9 Eylül 2018 Pazar

TÜRK SAVUNMA SANAYİNİN GELECEĞİ BÖLÜM 5

TÜRK SAVUNMA SANAYİNİN GELECEĞİ BÖLÜM 5


5.2.2. Orta Dönemde Alınacak Tedbirler (2 yıl) 

Türk savunma ve güvenlik sanayiinin yapılanma, süreç ve stratejilerine ilişkin esasların Millî Güvenlik Siyaset Belgesine daha ayrıntılı olarak dâhil edilmesi. Bu belgenin ekinde, icracı kademelere rehber oluşturmak üzere savunma ve güvenlik sanayii politikasının esaslarını içeren bir belgenin “bilmesi gereken” ilkesine uygun olarak, farklı gizlilik derecesindeki sürümlerinin hazırlanması. 

7.1.1985 tarih, 3238 sayılı ve “Savunma Sanayii Müsteşarlığının Kurulması ve 11 Temmuz 1939 Tarih ve 3670 Sayılı Milli Piyango Teşkiline Dair Kanunun İki Maddesi İle 23 Ekim 1984 Tarih Ve 3065 Sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun (1)” 
konulu kanunun günün ve geleceğin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde, “Türk Savunma ve Güvenlik Sanayii Kanunu” adıyla yeniden düzenlenmesi. Bu kapsamda: 

• “Savunma Sanayii Yüksek Koordinasyon Kurulu”nun yapısının yeniden düzenlenmesi. Bu kapsamda; 
-TBBMM Başkan Vekili, İç İşleri Bakanı, Millî Savunma Bakanlığı Müsteşarı, Savunma Sanayii Müsteşarı, Sahil Güvenlik Komutanı’nın dâhil edilmesi. 

-Başbakanın onayı ile gündeme göre ilgili diğer bakanların da kurula dâhil edilebilecekleri ifadesinin eklenmesi. 

• Savunma ve Güvenlik Sanayii Yüksek Koordinasyon Kurulu’nun çalışmalarına gerekli alt yapıyı hazırlamak maksadıyla, bu kurulda yer alan üyelerin bir 
alt kademe memurlarının (müsteşar yardımcısı/D.Bşk.) katılımıyla, “Savunma ve Güvenlik Sanayii Yüksek Koordinasyon Kurulu Çalışma Grubu”nun kurulması. 
Ar-Ge faaliyetleri kapsamında: 

• Savunma ve güvenlik sanayiinde faaliyet gösteren tüm Ar-Ge kurumlarının yönetim, etkinlik, mali denetim ve yetkinliklerinin teşkil edilecek bir üst düzey 
çalışma grubu tarafından incelenmesi, ihtiyaç halinde bütünleşik bir Ar-Ge fonu oluşturulması. 
• Ar-Ge ile görevli kuruluşların seri üretimden uzaklaştırılması. MSB ve SSM Dış İlişkiler D.Bşk.lıkları arasındaki görev, yetki ve faaliyet alanlarının 
uyumlulaştırılması. Kuvvetlerin lojistik tedarik yetkileri muhafaza edilirken MSB ve SSM’nin tedarik faaliyetlerinin uyumlulaştırılması. 

Sektörün yapılandırılması çerçevesinde TSK GV şirketlerinin birleşme de dâhil olmak üzere yapısal düzenleme seçeneklerinin ve küresel pazarın koşullarına uygun olarak vakıf faaliyetlerinden ayrı olarak profesyonel bir üst yapının teşkili konusunun incelenmesi. 

PPBS sürecinin iki yıla indirilmesi, sisteme ara karar mekanizmasının eklenmesini ve geri besleme döngüsünün sürecin tamamlanmasını beklemeksizin her bir kritik safha sonunda tamamlanması. 

PTD (Proje Tanımlama Dokümanının) hazırlanması esnasında, kazanılacak imkân ve kabiliyetin gerçekleştirilebilirliği ile ilgili olarak paydaş kurumlarla bilgi teatisinde bulunulması. 

Sektörün ana yüklenicilerinin imkân ve kabiliyetlerini aşan harekât ihtiyaçlarının karşılanmasını optimize etmek maksadıyla ilgili PTD’de yetenek ve zamanlama kademelendirilmesinin yapılması. 

Türkiye’nin güvenlik ve savunma öngörülerini izah eden “Beyaz Kitap”ın ve OYTEP (On Yıllık Tedarik Programı)’in yayımlanan sürümünün, “kritik yetenekler” bölümünün yerli ve yabancı yükleniciler için ayrı ayrı olmak üzere hazırlanması. 

MSB tarafından hazırlanan şartnamelerin bütün gereklerini mutlak şekilde karşılayamayan ürünlerin reddi ile özürlü kabulü arasında maliyet-etkinlik analizinin yapılabilmesini sağlayan bir yöntemin geliştirilmesi. 

Gelişmiş ve karmaşık sistemlerin bakım ve onarımları için kuvvetlerin lojistik sistemlerine ilave yetenek kazandırmanın maliyet ile bu hizmetlerin üretici firmalar eliyle yapılmasının sağlayabileceği faydaların sistem ve platform bazında maliyet-etkinlik analizinin yapılması. 

İhracatı artırmaya yönelik teşviklerin artırılması, devletten devlete satış kapsamında ABD FMS (Yabancı Askeri Satışları) benzeri bir yapılanmanın oluşturulması. 

Askerî ana tamir fabrikaları ve ağır bakım merkezlerinin yabancı ülkelerdeki ihalelere katılma imkânlarının araştırılması/artırılması. 

Savunma Sanayii Yüksek Koordinasyon Kurulu tarafından MKEK’nın verimlilik-güvenlilik analizinin yapılarak yeniden yapılandırılması konusunun incelenmesi. 

DİB temsilcilikleri (Büyükelçilik, elçilik, konsolosluk vb.), askerî ataşelik, savunma ve güvenlik sektörü kuruluşlarının yurt dışı temsilcilikleri, TİKA, sivil toplum/düşünce kuruluşları, Yunus Emre Fonu vb. kuruluş ve imkânlarının savunma ve güvenlik sanayii diplomasisinin vasıtası olarak kullanılmasını sağlayacak şekilde yapılandırılması. Bu yapılanmayla yukarıda (md. 5.1.) belirtilen “Türk savunma ve güvenlik sanayiinin uluslararası ticaret, rekabet ve işbirliği stratejileri” konulu çalışmanın uyumlulaştırılması. 

İnsan sermayesinin güçlendirilmesi maksadıyla Savunma Sanayii Yüksek Koordinasyon Kurulu tarafından bir çalışma başlatılması. Bu çalışmada asgari aşağıdaki konuların incelenmesi: 

Sürecin yönetilmesinde kritik önemi haiz sözleşmeli danışman personel görevlendirilmesinde performans ve ihtisas ölçütlerine şeffaflık getirilmesi. 

• Sürecin yönetilmesinde belirleyici olan askerî yöneticilerin tayin ve görevlendirilme esaslarının yeniden düzenlenmesi. 
• Üst düzey sivil yöneticilere askerî hiyerarşi ile mütekabiliyet sağlayacak statünün (muadelet) düzenlenmesi. 
• Beyin göçünün önlenmesi, kritik yabancı bilim insanlarının ülkemize kazandırılması kapsamındaki çalışmaların savunma ve güvenlik sanayii faaliyetleriyle uyumlaştırılması. 
• İlgili kamu kurum ve kuruluşlarında teknolojik istihbarat faaliyetlerinin savunma ve güvenlik sanayii ile ilişkilendirilerek yeniden yapılandırılması. 

5.2.3. Uzun Dönemde Alınacak Tedbirler (3 yıl ve daha fazla) 

Savunma ve güvenlik sanayiinin; görevin gereklerini, mevcut ve muhtemel ihtiyaçları karşılayabilen, dönüşüm ihtiyacını kendi içinde tanımlayıp, dış müdahaleye gerek kalmadan kendi iç dinamikleriyle değişebilen bir eko-sistem şeklinde yapılandırılması. Bu sistemin asgari şu özelliklere sahip olması sağlanmalıdır: 

1)Bağımsız hareket edebilme yeteneği, 
2)Bağımlılık yaratabilme yeteneği, 
3)Rekabetçi ve başarılı yönetişim yeteneği, 
4)Ekonomiklik, maliyet-etkin üretim, satışta süreklilik ve çeşitlilik, 
5)Esneklik ve dayanıklılık 
6)Sinerji, 
7)Değişimi yönetebilme ve yaratabilme yeteneği, 
8)Ehliyet. 

Türkiye’nin sahip olduğu yumuşak güçten de istifadeyle TSK’nın ekol-model oluşturması.
Ekol-model oluşturan bir güvenlik kültürü yaratmak maksadıyla oluşturulacak bir çalışma grubu ve yönlendirme komitesinden oluşan bir yapı vasıtasıyla, “Savunma Reformu” çalışmalarında ele alınan konuların savunma ve güvenlik sektörüne ilişkin bölümlerinin bir sonuca bağlaması. Bu kapsamda bunlarla sınırlı olmamak üzere aşağıda belirtilen hususların incelenmesi: 

DİPNOT 5.Ekol oluşturabilmenin yolu hegemonya oluşturmaktır. Hegemonya başta siyasi, sosyal, kültürel ve ekonomik yumuşak güç unsurlarının etkin bir şekilde kullanılması ve askerî gücün (sert güç) caydırıcılığı ve yarattığı algı ile desteklenen akıllı gücün uygulanmasıyla sağlanır.
Türkiye Cumhuriyetinin, sahip olduğu devlet deneyimi, tarihsel tecrübesi, jeopolitik, sosyopolitik ve ekopolitik üstünlükleri bir güvenlik ekolü oluşturması için yeterli dinamikleri içermesine karşın, savunma sanayisinin ulusal güvenlik anlayışı içinde kavramsallaştıramamış olması nedeniyle sosyal sermayesini geliştirip amaca uygun şekilde yapılandıramamıştır.


• Lisans düzeyinde, “Savunma ve Güvenlik Bilimleri” alt disiplinin oluşturulması, bu alanda yüksek lisans, doktora ve sonrası öğrenim geliştirilmesi, üniversiteler bünyesinde araştırma merkezlerinin kurulması, bağımsız düşünce ve danışmanlık kuruluşlarının sektörel olarak yapılandırılması, veri tabanlarının ve bunlara ulaşımın imkânları ile alandaki yayınların yaygınlaştırılması, 
alan tecrübesiyle akademik birikimin desteklenme imkânlarının artırılması. 
• İç ve uluslararası savunma ve güvenlik sanayiinin ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik olarak TSK GV bünyesinde Savunma ve Güvenlik Üniversitesinin kurulması. Lisans düzeyinde eğitim veren mevcut kurumların bu üniversite etrafında yeniden yapılandırılması, savunma sektöründe faaliyet gösteren firmaların bu üniversite ile ilişkilendirilmesi ve dost ve müttefik ülkelerden öğrenci, orta ve üst düzey yöneticilere yönelik eğitim verilmesi konusunun değerlendirilmesi, 5 Ekol oluşturabilmenin yolu hegemonya oluşturmaktır. Hegemonya başta siyasi, sosyal, kültürel ve ekonomik yumuşak güç unsurlarının etkin bir şekilde kullanılması ve askerî gücün (sert güç) caydırıcılığı ve yarattığı algı ile desteklenen akıllı gücün uygulanmasıyla sağlanır. 

Türkiye Cumhuriyetinin, sahip olduğu devlet deneyimi, tarihsel tecrübesi, jeopolitik, sosyopolitik ve ekopolitik üstünlükleri bir güvenlik ekolü oluşturması için yeterli dinamikleri içermesine karşın, savunma sanayisinin ulusal güvenlik anlayışı içinde kavramsallaştıramamış olması nedeniyle sosyal sermayesini geliştirip amaca uygun şekilde yapılandıramamıştır. 

• TODAİE, Yüksek Savunma Akademisi, SAREN, SAVBEN, SATEM vb. ulusal savunma ve güvenlik sanayii ile ilgili konularda eğitim veren kuruluşların, TSK’nın ekol-model oluşturmasına akademik katkılarının artırılmasına yönelik olarak yeniden yapılandırılması. 

• Askerî eğitim ve işbirliği, savunma ve güvenlik anlaşmalarının, dış yardım ve hibelerin, savunma sanayii hizmet ve ürünlerinin satışıyla ilişkilendirilmesini sağlayacak şekilde yeniden yapılandırılması. 

• Stratejik ortak statüsündeki dost ve müttefik orduların yeniden yapılandırılmasında görev alınması, bu maksatla; bu kapsamdaki mevcut uygulamaların etkinliğinin irdelenmesi, yurt içinde ve ilgili ülkede; güvenlik görevlisi, polis, jandarma ve askerî eğitim merkezlerinin açılması, 
özel askerî şirketlerin faaliyetlerinin düzenlenmesi, ilgili ülkenin güvenlik kuvvetlerinin eğitim ve öğretim birimlerine muvazzaf ve sözleşmeli personel gönderilmesi, bu birimler ile pilot olarak belirlenecek birliklere “teçhiz et-donat-eğit” programlarının uygulanması. 

EK-1 : (Savunma Harcamalarına ve Pazarına Küresel Bakış) 

1. Bölüme İlişkin Açıklama: 

Bu bölümde küresel, bölgesel ve alt bölgelere ilişkin olarak üç bağıntıyla irdeleme yapılmak suretiyle savunma harcamaları eğilimleri ortaya konmaya 
çalışılmıştır. Bağıntılar ve özellikleri aşağıda sunulmuştur. 

Dönemsel Ortalama: İnceleme konusuna ilişkin olarak 5 ve 10 yıllık dönemlere ilişkin ortalama olup büyüklüğe ilişkin genel bir fikir oluşturulmasına 
yardımcı olur. 




Dönem İçi Değişim Oranı: İnceleme konusuna ilişkin olarak dönemin başı ve sonu arasındaki değişimin % cinsinden ifadesidir. Bu inceleme yönteminde 
dönem içi dalgalanmaları gözlemlemek mümkün değildir. Düzenli seyreden diziler için uyun bir fikir verebilmektedir. 

Dönemsel Değişim Oranı: İnceleme konusuna ilişkin olarak iki dönem ortalamasının % cinsinden ifadesidir. Bu irdeleme, dönemlerin mukayesesi 
suretiyle genel eğilimi belirlemeye yardımcı olur.. 







2. Dünya Savunma Harcamaları ,



EK 1, Şekil 1. Dünya Savunma Harcamaları 
EK 1, Şekil 2. Amerika Kıtası Savunma 
EK 1, Şekil 3. Avrupa Kıtası Savunma Harcamaları Harcamaları 


EK 1, Şekil 4. Afrika Kıtası Savunma 
EK 1, Şekil 5. Asya Pasifik Savunma Harcamaları Harcamaları 
EK 1, Şekil 6. Orta Doğu Savunma Harcamaları 
EK 1, Şekil 7. Kuzey Afrika Savunma Harcamaları ,


EK 1, Şekil 8. Sahra Altı Afrika Savunma 
EK 1, Şekil 9. Doğu Avrupa Savunma Harcamaları Harcamaları 
EK 1, Şekil 10. Orta Avrupa Savunma 
EK 1, Şekil 11. Batı Avrupa Savunma Harcamaları Harcamaları


EK 1, Şekil 12. Orta ve Güney Asya Savunma 
EK 1, Şekil 13. Doğu Asya Savunma Harcamaları Harcamaları 
EK 1, Şekil 14. Okyanusya Savunma Harcamalar 
EK 1, Şekil 15. Güney Amerika Savunma Harcamaları 


EK 1, Şekil 16. Orta Amerika Savunma 
EK 1, Şekil 17. Kuzey Amerika Savunma Harcamaları Harcamaları 

Not: Şekil 1-17 için kaynak; SIPRI Military Expenditure Database 2014 


3. Silah Satış Anlaşmaları 


Ek-1, Şekil 18. Dünya Çapında Silah Satış Anlaşmaları (2008-2011) 

Kaynak: Richard E.G rimmet ve Paul K. Kerr, Conventional Arms TRansfers to developing nations, 2004-2011. Congressional Research Service, August 24, 2012. 

2008-2011 Yılları arasında imzalanan silah satış anlaşmalarından gelişmekte olan devletlerle yapılanlar genel toplamın % 79,2’sine karşılık gelmektedir. Gelişmekte olan devletlere yapılan silah satış anlaşmalarının tedarikçi ülkelerin ihracatındaki payı (% cinsinden) Ek-1 Tablo 1.’de gösterilmiştir. 

EK-1, Tablo 1. Küresel Silah Satış Anlaşmalarının Gelişmekte Olan Devletlere Dağılımı (2008-2011) 


Ek-1, Şekil 19. Gelişmekte Olan Devletlerle Silah Satış Anlaşmaları Dağlımı (2008-2011) 
Kaynak: Richard E.Grimmett ve Paul K. Kerr, Conventional Arms Transfers 
to Developing Nations, 2004-2011. Congressional Research Service, August 24, 2012. 

Ek-1, Tablo 2. Gelişmekte Olan Devletlerle Silah Satış Anlaşmaları Dağılımı (2008-2011) 

Kaynak: Richard F. Grimmett ve Paul K. Kerr, Conventional Arms Transfers to Developing Nations, 2004-2011. Congressional Research ServiceAugust 24, 2012. 

Ek-1, Şekil 20. Gelişmekte Olan Devletlerin Silah Satış Anlaşmalarının Dağılımı (2011) 

Kaynak: Richard F. Grimmett ve Paul K. Kerr, Conventional Arms Transfers to 
Developing Nations, 2004-2011. Congressional Research Service, August 24, 2012. 

Ek-1, Tablo 3. Gelişmekte Olan Devletlerin Silah Satış Anlaşmaları Dağılımı (2011) 

Kaynak: Richard F. Grimmett ve Paul K. Kerr, Conventional Arms Transfers to Developing Nations, 2004-2011. Congressional Research ServiceAugust 24, 2012. 

Ek-1, Şekil 21. Yakın Doğu’ya Silah Satış Anlaşmalarının Dağılımı (2008-2011) 

Kaynak: Richard F. Grimmett ve Paul K. Kerr, Conventional Arms Transfers to 
Developing Nations, 2004-2011. Congressional Research Service, August 24, 
2012. 

Ek-1, Şekil 22. Asya’da Gelişmekte Olan Devletlere Silah Satış Anlaşmalarının Dağılımı (2008-2011) 

Kaynak: Richard F. Grimmett ve Paul K. Kerr, Conventional Arms Transfers to Developing Nations, 2004-2011. Congressional 
Research Service, August 24, 2012. 


6 CI BÖLÜM İLE DEVAM EDECEKTİR..,

***

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder