Türk Uçak Sanayii Çukura Düşüyor
Ahmet Güldağ,
16.02.2007
Atatürk zamanında iyi karşılanan ve destek gören bu teklife maalesef
THK kabul gözüyle bakmamakta, "Hava filosu" doğurmasından çekinen THK
Demirağ'a hasım gözüyle bakmaktadır.
Bakmaktadır ama 65 Planör 10 adet eğitim uçağı ihalesinde, "Avrupa"
tekliflerini destekleyen THK ya karşı Atatürk zamanında ihaleye kabul
ile girer ve alır..
1938 yılları devamı tek parti hâkimiyetinden demokrasiye geçişte ki
adımlamaların IX. yazısına geldik.
O yıllarda demokrasiye geçişte pek yazılıp duyurulmamasının aksine ilk
muhalefet partisi kuran Celal Bayar değil Mehmet Nuri Demirağ'ın
"Milli Kalkınma Partisi" olmuştur.
Demirağ aynı zamanda sanayi kuruluşlarının da önde gelenlerinden
olması ve yaşatılabilinmiş olsa idi.
Belki bugün devletler arası uçak sanayiinde ön plana çıkabileceğimiz
uçak sanayini ilerletmesiyle de tanınmış ender yetişen vatanı için
çalışan değerli kişilerden birisi de olacaktı.
Ne yazık ki Uçak sanayimizde ki o günlerin ilerlemesinden Amerika ve
Avrupa uçak sanayicilerini telaşa düşürmüşse de, Demirağ'ın deneme
uçağına açılan çukura düşüşü gibi sanayi de çukura düşürmüş
olunmaktadır..
Devam etmekte olduğum olayların evveliyatını aşağıda da vereceğim
gazetenin Web sayfasından öğrenebilmeniz mümkün.
***
THK ya bağış toplayıp ihtiyaç olan uçakları almanın, "taşıma suyla
değirmen dönmez" diyerek yanlışlığını vurgulayan Demirağ tarafından
uçak yapımı teşviki ister.
Atatürk zamanında iyi karşılanan ve destek gören bu teklife maalesef
THK kabul gözüyle bakmamakta, "Hava filosu" doğurmasından çekinen THK
Demirağ'a hasım gözüyle bakmaktadır.
Bakmaktadır ama 65 Planör 10 adet eğitim uçağı ihalesinde, "Avrupa" tekliflerini destekleyen THK ya karşı Atatürk zamanında ihaleye kabul
ile girer ve alır..
İhaleyi alan Demirağ gecesini gündüzüne katarak bu yolda geniş aşamalara girer.
Beşiktaş'ta fabrika yapmakla kalmaz. Bu günün Yeşilköy hava alanı yerini alır. Etrafına gençlerin pilot ve paraşüt eğitimi almaları için
Gök okulu ve talebe yurdu ilave eder.
***
Demirağ ve Personeli ihalenin ilk 12 tane uçağını hazırlar ve THY heyeti önünde tecrübe uçuşları fevkalade olur.
Olur, ama THK hala kabul etmeme çaresi içindedir ki
" Birde Eskişehir İnönü alanında test edelim " teklifinde bulunurlar.
Demirağ'ın;
"O alan çimenlik içinde, düzensiz teknik birimleri ve kontrol kulesi bulunmayan bir yer..." itirazında bulunsa da, THK heyeti teklifinde
ısrar edince çaresiz kabul eder.
Uçakların imalinde ehil ve buluşları ile büyük hizmet veren Mühendis Selahattin Alan uçaklarının mükemmel uçuşunda heyecan içinde
kalmıştır.
Bu heyecanla İnönü Alanına da uçağı kendisinin götürmesini ister.
Demirağ tereddüt eder. Çünkü uçuş saati az ve deneyimli pilot ustalığına erişmemiş olan Selahattin'i kaybetmekten korkarsa da yinede
onun heyecanını kırmaya gönlü razı olmaz.
***
S. Alan büyük bir başarı ile İstanbul Yeşilköy - Eskişehir İnönü alanını düz uçuşla tamamlar.
Tamamlanmasına tamamlarda Hayvanların otlandığı alanın etrafını içine hayvan girmesin diye çepeçevre hendek- çukur kazarlar.
Aslında hayvanlara mani olmak için kişileri vazifelendirerek halledilebilecek ve hayvanlar isterse çukuru bile atlayabilecek iken kimin emri ve ne
gayeye hizmet amacı içinde olanların düşüncesi olmasını araştırmak tarihçilere kalmaktadır.
S. Alan uçağı zafer içinde getirmiştir ama kulesi ve işaretlemeleri olmayan alanı evvelce de görmediği için daha gerilerdeki düzlüğe
inişle başlar.
Tayyare yere basarken hızla açılan çukura doğru gelmektedir.
Herkes bağrışmaya başlasa da uçağı o sırada durdurmak imkansızdır!..
İşte olan olur. Uçak açılan çukura gelince takla atar ve değerli bir mühendisimizin hayatı söner.
***
Sadece uçak imalinde saatte 250 km uçuş hızı ile Sivas - Divriği'ye kadar sekiz yolcu taşıyan yolcu uçağını da başaran ve Avrupa-Amerika
Uçak imalatçılarını hayret ve telaşa sokan bir mühendisimiz Rahmetli Selahattin Alan'ın vefatı ile sona ermez bu işlem.
Açtıkları çukur, o uçağın zarar görmesi ve pilotunun hayatını kaybetmesi ile kalmaz!..
Hayvanların gelişini engelleyen düşünceliler Türk Uçak sanayii de çukura düşürerek engellemiş ölümüne sebebiyet vermişlerdir.
***
Nasıl mı diye sormadan, anlatalım gelişmeleri.
Bu elim kazanın uçak imali ile hiç ilgisi bulunmayan olay, gönlü zaten yabancı uçaklardan yana olan THK, fırsatı kaçırtmaz, siparişleri iptal
eder, kapısını Türk müteşebbislere kapar.
Nuri Demirağ;
" Nerede isterseniz deneme uçuşu yapabiliriz "
diye yırtınsa da muhatap bulamaz.
Çünkü Atatürk devri çoktan bitmiş. Milli Şef Devri hâkimiyeti devam etmektedir.
Mahkemeye başvurduğunda bütün bilirkişiler olumlu rapor vermelerine
karşın Hâkim, bunları da bir kenara itip kendi kararını verir ve
açılan davayı ret eder.
Günümüzün o günlerini iftihar ederek belirtenlerin son yıllarda Hukuk
bağımsızlığı nakaratını dillerinden düşürmeyenlere ithaf olunur.
Demirağ'ın bu derin kurumla uğraşmak boyunu aşar.
Bundan sonra olanları ve Demirağ'ın Milli Şef'e Yazdığı mektupları
gelecek yazımızda okuyalım.
***
Sağlık ve esenlik içinde yaşam dileğimle...
http://acikistihbarat.com/HaberGoruntule.aspx?id=6342
***
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder