Fuhuş (Paralı Seks).. BÖLÜM 1
Prof.Dr.Sait Yılmaz
19 Nisan 2019
“Zevk için hetaria’larımız (fahişelerimiz), günlük ihtiyaçlarımız için cariyelerimiz
ve bize meşru çocuklar verip ev işleriyle ilgilenmeleri için karılarımız var” 1
* Bu Makalenin yazılmasında değerli fikirlerini benimle paylaşan Dr.Hüdayi Sayın a teşekkür ederim.
Giriş..
Uzun zamandır yaptığım çeşitli tarih okumalarında cinsel konulara sık sık rast gelince, bu konuda bir makale yazmayı zaten düşünmeye başlamıştım. Hollanda'da geçen hafta başlatılan paralı seksin cezalandırılması kampanyası haberini 2 Okuyunca doğru zamanın geldiğine karar verdim. Hollanda.daki Exxpose adlı gençlik hareketine göre; güç ve parası olan erkekler, savunmasız ve dezavantajlı kadınları istismar ediyordu. Bu konuya sonuç bölümünde döneceğiz.
Tarih boyunca fuhuş hep oldu. Bunun önde gelen nedenlerinden biri sahipsiz
kadınların ekonomik şartları ve çalışma seçeneklerinin çok kısıtlı olması idi. 19. yüzyılda bile kadınların mülk edinme hakkı yoktu ve vasıfsız ve ağır işler hariç diğer işlerin çoğunda çalışamazlardı. Seçenekleri; hizmetçilik ya da çok az bir para için fabrikada çalışmaktı.
Kadın-erkek sayısındaki orantısızlık, seks işçiliğinin geliri yüksek bir endüstri sektörü olması da fuhuşu besleyen nedenlere ilave edilebilir. Ancak fuhuş, her zaman zorda kalındığı ya da karın doyurmak için yapılmadı. Bazı kadınlar, kariyer ve daha iyi bir hayat standardı için de fuhuşu seçtiler.
Aşk ve seks birbirine ait şeyler ama fuhuşun yani paralı seksin aşk ile ilgisi yok.
Bu makalede, İlk Çağ dan günümüze, Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti de dâhil, fuhuşun dünü ve bugününe göz atarken, bu konuda bir sonuca varabilecek miyiz? Bunu ben de bilmiyorum ama en azından bu alandaki farkındalığa katkıda bulunacağız.
Fuhuş Nedir? Nerelerde yapılır?
Fuhuşun ilkçağlardan beri var olduğu, kent uygarlıkları ile başladığı genel kabul
görmüştür. Çok eski zamanlardan beri görülen çok eşlilik, fahişelik ile karıştırılmamalıdır. Ancak, modernlik öncesinde fahişelik 3;
Erkeklerin kadınlara bir nesne olarak sahip olduğu cariyeler, köleler ve metres olarak tutulan sosyete fahişeleri tarafından icra edilmekteydi.
Fuhuş yapmak, bir kimsenin hissi bir bağ olmadan ve ayırım gözetmeden her erkeğe bir yarar karşılığında vücudunu kullanma izni vermesi, bunu meslek edinmesidir 4.
Fuhuşta üç özellik vardır; cinsel ilişkide duygusal yön bulunmaması, gelir getiren bir faaliyet olması ve sanat (meslek) olarak kabul edilmesidir.
Fuhuş yapan kimse (fahişe), vücudunu başkalarına cinsel arzularının tatmini için
sunmaktadır 5.
Fahişelik eylemi için fahişe ve sunduğu hizmeti talep eden müşteri gereklidir.
Onlara, bu eyleme aracılık eden “muhabbet tellalı” üçüncü olarak eklendiğinde, fuhuş örgütlü bir eyleme dönüşür.
18. yüzyıl sonlarından itibaren fuhuş sözcüğünün kullanımı yaygınlaştı. Fuhuşun bir iş olarak görülmeye başlaması ile “seks işçisi” terimi de kullanılmıştır. Böylece, fuhuşun; gelir getiren bir faaliyet veya bir çalışma biçimi olarak yeniden tanımlanmasına gayret edilmiştir 6.
Modern fuhuşun önemli bir özelliği, kadınlarla müşterilerinin genelde birbirlerini
tanımıyor olmalarıdır. Küçük ölçekli geleneksel topluluklarda cinsler arasındaki ilişkiler görünürlükleri vasıtasıyla denetlenebilmekteydi. Yeni gelişmekte olan şehir alanlarında ise anonim ilişkiler kurmak daha kolaydı 7.
Fuhuş yapılabilecek sabit yerler şunlar olabilir;
- Genelevler; bir sıra alanı kapsar, tek bir ev olarak bulunmazlar. Çevreden izole edilirler ve bölge bir genelev kompleksine dönüşür.
- Randevu evleri, genelevler gibi bir bölgede konuşlanmış değil, normal oturum alanlarında kurulmuş tek başına evlerdir.
- Fuhşa izin verilmiş gece kulüpleri ve Stip-Barlar; seks için özel odaları bulunur.
- Masaj salonları; cinsel ilişkiye izin veren masaj salonları bulunmaktadır.
- Cinsel ilişki amaçlı partiler; fuhuş formunda buluşma partisidir, fahişeler müşterileri ile ev ortamında bir araya gelirler.
Sabit bir mekâna bağlı olmayan fuhuş formları ise; sokak fahişeliği, eskort kızlar veya seksüel asistanlık (cinsel terapi amaçlı) ya da vekil eşler şeklinde olabilir.
İlk Çağ’da fahişeler her yerde..
Arkeolojik bulgular seks endüstrisinin ilk kaynağının dinler olduğunu ve dinlerin
koruması altında başladığını gösteriyor. Fahişelik ve fahişeler saygı duyulan bir kurumdu.
Randevu evleri ile ilgili ilk kayıt M.Ö. 2300 yılına, Eski Mezopotamya.ya kadar geri gidiyor. Sümer yazıtlarına göre tapınak randevu evlerinde fahişeler, Aşk ve Bereket Tanrıçası İnanna için seks ayinleri düzenliyorlardı 8.
Din ve cinsellik arasında çok kuvvetli bir bağ söz konusu idi.
Antik Yunan şehri Korint.teki bir tepede bulunan Afrodit Tapınağı.nda bin kadın
hizmetçi (heteira) çalışır ve Aşk Tanrıçası için gerçekleştirilen ayinlerde seks yaparlardı.
Arkeologlara göre fahişelerin sahibi tapınaktı ama bunlar şehirdeki meyhane ve randevu evlerinde de çalışmakta serbestti.
Antik Yunan.da ilk devlet genelevini Solon, M.Ö. 6. yüzyıl başlarında Atina.da
kurmuş ve geliriyle fahişeler tanrıçasına bir tapınak yaptırmıştı. Yunan ordusuna ekonomik destek sağlamak üzere M.Ö. 504.de Atina.da, devletçe işletilen genelevler açılmıştı 9.
Büyük İskender.in seferlerine askerleri eğlendirmekle görevli çok sayıda fahişe eşlik eder, askerlerin cinsel ihtiyaçlarını karşılayıp, morallerini yükseltirdi. Başlangıçta, fuhuş ticari anlamda yaygın değilken, M.Ö. 4. yüzyıla gelindiğinde yaygınlaşmıştı.
Din ve randevu evleri arasındaki ilişki Roma döneminde de devam etti ve bin yılı aşkın bir süre böyle kaldı. Eski Roma.da fahişelik yaygın ve kabul gören bir meslekti 10.
Örneğin Hz. İsa ile birlikte dolaşan kadınlar, sevgilisi (Maria Magdelana) dâhil, fahişe idi ve onu finanse ediyorlardı.
Eski Roma da, dönemin kolluğuna kayıtlı 32.000 fahişe bulunmaktadır. M.Ö. 180.de fahişelere çalışma belgeleri verildi. Fahişeler, hamamlarda, meyhaneler de ve berber dükkânlarında çalışabilirlerdi.
Kadına saygınlık kazandıran, „karı. olma onuruna layık kılan, çocuk doğurma iken, bu onu fahişe ve hanlarda hizmetçi olmaktan kurtarırdı. Roma.da toplumsal ve ahlaki çöküntüye engel olmak üzere, M.S. 5. yüzyıldan itibaren bazı yasaklamalarla fahişeliğe engel olunmaya çalışıldı 11.
Bizans İmparatorluğu.nda da fahişelik kabul edilen bir meslekti. İmparator I. Justinianos, fahişe olan Theodoro ile evlenince, fahişeliğe karşı önyargı ve kötü tutumlarda belirgin bir yumuşama görüldü.
İslam öncesi Arap toplumu, hürler, köleler ve mevali denilen azad edilmiş köleler olmak üzere üç sınıfa ayrılırdı. Fuhuş, esir kökenli cariyeler tarafından gerçekleştirilirdi 12.
Fuhuş piyasası esir tüccarlarının kontrolündeydi. İslam geldiğinde Medine.de dokuz genelev bulunuyordu.
Cahiliye Arapları arasında iki çeşit fuhuş vardı. Bunlardan birincisi, dönemin
genelevlerinde yapılan fuhuştu. Diğeri ise hür kadınların çeşitli nikâh usulleri altında yaptıkları fuhuştu. Kısaca, klasik fahişelik yapan köle ve cariyeler yanında hür kadınlar dost tutularak, günümüz metres yaşamına benzer bir tarz benimserlerdi.
Orta Çağ’da Kilise’nin gelir kaynağı olarak fuhuş..
Orta Çağ.a gelindiğinde hala gizli olan fuhuş Vatikan.a ulaşmıştı. Aziz Augustin şöyle demişti; “Fuhuş bir şekilde bitirildiği takdirde dünyaya şehvet hâkim olur.” Kilise, erkeklerin o dönemde çok yaygın olan homoseksüelliğe meyletmemesi için randevu evlerini bizzat işletmeye karar vermişti.
1287.de St. Paul Katedrali Papazı ve Ruhani Meclisi, fahişeler için mülkler kiralarken, 1309.da Strasborg Psikopozu gelirini arttırmak için bir genelev kurmuştu 13.
İngiltere de genelevler yaklaşık 400 yıl boyunca Kilise.nin hâkimiyetindeydi. Psikoposluk, bu sürede 18 genelev açtı.
Kilise fuhuştan kendi payını alıyor ve kızları kendi cüppesi altında, düzen içerisinde topluyordu 14.
Bunların yanında, “fahişeler „normal. cinsel faaliyeti teşvik etmekte ve böylece evliliği ve meşru üremeyi özendirmek teydiler 15.
Erkeklerin evlenme yaşı 30-32 olduğu için randevu evleri sayesinde kadınlarla daha çok ilgilenecekleri ve böylece nüfusun artmasına katkıda bulunacağı düşünülüyordu.
14. yüzyılda Fransa.da Avignonda Avi adındaki kilise randevu evlerinde fahişeler günlerini hem dua ederek, hem de sadece Hıristiyan müşterilere hizmet vererek geçiriyorlardı.
Fahişelerin kazançlarının yarısını manastıra vermesi gerekiyordu.
14. ve 15. yüzyılda Kilise tarafından işletilen randevu evleri Avrupa.nın her yerine yayıldı. Bunların bazıları ahlaki gelişim kisvesi altında çalışıyordu. Kilise, fuhuşun en büyük tedarikçisi idi.
İngiltere Kralı 8. Henry, 13 Nisan 1546.da dinsel kurumlara bağlı tüm genelevleri yasa dışı ilan edilince, fuhuş kontrol dışı alana kaydı. Genelevleri ağırlıklı olarak, Londra parlamento temsilcileri işletmekteydi 16.
Bunlara rağmen, kilise fuhuşu yasaklayacak durumda değildi ve aslında, yasaklamak da istemiyordu.
Bir kent kurumu olarak fuhuşun 16. yüzyılda görece gerilemesinde, nüfusun kırlara çekilmesinin etkisi vardır. Artık kilise, tüm fahişeleri kötü alışkanlıklardan vazgeçmeye teşvik ediyordu. İsa.yı izlemiş bir fahişe olan Maria Magdalena.yı örnek almalıydılar 17.
Ortaçağ.da İslam toplumlarında fuhuş kendine özgü formlarda ortaya çıkmaktadır. Bağdat örneğinde, kibar fahişe, “genellikle şarkıcı, genellikle yabancı olan, nüktedan, güzel, yetenekli ve vefasız” kadındı 18.
Daha Doğu.da Hindu Tanrısı Şiva, tohumlarını kadınların üzerine saçmaktan aldığı zevki göstererek müritlerine örnek oluyordu. Çin.de, pornografi üretimi ilk altın çağını M.S. 7. yüzyılda yaşadı. Haz arayışına bir sınır vurulmasının resmi kabul görmesi ancak 13. yüzyılda mümkün oldu.
10. yüzyılda bir Çinli erkeğin yaşayabileceği en büyük fantezi, ayakları sargılı olan bir kadındı. Kadınların normal olmayan aksak yürüyüşü erkekleri heyecanlandırıyordu.
Ayakların gizli tutulması ile cinsel organlar kadar gizemli kalmaları sağlanıyordu.
Bu gaddarlığa, 17. yüzyılda Çin.i işgal eden Mançulara tarafından son verilmek istense de, 1930 lara kadar bazı eyaletlerde örnekleri vardı.
Batı Afrika.daki Masai toplumunun Aşk Bayramları.nda birkaç aylığına arkadaşlığa ve evliliğe ilişkin tüm sınırlamalar kaldırılırdı. Anne ve kız kardeşleri hariç olmak üzere, herkes herkesle sevişirdi. Bir Kikiyu kadını antropologa şöyle demişti; “Seks, ağır işçiliktir, konuşmaya zaman bırakmaz” 19.
Erken Modern Çağda kibar fahişelik..
Yeni Çağ ile Sanayi Devrimi arasında geçen dönemde fuhuş, gündelik toplumsal yaşamın doğal olgularındandı. Fahişeler, erken modern kentlerde sıradan görüntülerden biriydi.
Rönesans döneminde Avrupa.da kibar fahişelik, sanat, kültür ve bilim yanında,
fuhuşun toplumsal kabul edilmiş bir formu olarak en yüksek dönemlerinden birini daha yaşadı. Fahişeler, Almanya.da mavi şeritli sarı şapka takmak, Viyana.da omzuna sarı bir mendil iliştirmek, İsviçre.nin Zürih kentinde ise küçük kırmızı şapka giymek zorundaydı 20.
16. yüzyıl başlarında Avrupa.da fuhuşu engelleyen en önemli etmen frenginin
yayılmasıdır. Frengi korkusu, fahişelere zulüm edilmesine yol açtı. Hastalığı taşıyıp yayanlar evsiz erkekler olsa da, evsiz ya da çalışan kadınlar hastalığın deposu haline gelmişlerdi.
Cinsel ilişki, frengiden sonra doğallığını yitirdi. Frengi gelinceye kadar ne „kerhane. işletmek ne de kerhaneye gitmek ayıptı 21. Resmi genelevler kapatılmaya başladı. Protestan reform hareketleri de fuhuşun yasaklanmasında etkili oldu.
Genelevlerin kapatılması sonrası, fahişeler kendilerine getirilen idari düzenlemelerden kurtuldu ve kendi başlarına ya da diğer kadınların denetimleri altında çalışmaya başladılar.
Böylece fahişenin annesi ya da sahibi yerine geçen yaşlı kadınlar (mamalar), pezevenkleri olarak, onları denetimlerine alıp, sahip çıktılar.
Fahişeler genelde pazarların yanında ya da inşaat alanları gibi ıssız yerlerde
bulunurlardı. Kabarelerde müşteri tavlarlar, tavernalarda hizmet eden her kız satılık kabul edilirdi. Bazı barların küçük seks odaları vardı, bazıları ise özel partiler için birinci katlardaki odalarını kiraya verirlerdi 22.
Bu dönemde, teknik anlamda yeni tarz bir fahişelik doğdu. „ Sosyete fahişesi. adı verilen bu yeni fahişeler, “güzel giysiler giyen ve işini gizli yürüten, saygın erkekleri baştan çıkarıp kendisine bağladığı için evlilik düzenini yıkma tehlikesi gösteren” profesyonel metreslerdi.
Genel olarak fahişeler kurban değildi; bir kadın pezevenk ya da vefasız bir âşık
tarafından kandırılmamış lardı. Pek çoğu, ilk önce ebeveynlerine, daha sonra topluma meydan okuyan işçi sınıfından kızlardı. Önemli bir kısmı, kendi emeğini kontrol eden bağımsız girişimciydi 23.
Sanayileşme döneminde yeni fahişelik mekanları..
18. yüzyıl, kendisine atfedilen „kadınlar yüzyılı. adını, kadının daha fazla görünür hale gelmesi nedeniyle almıştı. 24
Modern kapitalizm, aileyi dağıtıp kadınları işçi haline getirmekle, kadınları özel aile mülkiyeti dünyasından çıkardı ve böylece farkında olmadan kadınların kurtuluşu sürecini de başlattı 25. Kadınlar artık, sadece çocuk üretmek şeklinde beliren toplumsal rollerinin dışına çıkmışlardı.
18. yüzyıl, duygu uyumuna ve karşılıklı cinsel çekiciliğe dayanan daha etkili bir
karıkoca ilişkileri modelinin doğuşuna yol açtı. Evlilik dışı cinsellik alanına daha fazla hoşgörü; zinanın, fahişeliğin ve eşcinselliğin artmasına, yapay penis ve pornografi gibi bir sürü seks aygıtının ve eğlencesinin gelişmesine imkân sağladı 26.
18. yüzyılda, daha önce köle pazarları olarak kullanılan liman şehirleri, fuhuşun
yaygın olduğu yerlerdi. Devletin kontrolünün dışındaki genelevler ya senatörlere ya da yüksek mevki sahiplerine aitti. Kiralık bir odada ya da apartman dairesinde aileden ayrı olarak barındırılan „metres. eğilimi ve „kapatma. terimi 1750.den sonra ortaya çıktı 27.
Genellikle koyun bağırsağı ya da balık derisinden yapılan prezervatif, beyefendileri istenmeyen doğumlar ve hastalıklardan korumak üzere genelevlerde kullanılmaya başlandı.
Eczacılar ve kimyacılarda bulunan prezervatif, yabancılar, beyefendiler, gemi kaptanları için Londra.da toptancılar tarafından depolanıp, satılmaktaydı.
Yeni eğlenme biçimleri, yeni fahişelik mekânlarını yarattı. Satenlere ve tüylere
bürünmüş en göz alıcı kızlar genellikle barlarda ve tiyatro koridorlarında ya da kalburüstü „casino.larda bulunurlardı. Gece kulüplerinin gelir kaynağının içki olmasına karşın, müşterileri asıl çeken, buraya sık sık gelen kızlardı 28.
Fuhuş, özellikle 19. yüzyılda Batıda büyük bir sektör haline geldi. New York ve
Londra gibi büyük şehirlerde bekâr erkekler çoğalmıştı ve randevu evine düşkün bir erkek kültürü ortaya çıkmıştı.
Randevu evleri müşteri çekmek için birbiri ile rekabete girerken, centilmenlerin
cebinde taşıdığı broşürlerde bu tür yerlerin listesi ve diğer tanıtıcı bilgiler yer alıyordu. Daha kaliteli olanlar doktor bulunduruyor, cinsel yoldan geçebilecek hastalıklar için önlem alıyordu.
18. yüzyıl Fransa.sında tiyatro oyunculuğu ya da opera dansçılığı, sosyete fahişesinin kendisini en iyi koruyan maskelerden biriydi. Böylece, ahlaksızlıktan dolayı adli takibata uğrama tehlikesinden kurtulmuş oluyordu.
19. yüzyılda üç tip genelev bulunmaktadır. Bunlar; randevu evleri, tanıştırma evleri ve giyim evleridir. Victoria döneminin ahlâkçı yapısından kaynaklanan bir anlayış gereği bekâret fuhuş sektöründe de önem kazanmaya başlamıştı.
1885.te genelevlerde „bakire. fahişeler, revaçtaydı 29. Bakire genelevleri sadece ahlakçı yapıdan kaynaklanmıyordu, cinsel hastalıkların yaygınlaşması, erkekleri bakire yani hastalıksız kızlara yönlendirmişti.
19. yüzyıl başı, Victoria çağı İngiltere.sinde, aile içi cinsel ilişkiden hoşnutsuz luk, erkek ve kadın çiftlerin her ikisinde de yaygındı.
Bu nedenle, fuhuş görülmedik derecede artmıştı.
Büyük kentlerde her on iki aktif erkeğe ortalama bir fahişe düşmekteydi. 1820.lerde toplam 400 bin kişilik bir nüfusta 20 bin fahişenin bulunduğu Viyana, Avrupa nın seks başkentliğini üstlenmişti 30.
Fahişelik, genellikle hizmetçi, şapkacı, çiçekçi ve çamaşırcı gibi aylıklarını artırmaya mecbur olan kadınlar arasında görüldü. Ücretleri düşük bu işler “fahişeliğe zemin hazırlayan fukara iş”leri kategorisinde görülmekteydi 31.
Terazinin bir kefesinde, bedeninden başka sermayesi olmadığından, iyi bir yaşam için ancak fahişelik yapabilen bağımsız bir kariyer kadını; diğer kefesindeyse kilise yardımına başvurması durumunda neredeyse çocuğundan ayrılacak olan genç dul ya da bekâr anne duruyordu.
Yeni Çağ, fahişeliğe başlayan kadına güzelliğin yeterli olmadığını gösterdi. Onlara başarıyı yani parayı sunacak Paris ve Viyana gibi büyük kentlerdi. Buralarda Rus grandükler, Türk paşalar, Güney Amerikalı milyonerler vardı. 19. yüzyıl başlarında, dünyanın en lüks randevuevi olarak Amsterdam.daki „Fountain. gösterilemekteydi.
Ancak, dünyanın fahişelerinin yalnızca küçük bir bölümü genelevlerdeydi. Başına buyruk sokak fahişeliği ve dost tutma yaygınlaşınca, teknik anlamda pansiyon-genelevler kurulmaya başlandı.
Fuhuş yerlerinden kayda değer bir diğeri de, mazoşist ya da sado mazoşist
genel evleriydi. Kendilerine acı verilmesi ya da başkalarına acı vermekten veya onları seyretmekten zevk alanlar, bu tür özel genelevleri kullanmaktaydılar 32.
Çin.de 18. yüzyılda erotik sanatın yenilenme dönemine girmesi ile kibar fahişelerin boy gösterdiği gösterişli genel evler, birer kültür ve eğlence merkezi olarak belirdi. Nanking, görülmemiş bir bolluk ve savurganlığın hüküm sürdüğü müthiş “sefahat mahalleri” ile nam saldı.
2 Cİ BÖLÜM İLE DEVAM EDECEKTİR..,
***
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder