi. 

20 Mart 2014 PERŞEMBE 

SEÇİM PROPAGANDASI VE YASAKLARIN BAŞLANGICI 
Madde (2972/35; 298/49, 55/B-3, 64, 65, 66). 

23 Mart 2014 PAZAR 

1-Görevlilerle ilgili egitim çalısmalarının tamamlanması, 
2-İlçe seçim kurullarınca, seçim araç ve gereçlerini ihtiva edecek sekilde teslim edilmesi gereken malzeme torbalarının hazırlanmasının bitirilmesi (298/68), 
3-Geçici ilçe seçim kurulu olusturulan yerlerde hazırlanan seçim torbalarının bu kurul baskanlıklarına teslimi. 

24 Mart 2014 PAZARTESİ 

Seçmen bilgi kâgıtlarının seçmenlere dagıtılmasının tamamlanması ve dagıtılmayanların oy torbalarına konulmak üzere ilgili ilçe seçim kurulları baskanlıklarına teslimi. 


25 Mart 2014 SALI

İlçe ve geçici ilçe seçim kurulu baskanlıklarınca malzeme torbalarının sandık kurulu baskanlarına teslimi ve göreve hazır duruma getirilmeleri (298/68-2). 

27 Mart 2014 PERŞEMBE 

Tutuklu ve taksirli suçlardan hükümlü askı listelerinin kesinlestirilerek çogaltılmasına baslanılması. 

28 Mart 2014 CUMA 

Kesinleştirilen tutuklu ve taksirli suçlardan hükümlü seçmen listelerinin çogaltılma isleminin tamamlanması. 

29 Mart 2014 CUMARTESİ 

Seçim propagandasının sonu (Saat 18.00), (2972/35; 298/49, 55/B-3, 64, 65, 66). 

30 Mart 2014 PAZAR 

1-OY VERME GÜNÜ 
2-Seçim yasaklarının sona Ermesi (Saat 24.00). 

***

29 Ocak 2017 Pazar

Laiklik Bildirgesi KAMUOYUNA DUYURU




Laiklik Bildirgesi SON TASLAK

LAİK DEVLET ÖZGÜR TOPLUM İÇİN BURADAYIZ!
KAMUOYUNA DUYURU
(28 Kasım 2013 PERŞEMBE günü ilanı tasarlanmaktadır)
Laik devlet, özgür toplumun temelidir. Laiklik, tarihsel ve anayasal temel ilkelerimizden, yaşamsal değerlerimizden biridir. Şimdi ise, uğruna mücadele vermek zorunda bırakıldığımız alanların en başında gelmektedir.  
Mevcut iktidar, önceki gerici partilerden kendisine miras kalan laik devleti yıkma gayretlerine devam etmektedir. Son olarak devlet dairelerinde görev sırasında türban takılması, bir yönetmelik değişikliğiyle serbest bırakılmıştır. Bu girişim anayasal ve yasal zeminden yoksun olduğu için, hemen ardından gündeme ‘TBMM’nde türban’ konusu getirilmiştir. Böylece anayasaya aykırı olan yönetmeliğe, hukuken değilse de fiilen meşruiyet desteği sağlanmıştır.
İktidar sahiplerinin kadın haklarına bakışı, “örtüsüz kadın perdesiz eve benzer; ya satılıktır ya da kiralık” biçimindeki akıl almaz hakaret cümlesiyle özetlenmiş durumdadır. Öğretim sistemine 4+4+4 darbesiyle başlatılan gericileşme, devlet kuruluşu olan okullarda hem kız çocukları hem öğretmenler türbanlanma cenderesine sıkıştırılarak pekiştirilmiştir. Görünüşte dini, gerçekte ise siyasi bir simge olarak kullanılan bu araçla, kamu hizmetinde eşitlik ve tarafsızlık ilkelerinin zemini ortadan kaldırılmıştır.
Gerici zihniyet rengini giderek koyulaştırmakta ve halkın günlük yaşamının baskı altına alınmasına uzanmaktadır. Devlette ve Meclis’te türbanlanma adımlarını, öğrenci yurtlarıyla evlerine ilişkin “kız – erkek yan yana olmaz” biçiminde utanç verici aşağılamalar; öğretimin “kızlı – erkekli yapılmasının yanlış olduğu”, “kent içi otobüslerin kadın- erkek ayırımına göre düzenlenmesi” gibi çağ dışı ve gerici zorlamalar izlemiştir. Anayasa Mahkemesi tarafından “laiklik karşıtı eylemlerin odağı” olarak tescillenmiş iktidar, bu saptamanın ne kadar yerinde olduğunu göstermeye devam etmektedir.   
Günlük yaşama baskı, Başbakan’ın bu ve benzeri uygulamalarda “dinimizin emridir” gerekçesini açıkça dile getirmesiyle birlikte kurulmaktadır. İktidar, dünyevi kurallara dayandırılması gereken devlet işlerini, dini gerekçelere dayandırmaya başlamıştır. Gerçekten de yapılmakta olan şey, devlet işlerinin kaynağının siyasetçe yorumlanmış dini buyruklara dayandırılmasıdır. Kimse bu gerçeğin üstünü örtemez; kimse de bunun gözden kaçırılmasına hizmet etmemelidir.
Çağdaş ve ilerici demokratik devletlerde hukuksal düzenlemelerin kaynağı yoruma bağlanmış dini kural ve buyruklar değil, toplumun sosyal ve iktisadi gereksinimleri çerçevesindeki dünyevi kurallardır. Bu, her tür din ve inanç özgürlüğünü güvence altına alan laik devlet ilkesi demektir. Karşı karşıya bulunduğumuz durum ise, Türkiye’yi ihvanlaştırma gayretinden ve anayasal laik devlet ilkesini açıkça ihlal etmekten başka bir anlam taşımamaktadır.
Halkımızın büyük bir bölümü laik devlet ilkesini benimsemiş ve içselleştirmiştir. Böyleyken, halkın siyasal temsilcileriyle kanaat önderlerinin şu ya da bu nedenle yılgınlığa düşmeye, davadan geri durmaya, doğruları savunmaktan vazgeçmeye hakları yoktur. Laik, ilerici, demokratik, özgürlükçü bir Cumhuriyeti savunan siyasal parti ve toplum kesimlerinin “yeni sahte mağduriyetler yaratmama ve bu yöndeki AKP çabalarını boşa çıkarma” gerekçesiyle bu gelişmelere sessiz kalmaları kabul edilemez. Laiklik ilkesinden vazgeçmek gericiliğe teslim olmak demektir; böyle bir teslimiyetin bedeli ise ödenemeyecek kadar büyüktür.
Bizler, din bezirganı iktidar ve siyasetçilerin,
  • hoşgörü kandırmacası ardında toplumun bireylerini "başörtülü bacım – başörtüsüz kadın" veya "dindar nesil - ayyaş nesil" biçiminde ayırıma tabi tutmasını kabul etmeyeceğimizi;
  • dini değerlerimizi siyasi çıkarlarına alet etmelerine göz yummayacağımızı;
  • laik devleti ortadan kaldırmalarına asla rıza göstermeyeceğimizi;
  • ve kim olursa olsun laik ve demokratik Cumhuriyet yerine din devleti kurmaya kalkışanların, halka hesap vermesi için çalışacağımızı
kamuoyuna saygıyla duyuruyoruz.
(Soyadı Alfabetik sırayla)
  1. Gürkut ACAR, Antalya Milletvekili
  2. Ahmet ADA, Şair - Yazar
  3. Dilek AKAGÜN YILMAZ, Uşak Milletvekili
  4. Tarık AKAN, Sanatçı
  5. Edip AKBAYRAM, Sanatçı
  6. Alper AKÇAM, Yazar
  7. Zeki ALASYA, Sanatçı
  8. Kemal ANADOL, 23. Dönem Milletvekili
  9. Nurdan ARCA, Sanatçı
  10. Cüneyt ARCAYÜREK, Yazar
  11. Can ATAKLI, Gazeteci
  12. Erendiz ATASÜ, Edebiyatçı – Yazar
  13. Engin AYÇA, Yönetmen
  14. Prof. Dr. Birgül AYMAN GÜLER, İzmir Milletvekili
  15. Prof. Dr. Süheyl BATUM, Eskişehir Milletvekili
  16. Nihat BEHRAM, Şair - yazar
  17. Ataol BEHRAMOĞLU, Şair
  18. Salih BOZOK, Akademisyen, İktisatçı
  19. Prof. Dr. Cevat ÇAPAN, Şair – Çevirmen
  20. Ahmet CEMAL, Yazar – Çevirmen
  21. Hulki CEVİZOĞLU, Gazeteci - Yazar
  22. Tansel ÇÖLAŞAN, ADD Genel Başkanı
  23. Murtaza DEMİR, Yazar - Pir Sultan Abdal Kültür Derneği ve 2 Temmuz Vakfı Kurucu Genel Başkanı
  24. Metin DEMİRTAŞ, Şair
  25. Prof. Dr. Ahmet Alpay DİKMEN, Akademisyen
  26. Necati DOĞRU, Gazeteci - Yazar
  27. Oktay EKŞİ, Gazeteci – İstanbul Milletvekili
  28. Muzaffer İlhan ERDOST, Yazar – TİHAK Genel Başkanı
  29. İlhan Cem ERSEVEN, Araştırmacı – Yazar
  30. Yücel ERTEN, Sanatçı
  31. Metin DEMİRTAŞ, Şair
  32. Mehmet FARAÇ, Gazeteci – Yazar
  33. A. İlhan GÜLEK, Yazar
  34. Şükrü Sina GÜREL, E. Dışişleri Bakanı
  35. Mustafa GÜRKAN, Muğla Baro Başkanı
  36. Ülker İNCE, Çevirmen
  37. Dündar İNCESU, Sanatçı
  38. Zehra İPŞİROĞLU, Akademisyen
  39. Ekrem KAHRAMAN, Ressam
  40. Prof. Dr. Yakup KEPENEK, Akademisyen
  41. Tuğrul KESKİN, Şair
  42. Arif KESKİNER, Yapımcı-Yönetmen-Yazar
  43. Mine KIRIKKANAT, Gazeteci – Yazar
  44. Tevfik KIZGINKAYA, TV Programcısı – Gazeteci
  45. Prof. Dr. Aziz KONUKMAN, GÜ Öğretim Üyesi
  46. Prof. Dr. Esfender KORKMAZ, Akademisyen - Yazar
  47. Seyyal KÖRPE, Akademisyen
  48. Mehmet Şevki KULKULOĞLU, Kayseri Milletvekili
  49. Namık KUYUMCU, Şair – Yazar
  50. Ahmet Levedoğlu
  51. Mustafa MUTLU, Gazeteci – Yazar
  52. Abdullah NEFES, Şair – Yazar
  53. Olcay POYRAZ Sanatçı
  54. Yılmaz ONAY, Yazar - Yönetmen
  55. Onur ÖYMEN, E. Büyükelçi
  56. Celal ÖZCAN, Yazar
  57. Sevgi ÖZEL, Yazar
  58. Abdullah ÖZER, 23. Dönem Milletvekili
  59. Tuncay ÖZKAN, Gazeteci – Yazar
  60. Ali Rıza ÖZTÜRK, Mersin Milletvekili
  61. Prof. Dr. Ahmet SALTIK, Akademisyen
  62. Timur SELÇUK, Müzisyen
  63. Mustafa SELMANPAKOĞLU, CHP Ankara E. İl Başkanı
  64. Seçkin SELVİ, Çevirmen
  65. Senar – Selçuk ÜLGER, Çevirmen
  66. Ali SİRMEN, Gazeteci – Yazar
  67. Sönmez TARGAN, 68’liler Birliği Vakfı Başkanı
  68. Barış TERKOĞLU, Gazeteci
  69. Gülsen TUNCER, Sinema ve Tiyatro Sanatçısı
  70. Salih TURAN (Sali), Ressam
  71. Yavuz TOP, Müzisyen
  72. Merdan YANARDAĞ, Gazeteci – Yazar
  73. Prof. Dr. Tolga YARMAN, Akademisyen
  74. Başar YALTI, Avukat
  75. Işık YENERSU, Sanatçı
  76. Nuri YILDIRIM, E. Büyükelçi
  77. Prof. Dr. Şiir YILMAZ, Akademisyen
  78. Ümit ZİLELİ, Gazeteci – Yazar
  79. Murat Binzet, Emekli, Aşağı Saksonya ADD eski Gen. Sek.

***