24 Aralık 2018 Pazartesi

Almanya’da İslam ile ihtida olan gayrı müslimlerin psikolojik açıdan din değiştirmeleri

Almanya’da İslam ile ihtida olan gayrı müslimlerin psikolojik açıdan din değiştirmeleri 


Abdülkadir Akargöl
Din Psikolojisi Ödevi; 
Arif Ayduran 
22 ARALIK 2017 

“ İslam Söndürülmesi güç bir ateş gibi Avrupa sokaklarında yayılıyor” 
M. Mehdi Akif 
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ 

Giriş 

İslam dünya’da yayılan en hızlı din olarak Avrupa’da ve bilhassa Almanya’da da hızla yayılmakta. Biz Almanya doğumlu iki öğrenci olarak amacımız sizler için psikolojik açıdan Almanya’da yaşayan insanların müslüman olmalarını araştırıp ele almak. 
Bu araştırmayı din değiştirme tiplerini göz önünde bulundurup örnekler sunarak, sonradan İslamla ihtida olan gayri müslimlerin düşünceleri ve amaçları hakkında bilgi toplayıp olay vak’a incelemesi çerçevesinde tertiplendirdik. 
Din Psikolojisinde Din Değiştirme Tipleri Lofland ve Skonovd din değiştirme ve dindarlaşma üzerine yaptıkları araştırmalar neticesinde Din değişimini altı Tip üzerine belirtmiştir. Bunlar; Entellektüel, mistik, deneysel, duygusal, yeniden uyanış ve cebrî (zorlama) tiplerdir. 
Entellektüel tip: Kendi araştırmaları ve ‚doğruyu bulma‘ çabası neticesinde ve eleştirme, sorgulama ve değerlendirme özellikleriyle din değiştirir. 

Mistik tip: Bazı mistik tecrübelerden dolayı etkilenip din değiştirir. Mevlananın metinlerinden, Semazenlerden, Zikir meclislerinden ve hatta Kur’an-i Kerim tilavetinden etkilenenleri örnek gösterebiliriz. 

Deneysel tip: Deneyerek ve tecrübe ederek sonucunun merakını giderme amacıyla ibadetlere katıldıktan sonra kararını verip din değiştirir. 

Duygusal tip: Tercih edeceği dinin mensuplarıyla duygusal bağ oluşmasından, güzel hal-hareket, ahlak veya davranışlarından dolayı din değiştirir. Kendiside gördüğü özellikleri elde edebilme arzusunu taşıyabilir. 

Yeniden uyanış tipi: Dini duygularını harekete geçirecek herhangi bir olaydan, etkileyici bir konuşmadan veya tecrübeden meydana gelen dindarlaşma arzusuyla mensup olduğu dinine yeniden bağlanır veya başka bir dine geçiş yapar. 

Zorlanan tip: Yaşadığı sosyal baskıdan dolayı veya beyin yıkanması neticesiyle bir nevi zorla din değiştirir. 

Alman asıllı ve protestan bir ailede büyümüş. Ebeveynleri ayrı olması hasebiyle annesiyle yaşıyor. Dinin ailesinde ve kendi hayatında fazla hükmü olmadığını, 
dindarlıklarının sadece Noel kutlamaktan ibaret olduğunu söylüyor. 
İslam hakkında 11 Eylül ve arabların kadınlarına kötü davranışları haricinde pek bilgisi yoktur. Ta ki tanıştığı müslümanlara ve sonradan muhtedi müslümanlara kadar. Zira müslümanların geri kafalı olduğunu sandığı için onların eğitim düzeyleri ve entellektüellikleri onu şaşırtır. ‚ Hem inançlı, hem eğitimli nasıl olunur, aklım almıyor‘ diyerek merakını Kur’an-i Kerim meali okumakla gidermeye çalışır. 
Kur’an ile yeni tanışan birçok gayrı müslimler gibi okurken hatalar bulmaya çalışır ve buna müyesser olamayınca ‚bu mükemmel kitabı bir insan yazmış olamaz‘ der ve müslüman olmaya karar verir. 
Bu hanımefendiyi çevresindeki müslümanların iyi örnek olmaları islamı araştırmasına sevk eder. Dolayısıyla bir duygusal din değiştirme tipi olarak değerlendirilebilir. Din değişiminde etken faktörlerden biri olan ‚ailenin dini temayülleri‘ bu örnekte çok önemli bir etken olduğunu düşünüyoruz. Çünkü ailesinin dine pek önem göstermediklerini söylüyor, dolayısıyla müslüman olması konusunda herhangi bir baskı görmeyeceği düşüncesiyle din değişimine daha açık olduğunu muhtemel görürüz. 

Niklas Rebenstein - 'İslam ile evlendim‘ 

Başlıktan anlaşılacağı üzere tunuslu bir kadınla evlenebilmek için gayrı samimi bir şekilde müslüman olan 32 yaşındaki ‚Niklas Rebenstein‘, yaşadığı müslümanlaşma sürecini bir internet gazetesinde yayınlar. Ailesi yahudi asıllı olup dini önemsemediklerinden dolayı kendisini baştan beri ateist olarak nitelendirir. Ancak zannımca inançsız olduğu için değil, inancı önemsemediği için. Çünkü tanrıya inanmasa herhangi bir dine mensup olmayı kabul etmezdi. - Almanyada birçok kişi kendini ‚Ateist‘ kisvesi altında görüp, aslında herhangi bir inancı benimsemediği için kendisinin ateist olduğuna inanır. Dini o kadar önemsemez ki ateistlikle deistliğin arasındaki farklı bile bilmez. - Dini bu kadar önemsiz gören Niklas, internette tanıştığı tunuslu bir kadına aşık olup, onunla ancak bir müslüman olarak evlenebileceğini öğreniyor. Nitekim kendi deyimiyle ‚hiç sempati duymadığı bir dine' mensup oluyor ve hatta ‚ne yaptığımı idrak bile edemiyorum‘ diyor. 

Almanya’da çokça görülen böyle bir din değişiminin ne kadar kaliteli olduğu tartışılır. 
Nüfusunda birçok müslüman bulunduran avrupa ülkelerinde bu durum çok şaşılır bir durum değil, nitekim yoğun kültür alışverişleri ve karşılıklı toplumsal entegrasyonlar buna yol açıyor. Bu örnek aslında dini bilgisi az olan kişilerde evlilik için din değişiminin daha kolay olduğunu gösteriyor. Duygusal din değiştirme tipine dahil olan bu din değiştirmelerin kalitesi kişiden kişiye değişiyor. Başta gayrı samimi olup sonradan islamı samimi bir şekilde benimseyen kişiler çoğunluktadır.

İslamın ‚Müslüman bir kadın gayrı müslim bir erkekle evlenemez‘ yasağının amacı zaten hem kocası olacak kişiyi, hemde kendilerinden doğacak cocukları müslümanlaştırmak. Çünkü evlenmek istediği kadına karşı yoğun bir duygusal bağ oluşur ve din değiştirmesi kolaylaşır. Cocuklara gelince, genellikle kişi babasının dinini tercih eder. 
Medyanın Gayrı İhtiyari Eseri - İslam’ı Seçen Lars Medyanın İslam’a karşı yoğun karalama operasyonları ve propagandaları yüzünden araştırmaya yeltenen alman asıllı 18 yaşındaki Lars, yarım sene araştırma sürecinden sonra Kelime-i Şehadet getirerek müslüman olur. 
İslama yapılan saldırıların haklılık payını öğrenmek için araştırırken islama yaklaşıp müslüman olan insan sayısı hakikaten çok, belkide bu zamanlarda din değişimine en çok sebep olan etkenler arasında olabilir. Entellektüel tip din değiştirme olarak kategorize ettiğimiz bu din değişimi (Medya), din değiştirmeyi etkileyen faktörler arasındadır.

Afro-Amerikan Sınıf Arkadaşım Donello 

Arif: Annesi alman babası afro-amerikan sınıf arkadaşım Donello ile sık sık islam ve dinler hakkında tartışırdık. Bir süre sonra bana gelip ‚afrikalı dedelerim 
müslümanmış Arif‘ dedi. O andan itibaren sempati duyup araştırmaya başladı. Okul bitti ve ben uzun zaman sonra Facebook profiline rastladım ve Kelime-i Tevhid yazısını gördüm, muhabbete girdiğimde müslüman olduğunu söyledi. 

Bu örnekte bariz bir şekilde ailenin veya etnik kökenin din seçmede veya değiştirmede çok önemli bir faktör olduğunu anlıyoruz. Etnik kökenine duygusal bağı olan arkadaşım birdenbire sempati duymadığı islam dinini sevmeye başlıyor ve bir zaman sonra islam dinine dahil oluyor. Kur’anda sık sık bahsedilen müşriklerin ‚atalarının dinlerinden‘ bir türlü vazgeçemediklerini de örnek olarak vermiş olalım.

Bir zamanlar Dominik idi, artık Mus’ab Abdulkadir: Almanyada yakın arkadaşım Mus’ab (Dominik), kendisine 1€ borcu olan müslüman okul arkadaşının birkaç gün sonra gelip geriye ödemesine şaşırır ve ‚neden bu kadar önemsedin ki bu meseleyi?’ Sorusuna ‚biz müslümanlar kul hakkı konusunda çok önem gösteririz‘, demesi üzerine islama karşı sempati duyar ve adim adim müslüman olamaya yaklaşır. 

Bu arkadaşım daha oncede iyi niyetli ve ahlaka önem gösteren bir kişilik olduğu icin islama daha kolay yaklaştı. Yani kul hakkına riayet eden ‚müslümana‘ duygusal bağ oluştu. 
Bir dine mensup insanların dinlerine insan kazanma konusunda bana göre en önemli etken o dinin yansıması olmaktır, yani onu yaşayarak örneklendirmektir.

Catherine Houlihan‚ Allah hariç hayatımda her şeyi sorguladım‘ diyen Catherine Houlihan, Katolik bir aileden olup ‚katolikliği hiç bir zaman tamamen kabul etmemiştim ve uygulamamıştım‘ diyor. İçindeki şüpheler ve inandığı dinde gördüğü bazı çelişkiler onu yeni bir arayışa sevk ederken, okuduğu bölümde Malcolm X ve Thomas Morus hakkında bilgiler onu inspire etmiş ve islamı araştırmaya bir adım atmış. Kendi dininde gördüklerinin fevkini, daha fazlasını islamda görüp, kendi inandığı Peygamberi (İsa a.s) müslümanların daha mantıklı anlattığını ve daha çok önemsediğini, hatta ona inanmayanın imanı olmadığını duyunca etkilenmiş. Daha sonra Namaz ve Oruç ibadetini deniyor ve kendisini hiç hissetmediği kadar güçlü hissediyor. Kuran tilavetinden de çok etkilendiğini söylüyor ve müslüman olmaya karar veriyor. İç huzuru konusunu kendisi şöyle tarif ediyor‚ Müslüman olduktan sonra kendi evimi bulmuş gibi hissettim‘. 

Hem arayış içinde olup, hem güzel örnekten etkilenen (Duygusal), hem deneyerek (Deneysel), ve hemde Kur’an tilavetinden etkilenerek (Mistik) din değişimini gerçekleştiriyor. Burada en büyük etken elbette kendi dininden şüphe duyması ve arayış içerisinde olması dolayısıyla Entellektüel bir din değişimi tipi olduğunu söyleyebiliriz. 

Değerlendirme ve Sonuç 

Görüldüğü üzere toplayabildiğimiz en önemli (bize göre) ihtida örneklerinin çoğunluğunu hep duygusal tip din değiştirme teşkil ediyor. Elbette insanın inanç gibi kendi kutsallarının ve tercihlerinin değişimini belirli bir kalıba veya mantığa sığdırmak mümkün değildir. Çünkü her bireyin din değiştirme sebepleri ve etkenleri farklılık arz eder. 
Dolayısıyla din değiştirme konusuna bireysel bakılmalıdır. Son olarak bu verdiğimiz örneklerdeki kişiler kültürünü değil dinlerini değiştirdikleri için, kültürlerini islamî çerçevede devam etmektedir.

"Allah Teala Hazretleri diyor ki: Ben, kulumun benim hakkımda yaptığı zanna göreyim. O , beni zikretti mi onunla beraberim. Eğer o beni nefsinde zikrederse ben de onu onunkinden daha hayırlı bir cemaat içerisinde zikrederim. O bana bir karış yaklaşırsa ben ona bir zira yaklaşırım, o bana bir zira' yaklaşırsa ben ona bir kulaç yaklaşırım. O bana yürüyerek gelirse ben ona koşarak giderim." [Buhari, Tevhid 50; Müslim, Zikr 2, (2675); Tirmizi, Da'avat 142, (3598)] 

Din değiştirmenin zorluğunu anlamak açısından bir soru:
Siz almanyada hristiyan bir ailede doğmuş ve büyümüş olsaydınız, bütün olumsuzluklara ve medyanın karalamalarına rağmen müslüman olur muydunuz?
(Soruyu cevaplamak isteyenler için email: arifayduran@icloud.com)


Kaynakça Julia Schuster:
http://m.thueringer-allgemeine.de/web/mobil/leben/detail/-/specific/Eine-junge-Deutsche-die-zum-Islam-konvertierte-Ich-bin-gluecklicher-533361042

İslam ile evlendim:
www.zeit.de/amp/2016/51/konversion-islam-atheismus-beziehung-heirat

Lars:

https://mobil.ksta.de/region/leverkusen/stadt-leverkusen/-meinen-weg-gefunden--wieein-leverkusener-schueler-den-islam-fuer-sich-entdeckte-24282192originalReferrer=
https://www.google.com.tr/&mobileSwitchPopupClick=1

Catherine Houlihan:
http://m.huffingtonpost.de/catherine-houlihan/islam-christentum-konvertiert-muslimedeutschland-glauben-religion_b_17646406.html



***

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder