5 Aralık 2016 Pazartesi

ZEITGEIST HAREKETİ BİZİ NASIL ETKİLER



ZEITGEIST HAREKETİ BİZİ NASIL ETKİLER?



Güçlü ÇEZİK
22 Şubat 2011 Salı 


Zeitgeist hareketinin varlığını öğrenip, Zeitgeist – Moving Forward (Yol Almak) belgeselini izleyince sarsıldım ve yıllardır insanlara anlattıklarımın doğruluğuna bir kez daha inandım. İnsanda Osmanlı tokadı etkisi yaratan bu belgeselin kitleleri neden bu kadar etkilediğini anlamak zor değil!

Küresel ekonomik kriz başlamadan çok önce, bazı ekonomist, felsefeci, köşe yazarı ya da farklı uzmanlık alanlarındaki insanlar bu krizin ipuçlarını vermiş ve kapitalizmin büyük bir çöküşe gitmekte olduğunu duyurmuşlardı. Ben de bu yönde düşünenlerden biriydim. Yanlış hatırlamıyorsam en az 5-6 yıldır insanlara sistemin çökmekte olduğunu, daha doğrusu çökmek zorunda olduğunu anlatır dururdum. Zaten o günlerdeki yazılarımı hatırlıyorsanız bilirsiniz. Kısmen yazılarımda da dile getirdiğim düşüncelerdi bunlar.

Evet bu gerçektir. Kapitalizm, yani bugünün göz boyayıcı deyimiyle küresel ekonomi çökmek zorundadır. Çünkü kapitalizmin kuruluşundaki rekabet felsefesi, sürekli daha düşük maliyet, daha fazla üretim ve daha fazla tüketim ilkelerine dayanır. Bu ise yıllar geçtikçe teoride maliyetleri sıfıra, üretim ve tüketimi ise sonsuza götürür. Maliyetlerin sıfıra gitmesi nasıl mümkün olabilir? Tabii ki hammadde fiyatlarıyla birlikte işçi ücretlerinin de sıfıra gitmesiyle!
İşte bundandır toplumların büyük çoğunluğuun oluşturan ücretli çalışan kesimlerin günden güne yoksullaşıyor oluşu! Peki tüketimin sonsuza gitmesi nasıl sonuçlanır? Tabii ki dünyanın kaynakları sonsuz olmadığı için, günden güne hızlanan bir tükenişle! Ve günün birinde gerçekten dünyanın tükenişine götürür bizi, hem de çok yakın bir zamanda...

İşte Zeitgeist – Moving Forward belgeseli bu ve benzeri gerçekleri bir tokat gibi izleyenlerin yüzüne çarpıyor. New York piyasalarındaki kirli oyunları, borcu bile alınıp satılan sanal bir piyasa ürünü haline getiren kirli borsaları, insanların aslında şiddet ve tüketim eğilimli olmayıp, mevcut ekonomik sistem yüzünden günden güne nasıl çılgınca bir tüketim, şiddet ve bencillik çıkmazına itildiklerini ve bunun gibi daha neleri apaçık ortaya koyuyor, görmelisiniz. Örneğin tarımda kullanılan kimyasalların insanları nasıl zehirlediği, endüstride üretilen her ürünün nasıl kasıtlı olarak kısa ömürlü tasarlandığı, hatta tıp kanserin bile tamamen dünyadan silinmesi mümkün olduğu halde tıp sektörünün nasıl en kazançlı alanı haline getirildiği gibi dehşet iddialar, gerçek bilimadamlarının ve araştırmacıların ağzından anlatılıyor.

Öyle bir belgesel ki, başta ABD hükümetleri ve çokuluslu şirketlerin toplumları nasıl baskı altına aldıkları, nasıl beyin yıkadıkları, IMF ve Dünya Bankası'nın, doğal kaynaklarına göz koydukları ülkeleri nasıl hedef alıp borçlandırdıkları ve sonra o kaynaklara el koyduklarını bir bir örnekleriyle anlatıyor.
Elbette bu ve benzeri iddialar, bizzat batı dünyasının içinden birileri tarafından dillendirilince daha da önemli hale geliyor. Çünkü biz desek kimse inanmıyor ama onların içinden birileri söyleyince durum değişiyor.
Bu belgeselin bazı bölümleri sayesinde, örneğin benim gibi kimi yazarların da savunduğu, Ecevit Hükümeti'ne çokuluslu bir ekonomik komplo kurulduğu ve bir gece düğmeye basılarak hükümetin ve ülkenin ekonomik olarak dışarıdan çökertildiği, böylece ülke kaynaklarının talan edilmesine ve AKP iktidarına giden yolun açıldığı tezi de bizzat yabancı uzmanlar tarafından büyük ölçüde doğrulanmış oluyor!

Belgeselin etkileri öyle büyük ki, bütün dünyada Zeitgeist Movement (Zeitgeist Hareketi) denilen bir hareketi başlattı. Türkiye'de de www.zeitgeisthareketi.org ve Facebook'ta http://www.facebook.com/zeitgeistturkiye gibi gruplar kurulmuş. Köşe yazarları şimdiden ikiye bölünmüş.

Bana en ilginç gelen ise, Tunus ve Mısır'da başlayan, hızla diğer ülkelere yayılan isyan dalgalarının son belgeselin çıkışından hemen sonraya rastlaması oldu. Tam da belgeselin sonundaki sahneler gibi! Bana göre bu ayaklanmaları tetikleyen, Wikileaks belgelerinden ziyade, Zeitgeist belgeseli olabilir.
Türkiye ve dolayısıyla AKP Hükümeti, bütün dünyayı sarmaya başlayan Zeitgeist Hareketi'nden nasıl etkilenecek gerçekten merak ediyorum. 

http://www.mucadele.com.tr/yazar/guclu-cezik/zeitgeist-hareketi-bizi-nasil-etkiler-699



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder