25 Ocak 2017 Çarşamba

Dışişleri Bakanlığı İnsan Kaynakları Politikası Brifingi


Dışişleri Bakanlığı İnsan Kaynakları Politikası Brifingi 



ORTADOĞU STRATEJİK ARAŞTIRMALAR MERKEZİ 


TAKDİM 

ORSAM olarak kuruluş yılımız olan 2009’dan bu yana Haziran veya Temmuz ayları içinde 15 gün süreli “ORSAM Ortadoğu Yaz Okulu Programı” düzenlemekte yiz. Programa, Türkiye’nin farklı illerinden, yaklaşık 50 değişik üniversiteden lisans, yüksek lisans ve doktora düzeyinde öğrenciler ve değişik sektörlerde çalışan konu ile ilgili kişiler katılmaktadır. Öğrencilerin büyük çoğunluğu üniversitelerin uluslararası ilişkiler bölümünde olmak üzere sosyal bilimler alanındaki diğer bölümlerde eğitimlerini sürdürmektedir. 

“ ORSAM Ortadoğu Yaz Okulu Programı ”, Ortadoğu konulu derslerden oluşan bir seminer şeklinde yürütülmektedir. Bu yıl 3.sü düzenlenen “ORSAM Ortadoğu Yaz Okulu Programı”, 20 Haziran-1 Temmuz 2011 tarihleri arasında gerçekleşmiştir. Programda verilen dersler arasında; Dünyada ve Türkiye’de Düşünce Kuruluşları,   Türkiye’nin Dış Politikasında Ortadoğu, ABD Dış Politikasında Ortadoğu, Arap Dünyasında Rejimler ve Değişim, Basra Körfezi Ülkelerinin Toplumsal ve Siyasal Yapıları, İsrail, Filistin Meselesinin Temel Dinamikleri, Irak Türkmenleri, Ortadoğu Denkleminde Irak, İran’da Siyasal Sistem Yapı ve İran’ın Dış Politikası, Lübnan, Suriye, Ortadoğu’da İslami Hareketler, Ortadoğu Ekonomileri, Kuzey Afrika ve Ortadoğu, Ortadoğu’da Su Sorunu, Türkiye’nin Orta Asya Politikası yer almaktadır. 
Ortadoğu bölgesi öğrenmek ve anlamak açısından son derece önemli olduğunu düşündüğümüz bu dersler konularının uzmanı ORSAM araştırmacıları, danışmanları ve çeşitli üniversitelerden değerli akademisyenler tarafından verilmektedir. 

Son Üç yıl içinde düzenlenen “ ORSAM Ortadoğu Yaz Okulu Programı ”nda değerli bir birikim oluştuğuna inanıyoruz. Bu birikimin sadece programa katılan öğrenciler tarafından değil konuyla ilgili daha geniş kesimler tarafından faydalanılması için seminerlerde ses kaydı tutulmuş ve kayıtların deşifreleri yapılmıştır. 
ORSAM tarafından hazırlanan elinizdeki çalışma bu deşifrelerin tamamını içermektedir. Ortadoğu araştırmacılarının ve bölgeye ilgi duyanların faydalanacağını umduğumuz çalışmayı kamuoyunun ilgisine sunuyoruz. 

Saygılarımızla. 

Hasan KANBOLAT 
ORSAM Başkanı 
ORSAM ORTADOĞU 
YAZ OKULU 2010 -2011 

ORSAM ORTADOĞU YAZ OKULU 2011  
Eylül 2011 
Hazırlayan: Seval KÖK
Ankara - TÜRKİYE ORSAM © 2011 

Bu raporun içeriğinin telif hakları ORSAM’a ait olup, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu uyarınca kaynak gösterilerek kısmen yapılacak makul alıntılar ve yararlanma dışında, hiçbir şekilde önceden izin alınmaksızın kullanılamaz, yeniden yayımlanamaz. 

Bu raporda yer alan değerlendirmeler yazarına aittir; ORSAM’ın kurumsal görüşünü yansıtmamaktadır. 

ORSAM ORTADOĞU STRATEJİK ARAŞTIRMALAR MERKEZİ ORSAM ORTADOĞU STRATEJİK ARAŞTIRMALAR MERKEZİ 
STRATEJİK BİLGİ YÖNETİMİ, ÖZGÜR DÜŞÜNCE ÜRETİMİ ORTADOĞU STRATEJİK ARAŞTIRMALAR MERKEZİ 

Tarihçe 

Türkiye’de eksikliği hissedilmeye başlayan Ortadoğu araştırmaları konusunda kamuoyunun ve dış politika çevrelerinin ihtiyaçlarına yanıt verebilmek amacıyla, 
1 Ocak 2009 tarihinde Ortadoğu Stratejik Araştırmalar Merkezi (ORSAM) kurulmuştur. Kısa sürede yapılanan kurum, çalışmalarını Ortadoğu özelinde yoğunlaştırmıştır. 

Ortadoğu’ya Bakış 

Ortadoğu’nun iç içe geçmiş birçok sorunu barındırdığı bir gerçektir. Ancak, ne Ortadoğu ne de halkları, olumsuzluklarla özdeşleştirilmiş bir imaja mahkum edilmemelidir. Ortadoğu ülkeleri, halklarından aldıkları güçle ve iç dinamiklerini seferber ederek barışçıl bir kalkınma seferberliği başlatacak potansiyele sahiptir. Bölge halklarının bir arada yaşama iradesine, devletlerin egemenlik halklarına, bireylerin temel hak ve hürriyetlerine saygı, gerek ülkeler arasında gerek ulusal ölçekte kalıcı barışın ve huzurun temin edilmesinin ön şartıdır. Ortadoğu’daki sorunların kavranmasında adil ve gerçekçi çözümler üzerinde durulması, uzlaşmacı inisiyatifleri cesaretlendirecektir Sözkonusu çerçevede, Türkiye, yakın çevresinde bölgesel istikrar ve refahın kök salması için yapıcı katkılarını sürdürmelidir. Cepheleşen eksenlere dâhil olmadan, taraflar arasında diyalogun tesisini kolaylaştırmaya devam etmesi, tutarlı ve uzlaştırıcı politikalarıyla sağladığı uluslararası desteği en etkili biçimde değerlendirebilmesi bölge devletlerinin ve halklarının ortak menfaatidir. 

Bir Düşünce Kuruluşu Olarak ORSAM’ın Çalışmaları 

ORSAM, Ortadoğu algalımasına uygun olarak, uluslararası politika konularının daha sağlıklı kavranması ve uygun pozisyonların alınabilmesi amacıyla, kamuoyunu ve karar alma mekanizmalarına aydınlatıcı bilgiler sunar. Farklı hareket seçenekleri içeren fikirler üretir. Etkin çözüm önerileri oluşturabilmek için farklı disiplinlerden gelen, alanında yetkin araştırmacıların ve entelektüellerin nitelikli çalışmalarını teşvik eder. ORSAM; bölgesel gelişmeleri ve trendleri titizlikle irdeleyerek ilgililere ulaştırabilen güçlü bir yayım kapasitesine sahiptir. ORSAM, web sitesiyle, aylık Ortadoğu Analiz ve altı aylık Ortadoğu Etütleri dergileriyle, analizleriyle, raporlarıyla ve kitaplarıyla, 
ulusal ve uluslararası ölçekte Ortadoğu literatürünün gelişimini desteklemekte dir. Bölge ülkelerinden devlet adamlarının, bürokratların, akademisyenlerin, stratejistlerin, gazetecilerin, işadamlarının ve STK temsilcilerinin Türkiye’de konuk edilmesini kolaylaştırarak bilgi ve düşüncelerin gerek Türkiye gerek dünya kamuoyuyla paylaşılmasını sağlamaktadır. 
www.orsam.org.tr 

Dışişleri Bakanlığı İnsan Kaynakları Politikası Brifingi 

Yer: Dışişleri Bakanlığı Konferans 
Salonu 14.00-16.00 




   _  Dışişleri Bakanlığı İnsan Kaynakları Politikası Brifingi Osmanlı diplomasi geleneğinin Mirasçısı olan Dışişleri Bakanlığı’nın kökleri 1500’lü yılların başına 
kadar uzanıyor. Bakanlığımız, Türkiye’nin en köklü bürokrasi geleneğine sahip kurumları arasında yer alıyor. 

   _  Misyonumuz; 

. Bölgemizde ve dünyada barışçıl, adil ve kalkınmaya imkân tanıyan bir ortamın kalıcı şekilde tesisi ve güçlendirilmesi, 
. Her türlü toplumsal yaşamın temelini oluşturan insan haklarının ve demokratik değerlerin savunulması ve ileriye götürülmesi, 
. İnsanlığın kültürel mirasının, çevrenin ve yerkürenin doğal yaşam alanlarının korunması, 
. Uluslararası hukukun ve ona olan saygının geliştirilmesi ve güçlendirilmesi. 

  _ Temel Görev Alanlarımız; 

• Diplomatik ilişkilerin yürütülmesi ve koordinasyonu. 
• Konsolosluk hizmet ve himayesinin sağlanması. 
• Kamu diplomasisi faaliyetlerinin yürütülmesi. 
• Dış ekonomik, ticari ve kültürel ilişkilerin geliştirilmesi. Teşkilat Yapımız; 

1. Merkez teşkilatı 
2. Yurtdışı teşkilatı 

• Büyükelçilikler 
• Daimi temsilcilikler 
• Başkonsolosluklar 
• Fahri başkonsolosluklar 

  _ Ana Hizmet Alanları Birimleri; 

• Siyaset Planlama 
• İkili Siyasi İşler 
• Avrupa Birliği 
• Uluslararası Güvenlik İşleri 
• Çok Taraflı Siyasi İşler 
• Küresel ve İnsani Konular 
• Çatışmayı Önleme ve Kriz Yönetimi 
• Çok Taraflı Ekonomik İşler 
• İkili Ekonomik İşler 
• Uluslararası Hukuk 
• Antlaşmalar 
• Konsolosluk 
• Araştırma ve Güvenlik İşleri 
• Enformasyon Yurtdışı Tanıtım ve Kültürel İlişkiler 
• Protokol Yardımcı Hizmet Birimleri; 
• Diplomasi Akademisi 
• Diplomatik Arşiv 
• Tercüme Dairesi 
• İnsan Kaynakları 
• İdari ve Mali İşler 
• Bilişim Teknolojileri Danışma ve Denetim Birimleri; 
• Stratejik Araştırmalar Merkezi 
• Dış Politika Danışma Kurulu 
• Teftiş Kurulu 
• Strateji Geliştirme Başkanlığı 
• Hukuk Müşavirliği 

  _ Yurtdışı Teşkilatımız; 

• Bakanlığımız, uluslararası ilişkilerin genişleyen kapsamı ve dış politikada alınan yeni inisiyatiflerle birlikte, çok çeşitli alanlarda ve coğrafyalarda yeni sorumluluk lar üstleniyor. 
• Buna paralel olarak Bakanlığımızın dış teşkilatı da son 20 yıl içerisindeki üçüncü ve en büyük genişleme sürecinden geçiyor. 

Faaliyette olan veya açılmasına karar verilen toplam temsilcilik sayısı 206* 
2009, 2010 ve 2011’de faaliyete geçen temsilcilik sayısı 23 
Ulaşılması öngörülen toplam temsilcilik Sayısı 214 

  _ Dış Temsilcilikler; 

  _ Dış temsilcilikler aşağıdaki ana kriterlere göre altı grup altında kümelendiriliyor 

• Ülkedeki yaşam koşulları (iklim, uzaklık, eğitim, sağlık, temel ihtiyaçlara erişim imkanları vb.) 
• Ülkedeki güvenlik durumu (asayiş, savaş, iç savaş, terör eylemleri vb.) Personel Yapısı; 
• Dışişleri Bakanlığı personeli altı ana kadro grubundan oluşmaktadır. 
• Meslek Memurları (1107) 
• Konsolosluk ve İhtisas Memurları (725) 
• Hukuk müşavirleri (23) 
• Danışmanlar (22) 
• Mütercim ve diğer merkez memurları ile merkez sözleşmeli personel 
• Yurtdışında görevli sözleşmeli personel Merkez ve Yurtdışı Teşkilatında Genel Personel Dağılımı 

Merkezde ve Dış Temsilciliklerde İş Akışı 

Merkezdeki İş Akışı; 

• Dışişleri Bakanlığı, “üzerinde güneş batmayan” bir kamu kurumu. 
• Yeni Zelanda’daki Büyükelçiliğimizde mesai bitmeden önce, Ankara’da mesai başlamış oluyor. Merkezde akşam olurken, Los Angeles Başkonsolosluğumuz güne yeni başlıyor. 
• Merkez birimlerimizin, dünyanın hemen her bölgesindeki gelişmeleri yakından takip etmesi, temsilciliklerden gelen bilgileri süratle değerlendirmesi ve gerekli talimatları dış teşkilata zamanlıca göndermesi gerekiyor. 
• Dış ilişkilerde, gecikmeli ya da yanlış alınan kararlar, çoğu zaman telafisi mümkün olmayan olumsuz sonuçlar doğurma riski taşıyor. Bu risk, sadece milli çıkarlarımızla ilgili değil, yurtdışında yaşayan vatandaşlarınızın hak, huzur ve güvenlikleri ile de ilgili olabiliyor. 
• Bu nedenle, Merkez teşkilatında, 
• Mesai mevhumu olmadan çalışmaya hazırlıklı olunması, 
• Kısa zamanda önemli kararların alınması, Alınan kararların süratle hayata geçirilmesi gerekiyor. 

Bir Örnek… Libya Tahliye Operasyonu… 

• Libya’daki iç karışıklık ve çatışmaların yoğunlaşması üzerine; 
• 20 Şubat gecesi Dışişleri Bakanımızın başkanlığında olağanüstü bir zirve yapıldı. 
• Zirvede, ilgili kurum ve kuruluşların da en üst düzeyde temsil edilmesi sağlandı. 
• Zirve sonucunda, sayısı 25 bini bulan vatandaşlarımızın en kısa sürede tahliye edilmesi kararı alındı. 
• Aynı gün içerisinde, 24 saat esasına göre görev yapan; 
• Bakanlık Kriz Merkezi ve Operasyon Koordinasyon Merkezi oluşturuldu. 
• Konsolosluk Çağrı Merkezi devreye sokuldu. 
• Bir hafta içerisinde 24.091 kişinin Libya’dan tahliye edilmesi sağlandı. 
• Havayoluyla 10.513 
• Denizyoluyla 8.364 
• Firmalarca havayoluyla 4.098 

Dış Temsilciliklerde İş Akışı 

• Heyet başkanı için 
• Dış temsilciliklerde işin hacmi ve niteliği, temsilciliğin türüne ve hangi ülkede olduğuna görefarklılık gösterir. 
• Ancak her dış temsilcilikte yerine getirilmesi gereken ortak bazı görevler vardır: 
• Ev sahibi ülke/kuruluş yetkilileri, diğer ülkelerin diplomatları, düşünce ve medya kuruluşları ile sürekli iletişim içinde olmak, 
• Muhataplarınızla çeşitli konularda görüş alış verişinde bulunmak. 
• Derlenen bilgileri Ankara’ya ve diğer ilgili temsilciliklere değerlendirme şeklinde iletmek. 
• Kamu diplomasisi faaliyetleri yürütmek. 
• Diplomatların görevleri mesai saatleri dışında da devam eder. Milli gün resepsiyonlarına ve benzeri resmi davetlere iştirak edilmesi temel vazifeler dendir. 
• Dış temsilciliklerin en yoğun mesaisi ise Türkiye’den üst düzey ziyaretler (Cumhurbaşkanı, Başbakan, Bakanlar) yapıldığında yaşanır. 

DIŞ TEMSİLCİLİKLERDE İŞ AKIŞI 

Üst Düzey Resmi Ziyaretler,

• Cumhurbaşkanı ve Başbakan düzeyindeki ziyaretlerde, iki ülke arasındaki ilişkiler ve ortak önem taşıyan uluslararası konular tüm boyutla-rıyla ele alınır. 
• Heyetlerde çok sayıda üst düzey bürokrat ve danışman da bulunur. 
• Heyetlere, işadamı grupları ve gazeteciler de refakat eder. 
• Bu ziyaretlerin hazırlık aşaması da çok önemlidir. Bu kapsamda; 
• Ziyaret sırasında imzalanacak anlaşmalara son şekli verilir. 
• Ziyaretin öncelikli gündem maddeleri tespit edilir. Ziyaret dosyası hazırlanır. 
• En az iki şehri kapsayacak şekilde, kapsamlı ziyaret programları oluşturulur. 
• Heyet başkanının eşi için 
• Heyete refakat eden işadamı ve gazeteciler için 
• Konuk heyetin ağırlanması ve güveliği ile ilgili olarak ev sahibi ülke protokol görevlileri ile detaylı çalışmalar ve planlamalar yapılır. 
• Üst düzey ziyaret programları çerçevesinde, heyet başkanının, diğer resmi temaslarının yanı sıra, 
• Ülkede mukim vatandaş temsilcilileriyle, 
• Türk işadamları ve firma temsilcileriyle, 
• Düşünce ve medya kuruluşlarının temsilcileriyle, biraraya gelmesi sağlanır. 
• İş Konseyi toplantıları tertip edilir. Ziyaret sonrası: 
• Ziyaret sonrasında, heyet başkanı ve diğer heyet üyeleri tarafından gerçekleştirilen görüşmelerin tutanakları hazırlanır. 
• Ziyarette üzerinde uzlaşılan konulara ilişkin izleme çizelgesi oluşturulur. 
• Ziyarete ilişkin genel değerlendirme ile birlikte, tutanaklar merkeze iletilir. 

MESLEK OLARAK DİPLOMATLIK 

Diplomatlığın Ana Bileşenleri 

• Dünyadaki ve ülkenizdeki gelişmeleri sürekli takip etmek. 
• Bilgilerinizi taze tutmak ve kendinizi her alanda sürekli geliştirmek. 
• Ülkenizden, kültürünüzden ve yakınlarınızdan uzakta yaşamayı kabullenmek. 
• Zor şartlar altında ve hatta yaşam riski bulunan bölgelerde çalışmaya her zaman hazırlıklı olmak. 
• Farklı ülkelere, kültürlere ve yaşam şartlarına çabuk adapte olabilmek. 
• İnsanlarla sağlıklı iletişim kurabilme yeteneğine sahip olmak. 
• Muhataplarınızın güvenini asla zedelememek. 
• Düşünerek konuşmak ve hareket etmek. Yurtdışında sadece kendi şahsınızı değil, devletinizi temsil ettiğinizi unutmamak. 

YURTDIŞI ATAMA SİSTEMİ 

• Olağan görev süreleri; 
• Merkez teşkilatında en az iki yıl, 
• Yurtdışı teşkilatında en fazla beş yıl. 
• Bir Türk diplomatın meslek hayatının yaklaşık 2/3’ü yurtdışında geçiyor. 
• Her diplomat, meslek yaşantısının belirli bir bölümünde, mahrumiyet bölgelerinde görev yapmak zorunda. 

PROTOKOL VE PROTOKOL KURALLARI 

• Protokol, devlet törenlerinde, diplomatik ilişkilerde, resmi ilişkilerde ve sosyal hayatta uyulması gereken kurallar manzumesidir. 
• Terbiye, saygı, nezaket ve zarafet olgularının içerdiği öğeler, protokol uygulamalarına yön verir ve anlam kazandırır. 
• Protokolün en fazla önem ve öncelik taşıdığı alan diplomasidir. Protokol, diplomasi süreçlerinin yüzyıllardır ayrılmaz bir parçasıdır. 
• Türkiye Cumhuriyeti’nde devlet protokolünü düzenleme sorumluluğu 1927 yılından beri Dışişleri Bakanlığı Protokol Genel Müdürlüğü’ndedir. 
• Protokol kuralları, sadece dış ilişkilerimizde değil, Bakanlık içi ilişkilerde de her zaman gözetilir. 
• Bakanlık memurları, ast ve üstleriyle ilişkilerinde saygıyı ve işbirliğini her zaman ön planda tutar. Hitap şekillerini ve protokol kurallarını öncelikle öğrenir ve içselleştirir. 

BİR DİPLOMAT NE YAPAR? 

• Uluslararası ilişkiler alanındaki gelişmeleri takip ve analiz eder. Dış politikanın oluşturulmasına yönelik gerekli girdileri sağlar. 
• Devleti adına tasarrufta bulunur ve devletinin iradesini açıklar (temsil görevi). Bunun bir gereği olarak, diplomatik ayrıcalık ve bağışıklıklardan yararlanır. 
• Dış politikanın icrasında ilk elden görev, yetki ve sorumluluk üstlenir. Hükümeti adına müzakereler/görüşmeler yapar veya bunlara iştirak eder. 
• Tarihin akışına tanıklık eder ve hatta bu akışın içinde bizzat yer alır veya onu yönlendirme imkanını yakalar. 

Ama aynı zamanda; 

• Nikâh kıyar, 
• Hapishane ziyaretleri gerçekleştirir, 
• Noterlik, “ Askerlik Şubesi Başkanlığı” ve “Nüfus Müdürlüğü” yapar. 

BİR DİPLOMATIN ve AİLESİNİN HAYATI NASILDIR? 

Hem zor hem de keyifli… 

• Hiçbir ülkede yerleşik düzene sahip olamadığınız için bazen canınız sıkılır. Görev yaptığınız ülkeye tam alışmışken yeni bir ülkeye atanırsınız. 
• Türkiye’deki ilk yılınız yerleşmekle, ikinci yılınız toplanmakla geçer. 
• Eşiniz kariyerine ara vermek veya ondan tamamen feragat etmek zorunda kalabilir. Bu sizi ve eşinizi üzebilir. 
• Çocuğunuz her seferinde yeni arkadaş çevrelerine, eğitim sistemlerine ve kültürlere adapte olmakta zorlanabilir. 
• Gerekli ihtimamı göstermezseniz, çocuğunuz kendi öz kültürüne yabancılaşa bilir. 
• Aklınız, Türkiye’deki yakınlarınızda kalır. Yardıma ihtiyaçları olduğunda, onların yayında olamayabilirsiniz. Tüm zorluklarına rağmen… 
• Sürekli yeni ülkeler, yeni kültürler, yeni insanlar ve yeni tatlarla tanışırsınız. 
• Dünyanın hemen her coğrafyasında dostlarınız olur. 
• Dünyaya yönelik algınız daha iyi şekillenir. Dünyaya farklı pencerelerden (ülkelerden) bakma imkânını elde edersiniz. Ufkunuz genişler. 
• Eşiniz de temsil ve diplomasi faaliyetlerinde fiilen rol üstlenir. Eşler, ülke tanıtımına en az diplomatlar kadar katkı yapabilir. 
• Çocuğunuz dünya vatandaşı olur. Farklılıklara ve farklı olana tahammül etmeyi daha iyi öğrenir. Gerekli ihtimamı gösterirseniz, kendi kültürünü de öncelikle sahiplenir. 
• Çocuğunuz, anadiline ilave olarak, en az iki dili daha çok iyi düzeyde konuşabilir. Sizin sayenizde, Türkiye’deki yakınlarınız da yeni ülkeler tanır 

BAKANLIĞIMIZDAN NELER BEKLENEBİLİR? 

Genç Bir Diplomat Bakanlığımızdan Neler Bekleyebilir? 

• Türkiye’yi yurtdışında temsil etmenin ayrıcalığı. 
• Meslekte ilerlemenin liyakate dayalı olduğu dinamik bir kurumda, diplomasi alanında sağlam ve sürekliliği olan bir kariyer. 
• Diplomasi Akademisi’nde kaliteli, prestijli ve sürekli hizmet içi eğitim. Yurtdışında lisansüstü eğitim programlarına ve kurslara katılım. 
• Dünyanın hemen her bölgesinde görev yapma imkanı ve kısa sürede kazanılacak diplomasi deneyimi. 
• Yurtdışında yaşayan vatandaşlarımıza hizmet etmenin tatmin ve mutluluğu. 
• Türkiye Cumhuriyeti’nin yurtdışı temsilciliklerinde ve merkez teşkilatında genç yaşta idarecilik deneyimi. Uzmanlaşma 
• Yeniden yapılanma çerçevesinde, coğrafi bölge/ ülke ve diğer meslekî alanlarda uzmanlaşmasına büyük önem veriyoruz. 
• Bakanlığımızın 6004 sayılı Teşkilat Kanununun 19 uncu maddesi: 

“Bakanlık, dış politikanın yürütülmesinde gerekli ve faydalı gördüğü uzmanlık konularının ve yabancı dillerin Bakanlık personelince öğrenilmesi ve bu alanlardaki mevcut birikim ve yeteneklerinin geliştirilmesi amacıyla gerekli gördüğü tedbirleri alır ve bu personele uygulanacak teşvikleri belirler.” 

• Uzmanlaşma süreçlerini belli bir bütünlük içinde oluşturuyor, programa bağlıyor ve yürütüyoruz. 
• Uzmanlaşmaya yönelik tedbir ve teşvikleri, her bir uzmanlık alanına göre özel olarak biçimlendiriyoruz. 
• Yeniden yapılanma çerçevesinde, coğrafi bölge/ ülke ve diğer meslekî alanlarda uzmanlaşmasına büyük önem veriyoruz. 
• Bakanlığımızın 6004 sayılı Teşkilat Kanununun 19 uncu maddesi: 
“ Bakanlık, dış politikanın yürütülmesinde gerekli ve faydalı gördüğü uzmanlık konularının ve yabancı dillerin Bakanlık personelince öğrenilmesi ve bu alanlardaki mevcut birikim ve yeteneklerinin geliştirilmesi amacıyla gerekli gördüğü tedbirleri alır ve bu personele uygulanacak teşvikleri belirler.” 
• Uzmanlaşma süreçlerini belli bir bütünlük içinde oluşturuyor, programa bağlıyor ve yürütüyoruz. 
• Uzmanlaşmaya yönelik tedbir ve teşvikleri, her bir uzmanlık alanına göre özel olarak biçimlendiriyoruz. 

Bölgesel Uzmanlaşma 

Bölgesel Uzmanlaşma Sürecinde Üç Temel Hedef 

MALİ HAKLAR 

• Yurtdışı Görevler Bağlamında Önemli Mali Haklar 
• Görev yapılan ülkeye göre 4000 ilâ 5000 ABD Doları başlangıç maaşı (üçüncü kâtip için) 
• Çocuklar için eğitim yardımı (yurtdışı eğitim masraflarının %50’si) 
• Türkiye’ye gidiş-geliş masraflarına katkı (sıla bileti) 
• Teşvik ödeneği (mahrumiyet bölgelerinde görev yapanlar için) 
• Olağanüstü durumlarla (savaş, hastalık, kaza vb.) bağlantılı tazminat hakları 

DİPLOMAT NASIL OLABİLİRİM? 

Meslek Memuru Kimdir? 

• Türk dış politikasının oluşturulması ve icrasında görev, yetki ve sorumluluk üstlenirler ve temsil görevi icra ederler. 
• Yabancı devletlerle ve uluslararası kuruluşlarla yürütülen ikili ve çok taraflı ilişkilerin siyasi boyutu ve uluslararası hukuk konuları ağırlıklı olmak üzere, uluslararası ilişkiler alanındaki gelişmeleri takip ve analiz ederler. 
• Dış politikanın oluşturulmasına yönelik gerekli girdileri sağlarlar, stratejileri ve hareket tarzlarını oluşturarak Hükümet tarafından tespit olunan dış politika çerçevesinde tatbik ederler. 
• Yurtdışı teşkilatına atandıklarında, konsolosluk işlemlerinde de imzaya yetkili olurlar. 

Meslek Memuru nasıl olunur? Başvuru koşulları 

• 35 yaşını doldurmamış olmak, 
• Uluslararası ilişkiler, hukuk, siyaset bilimi ve kamu yönetimi, tarih, sosyoloji, halkla ilişkiler ve tanıtım, psikoloji, iktisat, işletme, maliye ve finans bölümleri ile ağırlıklı olarak bu alanlara yönelik eğitim programlarına sahip bölümlerinden mezun olmak, veya, Üniversitelerin sosyal bilimler alanında en az dört yıllık lisans eğitimi yapmış olup, uluslararası ilişkiler, siyaset bilimi, kamu yönetimi, hukuk ve iktisat alanlarında lisansüstü eğitim yapmış bulunmak, 
• Sınav duyurusunda ilan edilen KPSS puan taban puanını aşmış olmak ve bu puanla, sınava katılım için belirlenen kontenjan içine girmeye hak kazanmak 
(son giriş sınavında KPSS 36, 21 veya 108 istendi) Meslek Memurluğu giriş sınavı 

I. Aşama: Çoktan seçmeli sınav (gerek görülmesi halinde) 

• Uluslararası ilişkiler politikası ve teorisi 
• Uluslararası kamu hukuku 
• Siyasi tarih (Dünya siyasi tarihi, Osmanlı diplomasi tarihi ve Türk dış politikası) 
• Anayasa hukuku ve siyasal sistemler, idare hukuku, medeni hukuk 
• Uluslararası iktisat, mikro-makro iktisat, Türkiye ekonomisi, kamu maliyesi 
• Genel kültür 

II. Aşama: Yazılı Sınav 

• Yabancı dilde kompozisyon (İngilizce, Fransızca veya Almanca) 
• Türkçe kompozisyon 
• Türkçeden yabancı dile ve yabancı dilden Türkçeye çeviri 
• Sınava Fransızca veya Almancadan girenler için, ayrıca, 
- İngilizce kompozisyon 
- Türkçeden İngilizceye çeviri 

III. Aşama: Mülakat 
• Güncel dış politika ve uluslararası konular bağlamında, adayın muhakeme, kavrayış, genel kültür, Türkçe ve yabancı dile ifade yeteneği, genel 
   davranış, tepki ve temsil nitelikleri açısından değerlendirilmesi. 


KONSOLOSLUK VE İHTİSAS MEMURU,

İhtisas Memurluğu KİMDİR? 

Konsolosluk ve İhtisas Memurluğu giriş sınavı 

• Konsolosluk ve İhtisas Memurları, aşağıdaki alanlarda görev, yetki ve sorumluluk üstlenen ve temsil görevi icra eden memurlardır: 
• Konsolosluk hizmetleri, 
• Ekonomik ve kültürel işler, 
• Kamu diplomasisi, 
• Ulusal mevzuatla bağlantılı hukuki işler, 
• Protokol, 
• Kançılarya idaresi, 
• Personel, idari ve mali işler, 
• Elektronik konsolosluk ve bilişim hizmetleri, 
• Özel uzmanlık bilgisi gerektiren ihtisas alanları (silahsızlanma, enerji, su, çevre vb.) 
• Konsolosluk ve İhtisas Memurları, yurtdışı teşkilatına sürekli görevle atandıklarında, konsolosluk işlemlerinde imzaya yetkilidir. 

Konsolosluk ve İhtisas Memuru nasıl olunur? 

• 35 yaşını doldurmamış olmak, 
• Dört yıllık herhangi bir fakülte mezunu olmak, 
• NOT: Bakanlık, işlev alanlarındaki uzmanlaşma ihtiyacını dikkate alarak sadece belirli fakültelerin veya bölümlerin mezunlarının başvurabileceği konsolosluk ve ihtisas memurluğu adaylık sınavları da açabilir. Gerek görülmesi halinde, sınava iştirak için mesleki ön tecrübe şartı da aranabilir. 

Belirli fakültelerin veya bölümlerin mezunlarının başvurabileceği veya mesleki ön tecrübe şartı aranan sınavlar sonucunda Bakanlığa alınan memurların, merkez ve yurtdışı teşkilatında uzmanlık dalları ile bağlantılı olarak görevlendirilmeleri esastır. 

KPSS Şartı: 

Son sınavda (2010) istenen KPSS puanları; 

• İngilizce, Almanca veya Fransızcadan girenlerden KPSS-108 ve 6 
• Çince, Japonca, Rusça, Arapça, Farsça, Yunancadan girenlerden KPSS-3 

SINAVIN AŞAMALARI: 

Birinci Aşama: Yazılı Sınav 

• Türkçe kompozisyon veya alan bilgisi 
• Yabancı dilde kompozisyon (Bakanlıkça ilan edilecek yabancı diller) 
• Türkçeden yabancı dile ve yabancı dilden Türkçeye çeviri 
   İkinci aşama: Mülakat 

Adayın Muhakeme, Kavrayış, Genel kültür, Türkçe ve yabancı dile ifade yeteneği, genel davranış, tepki ve temsil nitelikleri açısından değerlendirilmesi. 

KARİYER AŞAMALARI BAKANLIK KARİYER MEMURİYETLERİ ARASINDA BİR KARŞILAŞTIRMA 

• MESLEK MEMURLARI 

• Sunduğu kariyer perspektifi: Birinci Sınıf Başkonsolos / Elçi / Büyükelçi / Daimi Temsilci 

• Yurtdışındaki statüsü: Diplomatik pasaport hamili 

• Mezuniyet şartı: Fakülte/bölüm sınırlaması var 

• Giriş sınavı zorluk derecesi: Konsolosluk ve İhtisas Memurluğu giriş sınavına göre daha zor. 

• Yeterlilik sınavı: Altıncı yılda Başkâtiplik ve Konsolosluk Yeterlilik Sınavı 

• Yurtdışı görev süresi: Meslek yaşamının ortalama üçte ikisi 

• KONSOLOSLUK VE İHTİSAS MEMURLARI 

• Sunduğu kariyer perspektifi: Başkonsolos / Büyükelçilik Müsteşarı / Daimi Temsilcilik Müsteşarı 

• Yurtdışındaki statüsü: Diplomatik pasaport hamili 

• Mezuniyet şartı: Tüm lisans mezunlarına açık 

• Giriş sınavı zorluk derecesi: Meslek Memurluğu giriş sınavına göre daha kolay. 

• Yeterlilik sınavı: Dokuzuncu yılda Kariyer İlerleme ve Konsolosluk Yeterlilik Sınavı 

• Yurtdışı görev süresi: Meslek yaşamının ortalama üçte ikisi 

GİRİŞ SINAVLARINA İLİŞKİN BİRKAÇ NOT 

• Bakanlık giriş sınavlarında liyakat esası hep korundu ve korunmaya devam edecek. 

• Giriş sınavlarında hiçbir aday, mezun olduğu üniversiteye, anne-babasının mesleğine veya toplumsal kökenine göre değerlendirmeye tabi tutulmuyor. 

• Bakanlığın kurumsal kültürü ve gelenekleri, giriş sınavlarda iltiması engelleyen en temel güvence. 

• Giriş sınavlarında bazı üniversite ve fakültelerin başarı oranı diğerlerine göre halen daha yüksek seyrediyor. 

• Ancak, Türkiye’de üniversitelerin ve mezunlarının kalitesi de her geçen yıl artıyor. Mezunları daha önce Bakanlığımıza hiç girememiş veya çok az girebilmiş bazı üniversitelerden artık kariyer memuru alabiliyoruz. 

• 2010 yılında Bakanlığa alınan 100 meslek memurundan 30’u; 100 konsolosluk ve ihtisas memurundan ise 33’ü bu tür üniversitelerin mezunları. 
 2010 Meslek memurluğu sınavında 23 farklı üniversitenin mezunlarından kazananlar oldu. 

ÜNİVERSİTELERE GÖRE DAĞILIM GİRİŞ SINAVLARI İÇİN SON BİR TAVSİYE 

• SINAVA GİRECEĞİNİZ YABANCI DİL DIŞINDA, BİR BAŞKA YABANCI DİLİ DAHA İYİ DÜZEYDE BİLİYORSANIZ, GİRİŞ SINAVLARINDA ÖNEMLİ BİR AVANTAJA SAHİPSİNİZ. 

• BİLDİĞİNİZ İKİNCİ YABANCI DİLDEN MUTLAKA KPDS’YE GİRİN. 

• KPDS’DEN ALACAĞINIZ; 

• 80’İN ÜZERİNDEKİ PUANLAR, ÇOKTAN SEÇMELİ SINAVDA 

• 70’İN ÜZERİNDEKİ PUANLAR, YAZILI SINAVDA 

• SİZE ÖNEMLİ PUAN AVANTAJLARI SAĞLAYACAK ORSAM ORTADOĞU YAZ OKULU - 2011 



***

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder