19 Şubat 2020 Çarşamba

NÜKLEER ENERJİDE “EMNİYET VE KÜRESEL GÜVENLİK KIRILMASI” BÖLÜM 2

NÜKLEER ENERJİDE “EMNİYET VE KÜRESEL GÜVENLİK KIRILMASI”  BÖLÜM 2






ÖNERİ 15 – KURUMSAL :

Rapor, Türkiye’de nükleer güçle ilgili politikaların oluşturulmasındaki bazı boşlukları tespit etmeye ve bunları tanımlamaya çalışmaktadır.
Çalışma Grubu, bu boşlukların doldurulmasında sorumluluk üstlenecek iki yeni kurumsal yapının oluşturulmasını önermektedir:

i- Nükleer silahların yayılmasını önleme ve emniyet meseleleriyle
ilgili resmi politika süreçlerini içerik olarak desteklemek ve bu
tartışmalara katkılarda bulunmak üzere bağımsız bir politika
enstitüsü olan Nükleer Araştırma ve Politika Merkezi
ii- Özel olarak uluslararası nükleer güvenlik rejimiyle ilgili
diplomatik çabalara katılmak üzere, Dışişleri Bakanlığı bünyesinde
münhasır yetki ile görevlendirilmiş, yeterli ve kalıcı kadrolara
sahip, Nükleer Silahların Yaygınlaşmasını Önleme Birimi


SONUÇ

Fosil yakıtlar, yenilenebilir enerji kaynakları, nükleer enerji ve
verimlilik tedbirleri, karmaşık enerji sorununun birbirine bağlı
parçalarıdır. Sayısız değişim ve yapısal kırılma, bu karmaşık
sistemin bölümlerini genelde öngörülemeyen bir zamanlamayla
etkilemektedir. Bir bölümde meydana gelen ani değişiklik daha
sonra yayılarak bütün enerji dinamiklerine tesir etmektedir.
Politika yapıcılar, bu kaygan zeminde sürekli olarak yeni optimal
çözümler bulmak zorundadır.

Bu zorlu tablonun değişmesi beklenmemelidir. Enerji gibi
büyük, iç içe geçmiş ve dinamik bir sistem, öngörülemeyen
unsurlar tarafından her zaman etkilenecek, zorlanacak ve
biçimlendirilecektir.

Bu çerçevede, söz konusu gelişmeleri öngörmek ve onları zarar
görmeden aşmak, politika sürecinin her zaman bir parçası olacaktır.
Bu süreçte; mevcut yapılar içerisindeki eğilimleri öngörmeye ve
yönetmeye odaklanmanın yanı sıra, yapının kendisini değiştirme
ihtimali olan kırılmalara hazırlıklı olma hedefi de benimsenebilir.
Bu raporun odağı, daha uzun vadeli katkı yapma arzusundan
hareketle, ikinci yol olmuştur.

İleriye bakıldığında, yapısal kırılmaları sürdürülebilir bir biçimde
yönetme yeteneği ancak “entelektüel yetenek” ve “kurumsal
sermaye” üzerine kurulabilir. Bu nedenle, gelecekte etkili olacak
her politika seçeneği ya da uygulamasının arkasındaki itici gücün,
bu iki temel öncelik olacağını vurgulamak gerekir.
Entelektüel kapasitenin oluşturulması, enerji politikasına yönelik
planlamanın merkezinde yer almalıdır. Raporun da açıkça
gösterdiği gibi, enerji esas olarak siyasi, ekonomik, teknik
ve toplumsal etmenleri anlama ve sentezini yapma becerisini
gerektiren çok disiplinli bir alandır. Enerji meselelerini birbirinden
ayrı parçaların birleşimi olarak değil, entegre bir sorun olarak ele
alan araştırma ve eğitim programlarını yaygınlaştırmak, politika
vizyonunun vazgeçilmez bir unsuru olmalıdır. Türkiye’nin
politika kapasitesini uzun dönemli enerji zorluklarını aşacak
şekilde kurgulamanın olmazsa olmazı, iyi eğitilmiş uzman
kadrolarına ve politika yapıcılara yatırım yapmaktan geçmektedir.
Hızlı algı, problem çözme ve sistem tasarlama yeteneklerine
sahip iyi yetişmiş uzmanların düzenli bir akış içinde konuya
dahil edilmesi sağlanmazsa, bu ya da herhangi başka bir raporun
politika hedeflerinin hayata geçirilmesi mümkün olamaz.
Benzer biçimde, yine bu raporun çeşitli önerilerinde vurgulandığı
gibi, uzun vadeli yapısal odağa sahip politikaları biçimlendirmek,
uygulamaya koymak ve denetlemek için kurumsal sermayenin
kritik bir önemi vardır. Hem kamuda hem de özel sektörde
kurumsal kapasite; uzun vadeli politika ufkuna entelektüel
bağlılığın sürdürülmesi ve kısa dönemli politika reflekslerinin
Türkiye’nin uzun dönemli enerji politikalarıyla tutarlı olmasını
sağlayacak siyasi disiplini sağlaması açısından gereklidir. İyi
eğitilmiş bireyler, enerji politikasına kritik entelektüel katkıda
bulunma açısından ne kadar gerekliyse, enerji politikasında
çok ihtiyaç duyulan sürekliliği sağlayacak güvenilir kurumlar
tasarlamak da aynı derecede önem arz etmektedir.
Enerji bugün de insanın varoluşu ve ilerlemesi için merkezi
önemdedir, gelecekte de öyle olacaktır. Global ilişkilerdeki
rolü; insan dehasının, rekabetin ve doğal kısıtların karmaşık
etkileşimiyle biçimlenmeye devam edecektir. Tabiatı gereği
enerjinin beraberinde getirdiği bu değişkenliği güvenli bir
biçimde ve net bir amaçla yönetecek politikaları tasarlamak ve
uygulamak hiç şüphesiz zorlu bir süreçtir. Raporun, bu yolculuğa
mütevazı bir katkı yapacağını umuyoruz.


KAYNAKÇA


AAAS (American Academy of Arts & Sciences) (2009), “The
Global Nuclear Future, Vol. 1”, Daedalus 138, No. 4 (Güz 2009).
AAAS (American Academy of Arts & Sciences) (2010), “The
Global Nuclear Future, Vol. 2”, Daedalus 139, No. 1 (Kış 2010).
AEIC (American Energy Innovation Council) (2010), A
Business Plan for America’s Energy Future, Bkz. http://
americanenergyinnovation.org/the-business-plan-2010.
Azerbaycan Cumhuriyeti Resmi İstatistik Kurumu. Bkz. www.
azstat.org.

Blas, J. “WTI-Brent price divergence hits record $16, 10 Şubat
2011”, Bkz. http://www.ft.com/cms/s/0/3295504e-3550-11e0-
aa6c-00144feabdc0.html#axzz1DWIkOjo1.
BOTAŞ (Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş.). Bkz. www.botas.
gov.tr.
BP (2011), Statistical Review of World Energy 2011, BP, London.
BP (2012), Statistical Review of World Energy 2012, BP, London.
Bremmer, I. (2009), The End of the Free Market: Who Wins the
War Between States and Corporations, Portfolio.
Bunn, M. (2009), “Reducing the Greatest Risks of Nuclear Theft
& Terrorism”, Daedalus 138, No. 4 (Güz 2009), s. 112-123.
Campbell, K. and J. Price (eds.) (2008), The Global Politics of
Energy, The Aspen Institute, Washington, DC.
Cedigaz (2009), Natural Gas in the World: 2009 Edition, Institut
français du pétrole, Rueil-Malmaison.

CFR (Council on Foreign Relations) (2009), U.S. Nuclear
Weapons Policy: Independent Task Force Report No: 62, Eş-
Başkanlar: William J. Perry and Brent Scowcroft, Council on
Foreign Relations Press, New York.
Deutch, J. (2011), “The Good News About Gas: The Natural Gas
Revolution and Its Consequences”, Foreign Affairs (Ocak-Şubat
2011), New York.
Deutch, J., A. Kanter, E. Moniz and D. Poneman, “Making the
World Safe for Nuclear Energy”, Survival 46, No. 4, (Kış 2004-
2005), s. 65-80.
Deutch, J., P. Ogden and J. Podesta (2007), “China’s Energy
Challenge” in China’s March on the 21st Century, Eş-Başkanlar:
Joseph S. Nye, Jr. and Brent Scowcroft, The Aspen Institute,
Washington, DC.
Downey, M. (2009), Oil 101, Wooden Table Press LLC, New York.
EIA (ABD Enerji Enformasyon Dairesi) (2011), International
Energy Statistics. Bkz. www.eia.gov.
EIA, Türkiye Analizi. Bkz. www.eia.gov, en son 1 Şubat 2013
tarihinde güncellenmiştir.
El-Baradei, M., “Nuclear Energy: The Need for a New
Framework”, Genel Direktör’ün Açıklamaları, IAEA, 17 Nisan
2008.
Eni (2012), World Oil and Gas Review 2012, Eni, Rome.
Farchy, J. “Crude Switch Triggers US Oil Recovery”, 17 Kasım
2011, bkz. http://www.ft.com/cms/s/0/07c0c7b0-113a-11e1-
9d04-00144feabdc0.html#ixzz1eDMTogv0.
Garwin, R. and G. Charpak (2001), Megawatts and Megatons: A
Turning Point in the Nuclear Age, Alfred Knopf, New York.

GPPI (The Global Public Policy Institute) (2010), Goldthau,
A. and J. M. Witte (eds.) Global Energy Governance: The New
Rules of the Game, Brookings Institution Press, Washington, DC.
IAEA (International Atomic Energy Agency) (2010), International
Status and Prospects of Nuclear Power, Genel Direktör Raporu,
IAEA, Vienna.
IAEA (2012), International Status and Prospects of Nuclear
Power, Genel Direktör Raporu, IAEA, Vienna.
ICNND (International Commission on Nuclear Non-proliferation
and Disarmement) (2009), “Eliminating Nuclear Threats: A
Practical Agenda for Global Policymakers”, Eş-Başkanlar:
Gareth Evans and Yoriko Kawaguchi, ICNND, Australia.
IEA (International Energy Agency) (2009a), Cleaner Coal in
China, OECD/IEA, Paris.
IEA (2009b), Implementing Energy Efficiency Policies: Are IEA
Member Countries on Track?, OECD/IEA, Paris.
IEA (2009c), Transport, Energy and CO2: Moving Toward
Sustainability, OECD/IEA, Paris.
IEA (2010a), Energy Policies of IEA Countries: Turkey 2009
Review, OECD/IEA, Paris.
IEA (2010b), Energy Technology Perspectives 2010, OECD/IEA,
Paris.
IEA (2010c), Key World Energy Statistics 2010, OECD/IEA, Paris.
IEA (2010d), Medium-Term Oil and Gas Markets 2010, OECD/
IEA, Paris.
IEA (2010e), Projected Costs of Generating Electricity, OECD/
IEA, Paris.

IEA (2010f), World Energy Outlook 2010, OECD/IEA, Paris.
IEA (2011a), “Are We Entering a Golden Age of Gas?”, WEO
2011 Special Report, OECD/IEA, Paris.
IEA (2011b), World Energy Outlook 2011, OECD/IEA, Paris.
IEA (2012a), Energy Technology Perspectives 2012, OECD/IEA,
Paris.
IEA (2012b), World Energy Outlook 2012, OECD/IEA, Paris.
Joskow, P. and J. E. Parsons (2009), “The economic future of
nuclear power”, Daedalus 138, No. 4 (Güz 2009), s. 45-59.
Karayolları Genel Müdürlüğü. Bkz. www.kgm.gov.tr.
Kempener, R., L. Anador and J. Condor (2010) “Governmental
Energy Innovation Investments, Policies, and Institutions in the
Major Emerging Economies: Brazil, Russia, India, Mexico, China
and South Africa”, Tartışma Yazısı 2010-16, Energy Technology
Innovation Policy research group, Belfer Center for Science and
International Affairs, Harvard Kennedy School, Kasım 2010.
Lauvergnon, A. (2009), “The nuclear renaissance: an opportunity
to enhance the culture of nonproliferation”, Daedalus 138, No. 4
(Güz 2009), s. 91-99.
Lee, B., I. Iliev and F. Preston (2009), Who Owns Our Low
Carbon Future?: Intellectual Property and Energy Technologies,
Chatham House Raporu, RIIA (Royal Institute of International
Affairs), Eylül 2009.
Lester, R. and R. Rosner (2009), “The growth of nuclear power:
drivers & constraints”, Daedalus 138, No. 4 (Güz 2009), s. 19-30.
Levi, M., E. Economy, S. O’Neil and A. Segal (2010), “Globalizing
the Energy Revolution”, Foreign Affairs (Kasım-Aralık 2010), New York.

Luft, G. and A. Korin (eds.) (2009), Energy Security Challenges
for the 21st Century: A Reference Handbook, Praeger Security
International, Santa Barbara.
Meserve, R. A. (2009), “The global nuclear safety regime”,
Daedalus 138, No. 4 (Güz 2009), s. 100-111.
MIT (Massachusetts Institute of Technology) (2003), The Future
of Nuclear Power, Disiplinlerarası MIT Çalışması, Cambridge, MA.
MIT (2007), The Future of Coal, Disiplinlerarası MIT Çalışması,
Cambridge, MA.
MIT (2008), On the Road in 2035: Reducing Transportation’s
Petroleum Consumption and GHG Emissions, MIT Enerji ve
İklim Laboratuvarı, Temmuz 2008, Cambridge, MA.
MIT (2010a), The Future of the Nuclear Fuel Cycle: Summary
Report, Disiplinlerarası MIT Çalışması, Cambridge, MA.
MIT (2010b), The Future of Natural Gas, Ara Rapor,
Disiplinlerarası MIT Çalışması, Cambridge, MA.
Miller, S. and S. D. Sagan (2009), “Nuclear Power without nuclear
proliferation?” Daedalus 138, No. 4 (Güz 2009), s. 7-18.
NAS (The National Academy of Sciences): Energy Efficiency:
Lighting. Bkz. http://needtoknow.nas.edu/energy/energyefficiency/
lighting.php.
OECD (Organisation for Economic Co-operation and
Development) (2010), The OECD Innovation Strategy: Getting a
Head Start on Tomorrow, OECD, Paris.
Ogden, P., H. Podesta and J. Deutch (2008), “A New Strategy to
Spur Energy Innovation”, Issues in Science and Technology 24, No. 2 (Kış 2008).

OPEC (Organization of the Petroleum Exporting Countries),
World Oil Outlook 2010, OPEC, Vienna.
Pascual, C. and J. Elkind (eds.) (2009), Energy Security:
Economics, Politics, Strategies and Implications, The Brookings
Institution, Washington, DC.
PEW Charitable Trusts (2010), Who’s Winning the Clean
Energy Race: Growth, Competition and Opportunity in the
World’s Largest Economies, G-20 Clean Energy Factbook.
Bkz. www.pewenvironment.org.
Shaffer, B. (2006), “Turkey’s Energy Policies in a Tight Global
Energy Market”, Insight Turkey 8, No. 2 (Nisan-Haziran 2006),
s. 97-104.
Shaffer, B. (2009), Energy Politics, University of Pennsylvania
Press, Philadelphia, PA.
Socolow, R. and A. Glaser (2009), “Balancing risks: nuclear
energy & climate change”, Daedalus 138, No. 4 (Güz 2009), s.
31-44.
Sussex Energy Group, A blueprint for post-2010 technology
transfer to developing countries, Politika Özeti No. 5, Aralık
2009.
T.C. Ekonomi Bakanlığı. Bkz. www.ekonomi.gov.tr.
T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı. Bkz. www.enerji.gov.tr.
TEPAV (Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı) (2009),
Türkiye’de Doğalgaz Sektörünün Yeniden Yapılandırılması,
TEPAV Yayınları No. 43 (Mayıs 2009), Ankara.
TMB (Türkiye Müteahhitler Birliği). Bkz. www.tmb.org.tr.
TPAO (Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı). Bkz. www.tpao.gov.tr.
TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu). Bkz. www.turkstat.gov.tr.

Vatansever, A. (2010), “Russia’s Oil Exports: Economic Rationale
versus Strategic Gains”, Carnegie Papers, Energy and Climate
Program, No. 116, Aralık 2010.
Weiss, C. and W. B. Bonvillian (2009), Structuring an Energy
Technology Revolution, MIT Press, Cambridge, MA.
World Economic Forum & Accenture (2009), Accelerating Smart
Grid Investments, Geneva.
World Economic Forum (2010), The Global Competitiveness
Report 2010-2011, Geneva.


BİRİMLER ve KISALTMALAR


AB Avrupa Birliği
ABD Amerika Birleşik Devletleri
AR-GE araştırma ve geliştirme
BOTAŞ Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş.
BTC Bakü-Tiflis-Ceyhan petrol boru hattı
CCS karbon tutma ve depolama
CNG sıkıştırılmış doğalgaz
CO2 karbondioksit
DARPA ABD Savunma Bakanlığı İleri Araştırma Projeleri Ajansı 
EIA ABD Enerji Enformasyon Dairesi
EPDK Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu
ESPO Doğu Sibirya-Pasifik Okyanusu Boru Hattı
ETKB T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı
GSYİH gayrisafi yurtiçi hasıla
IAEA Uluslararası Atom Enerjisi Kurumu
IEA Uluslararası Enerji Ajansı
IMO Uluslararası Denizcilik Örgütü
İSO İstanbul Sanayi Odası
İTÜ İstanbul Teknik Üniversitesi
kg kilogram
km kilometre
KOBİ küçük ve orta büyüklükteki işletmeler
LED ışık yayan diyot
LNG sıvılaştırılmış doğalgaz
LPG sıvılaştırılmış petrol gazı
m metre
MIT Massachusetts Teknoloji Enstitüsü
MAM TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi
Mtoe milyon ton petrol eşdeğeri
NAS ABD Ulusal Bilimler Akademisi
NSYÖ nükleer silahların yayılmasının önlenmesi
NSYÖA Nükleer Silahların Yayılmasının Önlenmesi Antlaşması

ODTÜ Ortadoğu Teknik Üniversitesi
OECD Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü
OPEC Petrol İhraç Eden Ülkeler Örgütü
SGP satın alma gücü paritesi
STB T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
TANAP Trans Anadolu Doğalgaz Boru Hattı Projesi
TBEA toplam birincil enerji arzı
tep ton eşdeğer petrol
TPE Türk Patent Enstitüsü
TPAO Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı
TÜBİTAK Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu
TÜİK Türkiye İstatistik Kurumu
YET Yeni Enerji Teknolojileri
ZYİT zenginleştirme ve yeniden işleme tesisi

3. CÜ BÖLÜM İLE DEVAM EDECEKTİR..,,


***

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder