27 Aralık 2019 Cuma

KANAL İSTANBUL'U BİR DE BOĞAZDAN GEÇEN GEMİLERİN KAPTANINDAN DİNLEYİN

KANAL İSTANBUL'U BİR DE BOĞAZDAN GEÇEN GEMİLERİN KAPTANINDAN DİNLEYİN


Oraj POYRAZ 
0raj.p0yraz@neomailbox.net

 26 ARALIK 2019

Kanal İstanbul projesi siyasetin gündeminde geniş yer tutuyor. Projenin
ekonomik ve uluslar arası ilişkiler boyutu tartışılırken uzmanların ise
görüşleri gündemde etkili yer bulamıyor.



25.12.2019 11:39

Kanal İstanbul projesi siyasetin gündeminde geniş yer tutuyor. Projenin
ekonomik ve uluslar arası ilişkiler boyutu tartışılırken uzmanların ise
görüşleri gündemde etkili yer bulamıyor.

Habertürk yazarı Fatih Altaylı bugünkü yazısında Kanal İstanbul’la
ilgili kaptan görüşlerine yer verdi.

Fatih Altaylı/“Kanal İstanbul ile ilgili olarak uzun yol kaptanları ile
konuştum”/ diyerek şöyle devam etti:

“Ne de olsa yapılması halinde bu kanaldan geçecek olan gemileri onlar
kullanacaktı ve fikirleri önemliydi.

Konuştuğum tüm kaptanlar benzer şeyler söylediler.

Birkaç başlıkta toplamak gerekirse Kanal İstanbul ile ilgili fikirleri
şöyle:

-*25 metrelik *derinlik çok yetersiz. Bugün tanker sınıfları kıyı
tankerleri hariç minimum*20 metre *su kesimine sahip. Daha net söylemek
gerekirse en büyük tanker sınıfı olan *ULCC*’lerin draftı*35 metre
VLCC*’lerin draftı*28 metre *Suezmax’ların*23 metre. *Bugün petrol
taşımacılığının büyük bölümü bu tankerlerle yapılıyor. Boğaz’da tehlike
yaratacak büyüklükte olan tankerler bunlar ve*25 metrelik *derinlikteki
bir kanaldan bu tankerler geçemez. Herhalde bu kanalı kum taşıyan
kosterler için yapmayacaklar.

- Kanal Karadeniz suyunu Marmara’ya taşıyacak. Yani kanaldaki su az
tuzlu Karadeniz suyu olacak. Bu suyun kaldırma kapasitesi daha düşük
olduğu için*25 metrelik *derinlik iyiden iyiye az gelecek. Çünkü bu suda
gemiler daha fazla suya gömülür.

- Bu tankerlerin boyları*245 metre *ile*415 metre *arasında değişiyor.
Kanalda tek bir tanker arıza yapsa veya kaza yapsa kıyıya çarpsa*200
metre *genişlikteki kanal tıkanır. Bu kadar dar bir kanalda tankerlerin
manevra yapması çok ama çok zor olur.

- İstanbul Boğazı’nda Karadeniz’den Marmara’ya doğru olan yüzey
akıntısının hızı genelde*3-4* knot civarındadır. Yer yer daha hızlanır
yer yer yavaşlar ve ters döner. Kuvvetli poyraz fırtınalarında*7-8*
knota kadar çıkar. Bu yüzden kaptanlar Karadeniz’den Marmara’ya doğru
olan gidişi sevmezler. Bu akıntı hızı gemiyi rotada tutmayı zorlaştırır.
Bir anlamda yokuş aşağı gidiştir ve geminin kontrolü zordur. Kanalda ise
akıntı hızı Karadeniz’den Marmara’ya doğru yaklaşık*10 knot* olacak.
Hiçbir gemi kaptanı bu süratle aşağı doğru inmek istemez. Akılalmaz
derecede zor bir seyirdir. Gemiyi kontrol altında tutamazsınız. Bunu
engellemek için kıyıdan gemileri bağlayarak aşağı doğru indirmeniz
gerekir. Bu durumda dolu gemiler bu yolu kullanmayacak Boğaz’ı tercih
edecektir. Yani tehlike arz eden gemiler yine İstanbul’un içinden
geçecektir.

- Şu anda Boğaz’ı geçmek için bekleme süresi çok uzun değil.*24 saati
*aşan pek yok. Çok büyük gemiler için hava koşulları uygun olmadığı
zaman bekleme oluyor ama bu da genelde*3-4* günü aşmıyor.

Anlayacağınız Kanal İstanbul’un olası kullanıcılarına da kulak asmak
gerek. Ve söyledikleri pek iç açıcı değil. ”

https://odatv.com/kanal-istanbulu-bir-de-bogazdan-gecen-gemilerin-kaptanindan-dinleyin-25121940.html

***

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder