TEK BİR GERÇEK DİN Mİ VARDIR? BÖLÜM 3
IV. İnsanî Unsur:
Genel Ahlaki KriterDinimizi başka bir dinle kıyasladığımızda, ama aynı zamanda
kendi dinimizin yanlışları üzerinde derinlemesine düşündüğümüzde, tüm
dinler için geçerli olan iyi ve doğrunun kriteri sorunu ortaya çıkar. Bu,
benzer şekilde tüm dinlere uygulanabilir olan genel bir kriterdir. Bana öyle
görünüyor ki bu durum, uluslararası hukukun sorunları açısından zerre
kadar önemli değildir. Ne tanımlayıcı dini araştırmalar disiplini (ki o normatif kritere az ilgi gösterir, kendisi çoğu zaman ince eleyip sık dokumadan insanlığın, doğanın, tarihin ve kutsalın belirli kavramlarının var olduğunu varsayar, örneğin sözsüz bir şekilde mistik olanı yeğlemek gibi) ne de Hristiyan teoloji (ki o şimdiye kadar kendisiyle diğer dinler arasında neredeyse hiç bir kıyaslama yapmamış ve bu sorunun en önemli bölümü için kaçamak cevaplar üretmiştir) gerekli kriter mantığı işini halledebilmiştir. Bu, tamamen birini bir çözüm önerisi sunmaya davet eden teorinin eksikliğinden daha fazla bir şey değildir.
Bu durumda kaçınılmaz başlangıç sorusu şu olmalıdır: Bütün araçlar dini tarafar tarafından meşrulaştırılmış mıdır? Bu şekilde, dinî bağlılığın hizmetinde ekonomik gücün, cinselliğin ya da saldırganlığın kötüye kullanımını içeren her şeye izin var mıdır? İnsanoğluna zarar veren, onu yaralayan hatta onu mahveden bazı şeyler dinî bir emir olabilir mi? Bu durumla ilgili her dinde fazlasıyla örnek mevcuttur. Tanrıya sunulmuş olsa da insanın kurban edilmesinin haklı bir gerekçesi olabilir mi? Çocuklar bir inanç saikıyla katledilebilir mi? Dul kadınlar yakılabilir mi? İnançsızlar işkenceyle ölüme mahkûm edilebilirler mi? Eğer ibadet etmekle zina etmek, iradeye sahip olmakla gelişi güzel ilişkiler yaşamak, oruç tutmakla uyuşturucu kullanmak, mistik tecrübenin yol ve yöntemleri olarak bir işlev görüyorsa bu, onların aynı yolda oldukları anlamına gelir mi? Kutsal bir amaç için olduğu varsayılarak hilekârlık ve sahte mucize,
her çeşit yalan ve aldatmaya izin verilebilir mi? Tanrısallığı zorlamayı
hedefeyen sihir ile Tanrıya dua etmeyi öngören din aynı şey midir?
Emperyalizm, ırkçılık, erkek şovenizmi dinî saiklerle ortaya çıktığında
onaylanabilir mi? Bir kimsenin dinî olarak motive edilen Guyana’daki gibi
bir toplu intihara karşı itiraz edebileceği hiçbir şeyi yok mudur?
Korkarım hayır.
Hangisi olursa olsun kurumsallaşmış dinlerin her birinde önsel (a
priori) olan sadece ahlâk değildir. Bazı kökleşmiş toplumsal geleneklerin
de eleştirel gözle incelenmesi gerekir. Bu yüzden her dinin sahip olduğu
özel kriterle birlikte genel ahlaki kriter, bugün olduğundan daha fazla
tartışılmalıdır. Bu bağlamda elbette çağdaş ahlaki kanıtların (empirik,
analitik veya metafzik- antropolojik yargılama) ve ilkelerin doğrulanmasının temel formları ile ilgili artan daha karmaşık hermenötik sorulara giremeyiz. Baştan yanlış anlaşılmaların önüne geçmek için şunu söylememe lütfen izin verin: İnsani unsura yönelmek, yani gerçekten insan olan şeye yönelmek, her halükârda ‘saf ve temiz insan’ a yönelik dinî bir indirgeme olduğu anlamına gelmez.
‘Mutlak’ın planına dayalı olarak insanî unsuru ortaya çıkarmak konusunda etkileyici şekilde başarılı olan din, her zaman en ikna edici olanın kendisi (otonomi için tüm modern çabalardan çok daha önce) olduğunu göstermiştir.
Bir kimse yalnızca on emirden, dağdaki vaizciden, Kur’an’dan, Buda ve Bhagavadgita’nın vaizlerinden bahsetme ihtiyacını duyar.
Bütün olarak, uzun süre din ve vicdan özgürlüğüne engel olan
Hristiyanlığın kendisi, diğer dinleri ve özgürleşmenin modern süreçleri
boyunca Hristiyan imanının etki alanının yayılışını eleştirerek kendisini
onlardan ayıran hümanizm gerçekliğinden (kesinlikle dünyevi olmasına
ve kiliseye muhalif olmasına rağmen) faydalanmıştır. Bu hümanizm, insan
onuru, kardeşlik, eşitlik, özgürlük gibi temelde Hristiyan değerleri olan
şeyleri gerçeğe dönüştürmek için (çoğu zaman Hristiyanlıkla karşı karşıya
gelse de) başka bir şekilde Kiliseyi hatırlatmıştır. O, tüm diğer dinlerden
önce Hristiyanlık sınırları içinde insani unsurun bir kez daha sığınak
bulabildiği modern bir otonomi içinde dinî olarak kesinlikle özgürlüğüne
kavuşmuştur.
Diğer taraftan, bir bütün olarak Hristiyanlık, özellikle bir şaşkınlığın söz konusu olduğu, insani bağların ve yaygın hoşgörünün zayıfadığı bir zamanda, erdemin toplumsal gelenek, adalet ve kişisel tatmin sorunundan daha fazla anlam ifade etmesi ve yine erdemin ahlaki değerler ve normların bizi evrensel ve mutlak bir şekilde zorlayabilecek olması nedeniyle tüm psikolojik, pedagojik ve hatta pozitif hukuktan daha çok kişisel vicdan için bir temel oluşturabilir. Aslında yalnızca ‘Mutlak’ kendisini kayıtsız şartsız zorlayabilir ve kesin bir şekilde kendini
bağlayabilir. Yine yalnızca din mutlak bir şekilde ve evrensel olarak bir
ahlâk yaratabilir ve onu aynı zamanda somutlaştırabilir. Doğrusu bu,
binlerce yıldır bazen iyi, bazen ise kötü bir şekilde yapılmaktadır.
Her halükârda, harekete geçirilen bir etkileşim süreci olarak dahi,
diğer dinlerdeki insani olan hakkındaki bir sorgulamada aslında bir hata
söz konusu değildir. Öyle ki, özellikle şeriat ve İslam hukukunun sıkça ve
aşikâr olarak 1948 yılında yayınlanan BM İnsan Hakları Evrensel
Beyannamesi ile çatışmakta olduğu artan bir şekilde ortaya çıkmasından
bu yana insan hakları sorunu, örneğin, İslam’da yoğun bir şekilde
tartışılmaktadır. Bu, özellikle kadınların (evlilik, boşanma, miras ve
çalışma ile ilgili kanunlar) ve Müslüman olmayanların (bazı mesleklerden
yasaklanması) yasal eşitliğine yönelik bir durumdur. Bunların tümü, doğal
olarak Kur’an’ın kendisine yönelik irdeleyici soruları işaret eder. Tüm
zorluklarına rağmen insan hakları ve genel ahlaki kriter sorunu
konusunda insanın yaşamı ve kardeşliğinin anahtar öncülü üzerinde
modern insani bilincin gereksinmelerini karşılayan temel bir konsensüs
zamanla dünya dinleri arasında şekillenebilir. Tarihi süreçte insan bilinci
üzerinde kesinlikle birincil olarak etki bırakan temel insanî değerler ve
isteklerin yol gösterici inançları vardır. Fakat diğer taraftan olması
gereken, -tam anlamıyla Kopernik’in dünya resmi gibi- sürekli olarak yeni
şekiller verilmeye ihtiyaç duymasına rağmen onların devam etmesini, geri
döndürülememesini, koşulsuz doğrulanmasını, insan hakları ve temel
haklar olarak gerçekten yasalaşmasını başarabilmektir.
Ne olursa olsun, farkındalık konusunda bazı ara dönemlere
rağmen, farklı dinlerin içinde varolan daha fazla insanlığa doğru olan
ilerlemeyi görmezden gelemeyiz. Örneğin, modern zamanlara kadar
alışılmış şekilde olan (işkence sehpası ve direği gibi) engizisyon pratiğinin
Katolik Kilisesi tarafından kaldırılması veya kutsal savaş (cihat)
doktrininin insani olarak yeniden yorumu ve bazı daha yenilikçi İslam
ülkelerindeki ceza kanunlarındaki reformlar veya Hindistanlı Budist ve
Hristiyanlarca birincil olarak reddedilmiş olmasına rağmen, İngiliz
işgaline kadar bazı izole bölgelerde uygulanan ölen kadının kocasıyla
yakılması ve insanın kurban edilmesi uygulamasının kaldırılması
bunlardan ilk akla gelenlerdir. Uzak, Orta ve Yakın Doğu’dan çok sayıda
örnek, kadınların özgürleşmesi ve korunması, sosyal adaletin gerçekleşmesi ve savaşların ahlaksızlığının ortaya konması ve güvence altına alınmış insan haklarına saygı ile ilgili gelecekte güçlü ve büyüyen bir farkındalığın muhtemelen tüm dünya dinlerinde gözlemlenebileceği konusunda beni ikna etti. Dünya çapında dinî hareketler özellikle barış adına önemli gelişmeler kaydettiler. Tüm bu dinî motivasyon ve hareketlilik -Polonya, İran ve Afganistan ile bağlantılı farkında olduğumuz en küçük bazı şeyler- çok ciddiye alınması gereken politik ve sosyal faktörlerin varlığına işaret etmektedir. Bu yüzden benim sorum
şudur: İnsan itibarı ve onunla ilgili temel değerler üzerinde somutlaşarak
gerçekten insanî olan üzerinde temellen genel ahlaki ilkeyi formüle etmek
için genel insanlığımıza çağrıda bulunmamızın bir imkânı söz konusu olamaz mı?
Dünya dinlerinde insan üzerine yeni bir yaklaşım gelişmektedir.
Bunun özellikle yalın bir örneği, 1970 yılında Japonya’nın Kyoto şehrinde
düzenlenen “Barış için Dünya Dinleri Konferansı” sonrası yayınlanan
bildirgedir. Böylece, birlikte barışın ana konusunu ele aldığımızda bizi
birleştiren şeylerin bizleri ayıran şeylerden daha önemli olduğunu
keşfettik.
Müşterek sahip olduğumuz noktaları şöyle sıralayabiliriz:
1.İnsanlık ailesinin asli birliğine, tüm kadın ve erkeklerin eşitliği ve itibarına dair sarsılmaz inanç;
2.Kişinin ve onun vicdanının kutsallığına dair bir inanç;
3.İnsanlık toplumunun değerine dair bir inanç;
4.Gücün doğru ile aynı şey olmadığına, insan gücünün kendi kendine yetebilen ve mutlak bir güç olamayacağına dair bir farkındalık;
5.Sevgi, duygudaşlık, bencil olmamak, aklın gücü ve vicdani doğruluğun, sonuç olarak nefret, düşmanlık ve bencilikten daha güçlü olduğuna dair iman;
6.Zengin ve zalime karşı yoksul ve mazlumun yanında durmanın zorunluluğuna dair inanç;
7.İyiliğin nihai zaferine dair derin bir umut.
Kriter araştırmamızda temel soru şöyle dile getirilebilir: Kişi için iyi
nedir? Bu sorunun cevabıyla ilgili şu söylenebilir: İyi, kişinin kendisinin
gerçek anlamıyla insan olmasına yardım eden şeydir. Temel ahlâki ilke
gereğince, kişi en yalın anlamda bir zalimin içinde değil bir insanın içinde
var olmalı, tüm ilişkilerinde insanlığını ortaya koyabilmelidir.
Ahlaki iyi, uzun vadede insan yaşamının kişisel ve sosyal boyutu içinde zenginleşmesine izin veren ve insanın tüm boyutlarındaki en uygun gelişimini mümkün kılan şeydir. Bu yüzden insanoğlu, duygularını ve sezgilerini içeren tüm katmanlarında, toplum ve doğayla başarısını içeren
tüm boyutlarında bu insanlığı kişisel ve sosyal olarak gerçekleştirmelidir.
Fakat eğer insan ötesi, doğuştan gelen, her şeyi kuşatan, ‘Mutlak’ inkâr
edilir veya ondan uzaklaşılırsa, bu aynı zamanda insanlığın işin özünde
başarısız olduğu anlamına gelir. İnsanlık bu boyut olmadığı sürece ancak
salt bir beden olabilir.
Gerçek insanlığın temel ilkesine göre iyi ile kötü ve doğru ile yanlış birbirinden ayrılabilir. Biz de temelde iyi ve kötünün ne olduğunu, birbirinden farklı herhangi bir dinde doğru ve yanlışın ne olduğunun ayırdına varabiliriz. Dinle ilgili olarak bu kriter aşağıdaki şekilde formüle edilebilir:
a) Olumlu kriter: Bir din, insanlık erdemine hizmet ettiği, onun iman
ve ahlâkla ilgili öğretileri, onun ritüelleri ve kurumları, insanî kimlikleri
içinde insanoğlunu desteklediği ve onların anlamlı ve faydalı bir varlık
kazanmalarına izin verdiği sürece doğru ve iyi bir dindir.
Başka bir deyişle:
Açık bir şekilde insanoğlunun fziksel, ruhsal, kişisel ve toplumsal
insanlığı konusunda (yaşam, doğruluk, adalet, barış) onların ihtiyacını
karşılayan, onları iyi yapan, onları koruyan herhangi bir şey, başka bir
ifadeyle, tam anlamıyla insani olan şey, bu sebeple ilahiliği çağrıştırır.
b) Olumsuz kriter: Bir din, insaniyetsizliği yaydığı, onun ahlâki ve
inanç öğretileri, ritüelleri ve kurumları insanoğlunun insan kimliği içinde
anlamlılığı ve değerliliğini engellediği, anlamlı ve faydalı bir varlığı elde
etmek konusunda onların başarısız olmalarına neden olduğu sürece yanlış
ve kötü bir dindir.
4 CÜ BÖLÜM İLE DEVAM EDECEKTİR..
***
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder