9 Nisan 2020 Perşembe

BAŞKANLIK SİSTEMİNE TOPLUMSAL BAKIŞ, BÖLÜM 2

BAŞKANLIK SİSTEMİNE TOPLUMSAL BAKIŞ, BÖLÜM 2




Yönetim Sistemi Tercihinin Etnik Kimliğe Göre
Farklılaşması (%)




Yönetim Sistemi Tercihinin Oy Verilen Siyasi Partiye
Göre Farklılaşması (%)




4. Başkanlık Sisteminin Türkiye’ye Uygunluğu.,

Bu bölümde “Başkanlık Sistemi”nin Türkiye’ye uygunluğu iki soru ile ölçülmüş ve analiz edilmiştir.



“Başkanlık sisteminin Türkiye’ye uygunluğu konusunda yeterli çalışma yapılmıştır”görüşüne katılım%17,9 ve “Başkanlık sistemi Türkiye’nin siyasi kültürüne uygundur” görüşüne katılım %33,8 oranıyla oldukça düşük düzeyde kalmıştır. Yani, kişiler başkanlık sistemi konusunda Türkiye’de yeterli çalışma
yapılmadığına ve bu sistemin ülkenin siyasi kültürüne uygun olmadığına daha fazla inanmaktadır.


Başkanlık sistemi Türkiye’nin siyasi kültürüne uygundur.
Başkanlık sisteminin Türkiye’ye uygunluğu konusunda yeterli
çalışma yapılmıştır.
Başkanlık Sisteminin Türkiye'ye Uygunluğu (%)



“Başkanlık sisteminin Türkiye’ye uygunluğu konusunda yeterli çalışma yapılmıştır” görüşüne katılım, Kürtlerde %27,4 ve Türklerde %15,3 oranı ile çok düşük düzeyde kalmıştır. Yani her iki etnik kökene mensup kişilerde başkanlık sisteminin Türkiye’ye uygunluğu konusunda yeterli çalışmanın yapıldığına
inanmamaktadır.





Türk Kürt Başkanlık sisteminin Türkiye’ye uygunluğu konusunda
yeterli çalışma yapılmıştır. (%)
Aynı görüşe katılım durumu 2011 seçimlerinde oy verilen siyasi parti temelinde incelendiğinde, en yüksek katılım oranı %30,9 ile AKP seçmenindedir. Görüşe katılım oranı BDP’de %18,3, MHP’de %5,4 ve CHP’ de %3,5 ile çok daha düşük düzeydedir. Bulgular, AKP seçmeni dahiltüm parti seçmenlerinin başkanlık sisteminin Türkiye’ye uygunluğu konusunda yeterli çalışmanın yapıldığına inanmadığını göstermektedir.


Başkanlık sistemi Türkiye’nin siyasi kültürüne uygundur

“Başkanlık sistemi Türkiye’nin siyasi kültürüne uygundur”görüşüne katılım Kürtlerde %54,4 oranı ile Türklere (%28,9) göre daha yüksektir. Kürtlerin rapor genelinde verdiği cevaplara baktığımızda, başkanlık sistemini Türklerden fazla destekledikleri görülmektedir.

Aynı görüşe 2011 seçimlerinde oy verilen siyasi parti temelinde baktığımızda; en çok destek %57,7
oranı ile AKP ve %50,8 oranı ile BDP seçmeninde iken en düşük destek %6,6 ile MHP ve %5,1 ile CHP seçmeninde dir.

5. Kamuoyunda Başkanlık Sistemi Tartışmaları.,





Kamuoyunda Devam eden Başkanlık Sistemi Tartışmalarında Gündeme Gelen Sorular
Kamuoyunda devam eden başkanlık sistemi tartışmalarında gündeme gelen konular dört soru ile ölçülmüş ve değerlendirilmiştir. Bulgulara genel olarak bakıldığında; “Başkanlık sistemi yeterince tartışılmadan topluma benimsetilmeye çalışılmaktadır” diyenlerin oranı %77,5’tir. Bu soruya paralel olarak sorulan “Başkanlık sistemi kamuoyunda yeteri kadar tartışılmıştır” görüşüne katılım %13,7 ile çok düşük düzeyde destek bulmuştur. “Başkanlık sistemi Türkiye’nin ihtiyacı olmaktan çok AK Partinin gücünün devam ettirilmesi için gündemdedir” diyenlerin oranı ise %63,1’dir. “AK Parti yeni anayasanın hazırlığında başkanlık sistemini bir pazarlık unsuru olarak gündeme getirmektedir” görüşüne katılım ise %64,3 oranındadır. Bu sonuçlar, toplumun büyük çoğunluğunun; başkanlık
sisteminin yeteri kadar tartışılmadan zorla benimsetilmeye çalışıldığına, AK Parti’nin kendi gücünü devam ettirmek için konuyu gündemde tuttuğuna inandığını göstermektedir.

Ak Parti yeni anayasanın hazırlığında Başkanlık sistemini bir pazarlık unsuru
nedeniyle gündeme getirmektedir.
Başkanlık sistemi Türkiye’nin ihtiyacı olmaktan çok Ak Partinin gücünün devam
ettirilmesi için gündemdedir.
Başkanlık sistemi Türkiye kamuoyunda yeteri kadar tartışılmıştır.
Başkanlık sistemi yeterince tartışılmadan topluma benimsetilmeye çalışılmaktadır.

“Başkanlık sistemi yeterince tartışılmadan topluma benimsetilmeye çalışılmaktadır” görüşüne katılım oranı Türklerde %80,6 ile Kürtlere ( %61,3 ) göre daha yüksektir.
Bu görüşe oy verilen siyasi parti temelinde baktığımızda, en yüksek katılım %96,9 ve %95,3 ile sırasıyla CHP ve MHP seçmenindedir. Bu oran BDP seçmeninde %67,7 iken AKP seçmenlerinde %62’ ye düşmektedir. Bulgular, başkanlık sisteminin yeterince tartışılmadan zorla benimsetilmeye
çalışıldığına AKP seçmeninin de inandığını göstermektedir.



Başkanlık sistemi yeterince tartışılmadan topluma
benimsetilmeye çalışılmaktadır. (%)




Başkanlık sistemi yeterince tartışılmadan topluma
benimsetilmeye çalışılmaktadır. (%)



“Başkanlık sistemi Türkiye kamuoyunda yeteri kadar tartışılmıştır” görüşüne katılım durumuna etnik köken temelinde baktığımızda; katılım oranı Kürtlerde %18,2 ve Türklerde %12,2 oranları ile oldukça düşüktür.
Aynı görüşe katılım, AKP seçmeninde %21,8, CHP seçmeninde %3,8, MHP seçmeninde %5,4 ve BDP seçmeninde %15,6’dir. Bulgular, bir önceki soruda olduğu gibi, AKP dahil tüm parti seçmenlerinin konunun kamuoyunda yeteri kadar tartışıldığına inanmadığını göstermektedir.



Başkanlık sistemi Türkiye kamuoyunda yeteri kadar
tartışılmıştır. (%)



Başkanlık sistemi Türkiye kamuoyunda yeteri kadar
tartışılmıştır. (%)


“Başkanlık sistemi Türkiye’nin ihtiyacı olmaktan çok AK Parti’nin gücünün devam ettirilmesi için gündemdedir” görüşüne katılım oranı Türklerde %67,8 ile Kürtlere (%47,8) göre daha yüksektir.
Aynı görüşe oy verilen siyasi parti temelinde baktığımızda, en yüksek katılım oranları sırasıyla CHP (%89,6) ve MHP (%88,4) seçmenindedir. BDP seçmeni arasında %63,5 olan katılım oranı AKP seçmeni arasında %39,8’a düşmektedir.




Başkanlık sistemi Türkiye’nin ihtiyacı olmaktan çok AK
Partinin gücünün devam ettirilmesi için gündemdedir.


“AK Parti Başkanlık sistemini yeni anayasanın hazırlığında bir pazarlık unsuru olarak gündeme getirmektedir” görüşüne etnik köken temelinde baktığımızda; Türklerde bu görüşe katılım %68,6 oranıyla %46 olan Kürtlere göre daha yüksektir.


Başkanlık sistemi Türkiye’nin ihtiyacı olmaktan çok AK
Partinin gücünün devam ettirilmesi için gündemdedir.
(%)

Aynı görüşe destek %90’lar düzeyi ile CHP ve MHP seçmeninde en yüksek düzeydedir. BDP seçmeninde destek düzeyi %54,8 iken, AKP seçmeninde 



AK Parti Başkanlık sistemini yeni anayasanın
hazırlığında bir pazarlık unsuru olarak gündeme
getirmektedir. (%)



AKP CHP MHP BDP
AK Parti Başkanlık sistemini yeni anayasanın hazırlığında bir pazarlık unsuru olarak gündeme getirmektedir. (%)



6. Başkanlık Sisteminin Etkinliği




Bu bölümde başkanlık sisteminin etkinliği iki soru ile ölçülmüş ve değerlendirilmiştir. “Parlamenter sistem ile yönetilen Türkiye’de başkanlık sistemine geçilmesi yönetimde kaos yaratır” görüşüne katılım %59,3 oranı ile orta düzeyin üzerindedir. “Başkanlık sistemi daha etkin ve hızlı karar almaya
imkan sağlayacaktır” görüşüne katılım oranı ise %46,4 ile orta düzeyin altındadır.



“Parlamenter sistem ile yönetilen Türkiye’de başkanlık sistemine geçilmesi yönetimde kaos yaratır” görüşüne Türklerin katılım oranı %63,6 ile Kürtlere (%34,6) göre daha yüksektir.

Aynı görüşe, CHP ve MHP seçmenleri %89,7 ve %87,1 oranlarıyla oldukça yüksek düzeyde katılırken bu oran AKP seçmeninde %37,2’ye ve BDP seçmeninde %30,5’e düşmektedir.



Parlamenter sistem ile yönetilen Türkiye’de başkanlık sistemine geçilmesi yönetimde kaos yaratır. (%)


“Başkanlık sistemi daha etkin ve hızlı karar almaya imkan sağlayacaktır” görüşüne katılım Kürtlerde %69,2 oranı ile %41,3 olan Türklere göre daha yüksektir.
Aynı görüşe en yüksek katılım %70,9 ile BDP ve %68,8 oranı ile AKP seçmenindedir. MHP seçmeninde bu oran %19,3 ve CHP seçmeninde %17,2 ile oldukça düşüktür.




Başkanlık sistemi daha etkin ve hızlı karar almaya imkan sağlayacaktır. (%)


Başkanlık sistemi daha etkin ve hızlı karar almaya imkan sağlayacaktır. (%)


3. CÜ BÖLÜM İLE DEVAM EDECEKTİR..,,

***

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder